סרטן הערמונית: מחלה לגברים בלבד

(0)
לדרג

הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בני 50 ומעלה מתפתח בבלוטת הערמונית, מאובחן לרוב בשלב מוקדם וללא סימפטומים. האם גילוי מוקדם עוזר ואילו טיפולים קיימים כיום?

מאת: מערכת zap doctors

"אחת מתשע" זה לא רק השם של העמותה להעלאת המודעות הציבורית לסרטן השד, המכוונת לנשים בלבד. מסתבר שגם גברים ישראלים יהודים נכללים בסטטיסטיקה הזו של אחד מתשעה, כאשר מדובר באיבר הקיים רק אצל זכרים הערמונית. סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים.

הערמונית היא בלוטת מין הנמצאת באגן של הגבר, מתחת לשלפוחית השתן. קוטרה בממוצע 4 סנטימטרים, ותפקידה העיקרי הוא ייצור הזרע.

ד"ר רענן ברגר, אונקולוג ומנהל המכון האונקולוגי במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר, מסביר כי "בקבוצת הסיכון לסרטן זה נמצאים גברים מבוגרים, החל מגילאי 50 ומעלה, כאשר בגילאי 60 ו-70 הסיכויים לחלות גדלים. בגילאי 40, למשל, די נדיר שסרטן מסוג זה יתקוף".

לפי ד"ר ברגר, מחקרים מראים כי לסרטן הערמונית מרכיבים תורשתיים, כך שמי שקרוביו סבלו מן המחלה נמצא בסיכון מוגבר ללקות בה אף הוא. גם אורח החיים המערבי הכולל חוסר פעילות גופנית, ישיבה מרובה במשרד, תזונה לקויה ואכילת מזון שומני ורווי כולסטרול נמנה עם הגורמים להופעתו של סרטן זה.

האמנם גילוי מוקדם?

בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית שנויה במחלוקת. כיום, קיימת בדיקה שנכנסה לעולם הרפואה לפני 20 שנה, שמודדת רמת PSA בדם אך בדיקה זו אינה מדויקת מספיק, ורמה גבוהה של הסמן אינה מאפשרת לאבחן בוודאות הימצאות תאי סרטן בבלוטת הערמונית. כמו כן, רמה נמוכה של הסמן איננה שוללת בוודאות את המחלה.

ה-PSA הוא חלבון הנמצא בנוזל הזרע ומיוצר בתאים של בלוטת הערמונית אך מופרש גם לדם. בבדיקת דם פשוטה ניתן למדוד את הערכים של חלבון זה, כאשר הנורמה היא 0-4. גם כאשר הערכים גבוהים, לדוגמא, רמה של 20 למשל, הרופאים לא תמיד מצליחים לאבחן סרטן הערמונית. כשרמת הPSA- עולה, יעדיפו הרופאים פעמים רבות שלא לשלוח את החולה לעשות ביופסיה, ויתנו לו אנטיביוטיקה. רק אם הטיפול לא עוזר, שולחים את הגבר לבדיקות מעמיקות יותר. כמובן, שאם החלבון נמצא ברמות של מעל 20 למשל, הרופא לא מתמהמה ומפנה את הפציינט לברור כולל בדיקה רקטלית, סריקה על ידי אולטרא סאונד (סונאר) טרנס-רקטלי וביופסיה.

למרות שבדיקות הסקר לא תמיד מדויקות ואין הוכחות חד משמעיות ליעילותן באוכלוסיה הכללית, עדיין קיימת המלצה למי שנמנה עם קבוצות הסיכון לבצע אותן לפחות פעם בשנה.

הסימפטומים של המחלה

לרוב לחולים המאובחנים במחלה אין סימפטומים. מדובר בגידול המתפתח בצורה איטית ביותר ועל כן ישנם חולים בסרטן זה שלא קיבלו טיפול וחיים שנים רבות בלי לדעת שהם חולים ולבסוף נפטרים ממשהו אחר לגמרי. עם זאת, כאשר המחלה מתקדמת ו/או שולחת גרורות יכולים להופיע כאבים בעצמות, קשיים בהטלת שתן וירידה בתפקוד המיני.

הטיפולים הקיימים

"כאשר החולה מאובחן במחלה מקומית שטרם התפשטה ושלחה גרורות", מספר ד"ר ברגר, "הרופאים מנסים להעריך מהם הסיכויים להחלמה על פי חלוקה לקבוצות סיכון ועל ידי כך מתכננים את תהליך הטיפול. בקבוצה הראשונה נמצאים חולים מבוגרים יחסית בדר"כ עם מחלות רקע, שקיים סיכון נמוך אצלם להתפשטות מחלה, ולכן נכנסים למעקב בלבד ללא טיפול נוסף. בחולים צעירים בגילאים 50-70 במצב כללי מצוין, עם סיכון נמוך להתפשטות המחלה, והטיפול המומלץ הינו באמצעות ניתוח רדיקלי להוצאת הערמונית או טיפול קרינתי באמצעות זרעונים רדיואקטיביים (ברכיתרפיה) או הקרנות חיצוניות. לחולים בקבוצת סיכון בינוני או גבוה להתפשטות המחלה יוצע טיפול בניתוח (חולים עד גיל 70) או בשילוב של הקרנות וטיפול הורמונאלי לפרקי זמן שונים בהתאם לדרגת הסיכון .

הסיכון בהוצאת הערמונית הוא בעיה של דליפת שתן או אימפוטנציה. מדובר בסיכון נמוך, אך עדיין כזה שקיים ועלול לפגוע באיכות החיים. הקרנות יכולות לגרום לעייפות, תכיפות ודחיפות במתן שתן ולעיתים רחוקות שלשולים.

הטיפול ההורמונאלי גורם לסירוס כימי או לירידת רמת ההורמון הזכרי (טסטוסטרון) בדם מה שגורם לגלי חום תכופים, העדר חשק מיני, ירידה בצפיפות עצם ותסמונות מטבוליות כגון סכרת, עלית שומנים בדם ועוד.

במחלה הגרורתית ניתן לטפל תחילה באמצעות טיפול הורמונאלי, שהתגלה בשנות הארבעים. הטסטוסטרון הוא ההורמון הגברי, שמהווה את הטריגר להופעת סרטן הערמונית. ברגע שמבצעים סירוס (כימי) בגבר, עד כמה שהדבר נשמע קשה ומפחיד, המחלה נסוגה גם אם היא גרורתית. הסיכון הוא להופעת גלי חום, איבוד החשק המיני ואימפוטנציה.

הטיפול ניתן באמצעות זריקות פעם בשלושה חודשים, הפוגעות ביכולת לייצר טסטוסטרון. הבעיה היא, שהמחלה בד"כ מתחילה לפתח עמידות לזריקות אלו תוך שנה וחצי בממוצע.

"עם זאת", מסכם ד"ר ברגר, "בשנים האחרונות קיימת הבנה גדולה יותר של המנגנונים המאפשרים למחלה לפתח עמידות ויותר מחקרים מתמקדים בעניין זה. במקביל פותחו תרופות חדשות, המתגברות על כך ומשולבות בטיפולים הורמונאליים וכימותרפיים".

לשאלון בחן את עצמך לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום