כשהאדמה תרעד שנית

(0)
לדרג

מה עושים במקרה של רעידת אדמה בישראל? האם זהו תרחיש דמיוני כל כך? היום שאחרי מחר

מאת: בעקבות רעידת האדמה והאסון ההמוני הגובה אלפי קורבנות באסיה: מדריך לרעידת אדמה בישראל
מהי רעידת אדמה?

רעידת אדמה, כפי שמסבירים אנשי המכון הגאולוגי בישראל, הינה תופעת טבע שנגרמת כתוצאה מתנועה של גושים עצומים של קרום כדור הארץ המתחככים זה בזה תוך כדי תנועה. קרום כדור הארץ בנוי מסדרה של לוחות ראשיים ומספר לוחות משניים הנמצאים בתנועה מתמדת במהירות ממוצעת של מספר סנטימטרים בשנה. הלוחות מונעים על ידי כוחות מתוך כדור הארץ עצמו. החיכוך לאורך מישור המגע בין הלוחות (מישור השבר הגיאולוגי) יוצר חכוך ומונע תנועה רציפה, אולם כאשר הכוחות המופעלים על מישור השבר גוברים על כוח החיכוך, חלה תזוזה מהירה מלווה בשחרור אנרגיה בצורות שונות (למשל: חום) וגם בצורה של גלים שמתפשטים באופן אלסטי לכל הכיוונים בתווך שבו נוצרו.הגלים נעים בכדור הארץ עד לפני השטח של כדור הארץ ומנדנדים אותו. זו רעידת אדמה.

כאשר הרעידה מתרחשת בעוצמה רבה בקרקעית הים נוצרים גלי ענק המכונים צונמי, גלים אלו הם שגרמו את מירב הנזק באסיה, אין לאן לברוח, אין היכן להסתתר.

מה עשוי לקרות?

בנתיים יש כבר כמה עשרות אלפי הרוגים, עוד אלפים נעדרים, מיליונים איבדו את בתיהם ואת משפחותיהם, כאוס באסיה; מה יקרה במצב של רעידת אדמה אמיתית בישראל?, כזו שתמוטט בתים ותפער סדקים אמיתיים בקרקע ובחיינו? כזו שעד היום נוהגים לחשוב עליה במונחים של "אסונות טבע בחו"ל".

על פי התחזיות השחורות עשוי רעש אדמה שכזה לגרום לנזקים איומים, ולאבדות בנפש שינועו בין 5000 ל - 10,000 איש ויותר.
ועל פי כל ההערכות לא מדובר בפנטזיה דמיונית שאולי תתרחש ואולי לא, אלא בתרחיש שריר וקיים שבהחלט עשוי לקרות בזמן הקרוב.

תחזיות אלו מתבססות על מספר דברים: תכיפותם האחרונה של התנודות הססמוגרפיות, ההסטוריה של האזור הרווי ברעידות אדמה ובתזוזות גיאוגרפיות, והשינוי העובר על כל כדור הארץ ועתיד להשפיע (כמו בכל דבר) באותן נקודות חולשה (כגון - השבר הסורי אפריקאי ודומיו).
על פי דוחו"ת של וועדות שונות שקמו בנושא, ועל פי דו"ח מבקר המדינה, הבנייה בישראל לא מוכנה כלל למקרה של רעידות אדמה, אלפי מבנים עתידים להתמוטט משום שלא חשבו מראש על האופציה הכל כך הגיונית של רעידה.
ולמה, למרות כל הנתונים והמידע שזורם החוצה, אנחנו עדיין לא בפאניקה? חלק מהסיבות הן יומיומיות, שחיקה, הדחקה והתחושה העתיקה של "לי זה לא יקרה"
שנית - הנתונים מובלעים בתקשורת, מדי פעם יש התפרצות (בעקבות רעידה זו או אחרת, או בעקבות פרסום דו"ח כלשהו) אבל מעבר לזה, דממת אלחוט.

מי יודע בכלל מה ניתן לעשות במקרה כזה? מה עושים כשהאדמה רועדת??

מה ניתן לעשות?

בתוך הבית: זכור שכל דבר יכול ליפול ולגרום לנזק, לכן דאגו שהכל יהיה מחוזק היטב למקומו.

השתמשו בווים ומנעולים על מנת לוודא שהארונות נסגרים היטב, ושחפצים כבדים כגון ספריות וארונות יהיו מחוזקים לקירות.

החזיקו כלי זכוכית נעולים וחפצים כבדים במיוחד בארונות נמוכים.

הקפידו שחומרים מסוכנים ודליקים יהיו נעולים ורחוקים ממקור חום, התקינו צינוריות גומי לגז, והקפידו על בידוד של החשמל.

הקפידו על מפסק ראשי, שניתן בעזרתו לכבות את כל החשמל והמים בבת אחת, בלי להתרוצץ.

מה לעשות בזמן רעידת אדמה:
הכנסו לחדר פנימי ומוגן, אם אתם בבניין רב קומתי - היכנסו לחדר המדרגות, אם אתם בבית חד קומתי, היכנסו מתחת למשקוף הדלת, או מתחת לשולחן כבד שיוכל להגן עליכם במקרה של התמוטטות.

כבו אש, גז וחשמל.

דאגו לכך שכל בני הבית יהיו מודעים למקומות הבטוחים בבית, ודאגו למקומות כאלו מראש.

אסור בתכלית האיסור להכנס למעלית.

אם אתם בחוץ: התרחקו מקווי מתח, מבניינים ומעמודים.
התרחקו מחוטים קרועים וממבנים רעועים, גם אחרי תום הרעש, זכרו תמיד שרעידות משנה יכולות להתרחש ומתרחשות גם ימים ושובועות לאחר הרעש הראשוני.

דאגו לערכה מוכנה הכוללת מזון משומר, עזרה ראשונה, מים בבקבוק אטום ופנס הפועל על סוללות, רצוי גם לדאוג לרדיו קטן על סוללות, ולסוללות נוספות.

ושוב: זכרו שכל דבר שיכול ליפול הוא פוטנציאל לאסון.

במדינות עולם שלישי (מתפתחות) צפויים יותר נזקים וקורבנות מרעידות אדמה בשל בניה לקויה, בניה רשלנית ללא פיקוח ורשיון, היעדר אכיפת תקני בניה מודרניים, קושי להתמודד עם אסונות, חוסר בצוותי הצלה, חוסר באמצעים ובתקציבים, וקושי להגיע ולהגיש סיוע באזורים פגועים.

האם אנחנו מוכנים לאסון?

למרות תרגילים ודוחו"ת לאינספור, עדיין יש תחושה ששירותי החירום בארץ עדיין לא מוכנים למקרה אמיתי לכשיבוא.
יש מחסור רב בציוד, בתקציב ובתוכניות הכנה למצב שכזה.

חובה להכשיר את האוכלוסיה להתנהגות במקרה של אסון טבע בהקף גדול באמת, צפויות שריפות רבות ששירותי הכבאות לא יוכלו להשתלט עליהן.

וכל זאת עוד לפני שדיברנו על מוכנות בתי החולים להקף רחב של פצועים והרוגים, ולמוכנות שירותי התמיכה והסיעוד לאלפי אנשים שיוותרו ללא קורת גג וללא עזרה ממשית.

ההסטוריה והתרחישים בעולם מלמדים אותנו שבסופו של דבר, כל כמה שלא מתכוננים לזה, איתני הטבע תמיד מותירים אותנו בתחושה ובמצב קשה, בלתי אפשרי לעיתים.
ודווקא בגלל כל אלו - חשוב שהמוכנות ובעיקר המודעות, תתפוס את מקומה הראוי באוכלוסיה.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום