נפחת הריאות: הפתרון החדש

(0)
לדרג

הגישה הזעיר-פולשנית מאפשרת לחולי נפחת ריאות לצלוח את הניתוח עם כמה שפחות סיבוכים וכאבים, בהשוואה לניתוח המסורתי הדורש את פתיחת בית החזה

מאת: ד"ר מיכאל פפיאשוילי

המחלה השכיחה ביותר בקרב מעשנים היא נפחת הריאות: מחלת ריאות חסימתית כרונית הגורמת לקשיי נשימה מתגברים, המובילים לאשפוזים חוזרים ולצורך בתמיכה מוגברת בחמצן. זוהי אחת המחלות הנפוצות בעולם ובישראל, והיא מהווה את סיבת המוות הרביעית בהיקפה בעולם.


נפחת ריאות, ניתוח בגישה זעיר פולשנית (אילוסטרציה)
נפחת ריאות, ניתוח בגישה זעיר פולשנית (אילוסטרציה)

לעתים הפגיעה הריאתית בחולים הסובלים מנפחת ריאות מתרחשת בצורה לא אחידה ברקמות הריאה: אזורים מסוימים נפגעים יותר ואחרים פחות. במקרים כאלה יש אפשרות לבצע ניתוח להסרת החלקים הפגועים יותר על מנת לאפשר לחלקים האחרים לתפקד טוב יותר. ניתוח מסוג זה נקרא הקטנת נפח ריאתי, והוא מתבצע באמצעות כריתת 20%-25% מהרקמה הריאתית המתפקדת פחות טוב. הניתוח משפר את התפקוד הנשימתי של החולה ומאפשר איכות חיים טובה יותר.

ניתוח הקטנת נפח ריאתי נעשה במשך השנים בגישה שמרנית על ידי פתיחת עצם החזה סטרנוטומיה. בחלק מהמרכזים הגדולים בעולם מבצעים בעשור האחרון את הניתוח בגישה טוראקוסקופית (זעיר פולשנית) בעזרת מצלמת וידיאו, ובאמצעות שלושה חתכים זעירים בבית החזה בלבד. הקטנת נפח ריאתי בגישת זעיר פולשנית מתבצעת משני צדדים או מצד אחד. הניתוח מורכב מאוד ומבוצע על פי קריטריונים מיוחדים, ובהם רמה תקינה של CO2 בדם, עמידה במבחן מאמץ במשך 6 דקות וקוצר נשימה/עייפות במאמץ קל. בחירת החולים לפי הקריטריונים המקובלים בעולם היא הדרך להצלחה של הניתוח.

למי מתאים ניתוח בשיטה זעיר פולשנית?

1. מטופלים שהפסיקו לעשן לתקופה יותר מ-6 חודשים

2. מטופלים שחוו כישלון של טיפול תרופתי במרחיבי סמפונות ושיקום ריאות

3. חולים המבינים את כל שלבי ההכנה לקראת ניתוח מסוג זה

4. בעלי תפקוד לבבי תקין (EF<40%-45%)

5. חולים ללא מחלה דלקתית ב-CT חזה (ברונכיאקטזיות או אחרות), ללא דפורמציות קשות של דופן בית החזה, וללא מחלת לב חריפה

6. בעלי יתר לחץ דם ריאתי קטן מ-35 mmHg

7. מטופלים בעלי משקל ממוצע - היעדר של משקל יתר או תת משקל

כהכנה לניתוח חשוב מאוד שהחולים יעברו פיזיותרפיה נשימתית ושיקום נשימתי, תוך כדי חיזוק שרירים נשימתיים של החזה והגפיים העליונות. יש לערוך לחולה ניקוי של מערכת נשימתית מליחה כולל הוספת טיפול אנטיביוטי והורדה למינימום של כמות הסטרואידים לפני ניתוח. לאחר הניתוח הכרחי לבצע פיזיותרפיה נשימתית אינטנסיבית ושיקום נשימתי.

הגישה הזעיר פולשנית מאפשרת לחולים לצלוח את הניתוח עם פחות סיבוכים ופחות כאבים לאחר הניתוח, בהשוואה לפתיחת בית החזה בניתוח שמרני. הטכניקה החדשה מצליחה להעניק למטופל איכות חיים טובה יותר, חזרה מהירה יותר לפעילות יומיומית ואשפוז קצר יותר.

בשנה האחרונה 5 חולים עברו את הניתוח בהצלחה בבית החולים "וולפסון". בחירה נכונה של החולים, הכנה מתאימה וניתוח פחות פולשני יכולים לתת פתרון טוב לחלק מהחולים הסובלים מנפחת ריאות, ולעתים אף לחסוך מהם את הצורך בהשתלת ריאות.

ד"ר מיכאל פפיאשוילי הוא כירורג חזה בכיר באסיא מדיקל, ומנהל יחידת ניתוחי החזה בבית החולים וולפסון

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום