דלקת מפרקים שגרונתית: 7 מיתוסים

(0)
לדרג

דלקת מפרקים שגרונתית עלולה לגרום סבל גדול ונזקים רפואיים. כיצד מאבחנים ומטפלים? 7 מיתוסים ועובדות על טיפול קונבנציונלי ואלטרנטיבי

מאת: ד"ר גלב סלובודין

האם דלקת מפרקים שגרונתית היא מחלה של קשישים? מה היחס בין דלקת מפרקים שגרונתית לבין דלקת מפרקים ניוונית? מדוע חשוב לטפל בדלקת בהקדם? מה הנזקים העלולים להיגרם במקרה של הזנחה? על שאלות אלה ועוד - תוכלו לקרוא כאן.

1. מיתוס: דלקת מפרקים שגרונתית זו מחלה של קשישים.

לא נכון. התפיסה המוטעית כי דלקת מפרקים שגרונתית היא מחלה של בני הגיל השלישי נובעת מהבלבול בין מחלה דלקתית זו לבין דלקת מפרקים ניוונית מחלת מפרקים לא דלקתית, המתאפיינת בשחיקה מצטברת של הסחוס ונפוצה מאוד בקרב בני 65 ומעלה. דלקת מפרקים שגרונתית שכיחה בגילאי 30-50, אך עלולה להופיע בכל גיל, ולא נדיר להיתקל בבני נוער ואף בילדים הסובלים מהמחלה.

2. מיתוס: אסור לחולי דלקת מפרקים שגרונתית לעשות פעילות גופנית כדי לא לפגוע במפרקים.

לא נכון. דווקא בגלל מחלתם, חשוב מאוד שחולים בדלקת מפרקים שגרונתית יקפידו על פעילות גופנית. אנשים הסובלים מכאבי מפרקים נוטים מטבע הדברים להזיז את מפרקיהם פחות מהאדם הרגיל, וכתוצאה מכך מניעים פחות גם את השרירים והגידים, מה שעלול לגרום להיחלשותם והתנוונותם.

חולים בדלקת מפרקים שגרונתית צריכים לבצע פעילות ספורטיבית על מנת לחזק את השרירים והגידים התורמים ליציבותו וכוחו של המפרק וכן כדי לשמור על גמישות המפרקים. במידה והפעילות גורמת להם לכאבים, הם יכולים להפחית מעומס הפעילות ולבדוק מול רופא או מרפא בעיסוק כיצד להימנע מכאבים במהלך הפעילות הספורטיבית.

3. מיתוס: שינה ארוכה מקלה על הכאבים הנלווים לדלקת מפרקים שגרונתית.

לא מדויק. אין ספק כי שינה ארוכה וטובה הכרחית לחולי דלקת מפרקים כמו לכל אדם אחר. עם זאת, במחלות דלקתיות הכאבים נוטים לגבור דווקא לאחר שינה. היעדר התנועה בלילה גורם לרבים מהחולים בדלקת מפרקים שגרונתית לוחש בעת ההתעוררות כאבים ותחושת נוקשות. כדי לטפל בתחושות אלה מומלץ לחולים שלא להישאר במיטה אלא לבצע התעמלות קצרה ולערוך מקלחת חמה.

4. מיתוס: דלקת מפרקים שגרונתית פוגעת רק במפרקים.

לא נכון. למרות שמה של המחלה, דלקת מפרקים שגרונתית פוגעת באיברי גוף נוספים, מלבד הפגיעה המפרקית. כך למשל, היא עלולה לגרום לפגיעה בריאות ובמערכת הנשימה ולעיתים נדירות פוגעת בקרום הלב, יוצרת דלקות בכלי הדם וגורמת ליובש בפה ובעיניים. אגב, הפגיעה באיברי גוף מלבד המפרקים נפוצה גם בדלקות מפרקים מסוגים אחרים.

כך למשל, חלק מהחולים בדלקת חוליות מקשחת, הפוגעת במפרקי עמוד השדרה, לא יחושו בתחילת המחלה בכאבי מפרקים, אך יסבלו מפגיעה עינית שתתבטא בעין אדומה, כואבת ורגישה לאור עם טשטוש ראייה. במקרה זה, דווקא רופא העיניים הוא מי שעשוי "לעלות" על המחלה ולהביא לאבחונה.

5. מיתוס: כל עוד דלקת מפרקים שגרונתית לא גורמת לכאבים, לא צריך לטפל במחלה.

לא נכון. מטרת הטיפול בדלקת מפרקים היא לא רק להקל על הכאבים הנלווים למחלה, אלא בראש ובראשונה לדכא את התהליך הדלקתי ולהאט את תהליך המחלה. וזאת כדי למנוע מבעוד מועד נזקים בלתי הפיכים דוגמת עיוות של המפרקים, הרס של הסחוס או של העצם ופגיעה ברצועות, גידים, כלי דם ואיברי גוף נוספים. באופן כללי, ככל שהטיפול בדלקת מפרקים מתחיל בשלב מוקדם, ללא תלות בעוצמת הכאבים, כך הטיפול אפקטיבי יותר וגדלים סיכויי החולה לחיות בלי תסמיני המחלה. במקרים נדירים, חולים שמתחילים טיפול בשלב מוקדם מאוד חווים הפוגה של ממש במחלה לתקופה של שנים, וכתוצאה מכך הרופא יכול להוריד אותם מהטיפול התרופתי לפרק זמן מסוים.

6. מיתוס: כל הטיפולים המתקדמים לדלקת מפרקים שגרונית ניתנים בזריקות או עירויים.

לא מדויק. חלק גדול מהטיפולים המתקדמים לדלקת מפרקים שגרונתית, כגון אנברל, יומירה, מבטרה, אקטמרה, סימפומי, אורנסיה ורמיקייד הם תרופות ביולוגיות הניתנות בצורת זריקה או עירוי, ואילו חלק מהטיפולים המתקדמים החדשים, כגון קסלג'אנז, מבוססים על מולקולות קטנות ומכווננות הניתנות בכדורים. בכל אופן, לא תמיד ניתן לחזות מראש איזה טיפול יתאים לאיזה חולה ולעיתים יש לנסות מספר טיפולים עד שהרופא המטפל ימצא את הטיפול שהכי מטיב עם החולה.

7. מיתוס: עלי כרוב ודיקור סיני יכולים לטפל בדלקת מפרקים שגרונתית.

לא מדויק. יש מגוון רחב של טיפולים אלטרנטיביים שעשויים להקל על הכאבים של חלק מהחולים, דוגמת דיקור סיני, חבישת עלי כרוב טריים על המפרקים הדואבים ואכילה מרובה של כורכום המשמש כחומר אנטי דלקתי. אין עדויות מחקריות כי טיפולים מסוג זה מסייעים גם בעצירת התקדמות המחלה. לכן, יש לשלב את הטיפולים האלטרנטיביים להקלת הכאבים יחד עם הטיפולים לעצירת המחלה.

לסיכום, דלקת מפרקים שגרונתית עלולה לגרום סבל ניכר ונזקים רפואיים החורגים בהרבה מתחום המפרקים (למשל - נזקים במערכת הנשימה ובכלי דם). מודעות לקיומה של הדלקת וטיפול בה ישפרו מאוד את איכות החיים שלכם - וימנעו סבל מיותר.

ד"ר גלב סלובודין הוא מומחה למחלות ריאומטיות ורופא בכיר במרכז הרפואי בני ציון

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ראומטולוגיה
פורום דלקות מפרקים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום