סרטן הריאה: סיבה לדאגה

(4)
לדרג

שיעור התחלואה ממחלת סרטן הריאה נמצא בעלייה והפך לגורם התמותה המוביל מסרטן בישראל. ולמרות זאת, המודעות הציבורית נמוכה

מאת: מערכת zap doctors

מסקר ישראלי חדש שנערך לרגל חודש המודעות לסרטן הריאה עולה תמונה מדאיגה המצביעה על מודעות ציבורית נמוכה לסרטן ריאה. כמחצית מהנשאלים כלל אינם מודעים לסוג הסרטן ממנו מתים הכי הרבה גברים או נשים. מהסקר עולה כי לדעת רוב הנשאלים סרטן הערמונית הוא הסרטן ממנו מתים הכי הרבה גברים, כשבפועל הסרטן הקטלני ביותר בגברים הוא סרטן הריאה. פחות מ-5% מהנשאלים ציינו את סרטן ריאה כסוג הסרטן ממנו מתות הכי הרבה נשים, כאשר בפועל שכיחות המחלה בקרב נשים הולכת ועולה וכיום סרטן ריאה מהווה גורם תמותה מספר שלוש באוכלוסיית הנשים.

63% מהמרואיינים היו מודעים לכך שעישון הוא הגורם העיקרי לסרטן ריאה. הסקר בוצע ע"י מכון המחקר "מותגים" עבור חברת "רוש", חברת התרופות המובילה בתחום האונקולוגיה, המפתחת תרופות חדשניות לטיפול בסרטן ריאה. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בגילאי 18-65.

"סרטן הריאה מהווה גורם תמותה מספר אחת בקרב גברים ונמצא בעלייה בשנים האחרונות בקרב נשים", מציינת ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת היחידה לגידולי ריאה במכון האונקולוגי של המרכז הרפואי מאיר, כפר-סבא. "בישראל מאובחנים מדי שנה כ-1,500 מקרים חדשים ושיעור התחלואה מהמחלה נמצא בעלייה. עישון קשור למרבית מקרי סרטן הריאה, כאשר השכיח שביניהם הוא סרטן ריאה מסוג התאים הלא קטנים (.(NSCLC גורמי מחלה נוספים הינם חשיפה לחומרים כימיים, לגז רדון, לזיהום אוויר והיסטוריה משפחתית של המחלה".

למרות העובדה שסרטן ריאה גורם למספר מקרי המוות הגבוה ביותר מכלל סוגי הסרטן באירופה - 334,800 מקרי מוות מדי שנה, כלומר 927 מקרי מוות מדי יום - גם ביבשת זו מודעות הציבור לחומרת המחלה נמוכה למדי.

החשיפה לעישון פסיבי

דעת הציבור בנושא העישון הפסיבי מעניינת במיוחד בעקבות החלת החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים. מרבית הציבור בארץ (75%) סבור כי חשיפה לעישון פסיבי מסוכנת במידה רבה עד רבה מאוד לבריאות.

42% מהישראלים מרגישים שהם חשופים ביותר לעישון פסיבי במסעדות ופאבים. 76% מהנסקרים תומכים באיסור עישון במסעדות ובתי קפה.

37% מהנשאלים מציינים כי הם חשופים לעישון פסיבי במקומות ציבוריים, כגון: משרדים ובתי חולים. 14% ציינו כי נחשפו לעישון במקומות עבודה ו-10% ציינו כי הם חשופים לעישון במוניות ואוטובוסים.

8% חשופים לעישון בבית. עם זאת, רק 1% מהנשאלים ציינו כי הפרעת העישון לבני זוג הינה הסיבה שהביאה אותם להפסקת עישון.

"קיימת עלייה של 20% בסבירות לפיתוח סרטן ריאה לבני זוג של מעשנים", מציינת ד"ר גוטפריד. "לפי ההערכה, עישון פסיבי גורם ל-25% מהמקרים של סרטן ריאה מסוג NSCLC בקרב הלא-מעשנים. כל שנה מאובחנים אלפי אנשים שלא עישנו כל חייהם כלוקים בסרטן ריאה".

ממצאים נוספים

גיל 18 הינו הגיל הממוצע להתחלת העישון, אך מהסקר עולים נתונים מדאיגים, לפיהם 14% החלו לעשן כילדים, בין הגילאים 9-14.

55% מבני הנוער מתחילים לעשן בטווח הגילאים 15-18. נתונים אלו משמעותיים במיוחד בהיבט החברתי, החינוכי והבריאותי כאחד; לעישון השפעה מצטברת לאורך השנים, אשר עלולה לגרום בסופו של דבר לסרטן הריאה.

קרוב למחצית מהמעשנים (44%) מעשנים 11-20 סיגריות ביום.

3% מהנשאלים ציינו שהם מעשנים מעל 40 סיגריות ביום.

מרבית הנשאלים שהפסיקו לעשן עשו זאת מטעמי בריאות, רצון לשמור על איכות החיים והילדים (75%).

רק 5% מתוכם חדלו לעשן מטעמי אסתטיקה.

2% הפסיקו לעשן בשל הקושי לעסוק בספורט.

הפרעת העישון לבני /בנות זוג אינה מהווה שיקול להפסקת העישון (1% בלבד), ועוד פחות מכך בשל לחץ חברתי ו/או משפחתי (0.8%).

שליש מהציבור בישראל מכירים אדם החולה בסרטן ריאה.

עובדות אודות סרטן ריאה

^^שכיחות גלובלית והערכות של סרטן ריאה^^

לפי נתוני משרד הבריאות, סרטן ריאה הוא גורם התמותה המוביל מסרטן בישראל.

בכל שנה מאובחנים ברחבי העולם יותר מ-1.3 מיליון חולים חדשים ו-1,500 מקרים חדשים בארץ.

עד לאחרונה, צפי תוחלת החיים הממוצעת לחולה סרטן ריאה גרורתי, או שאינו נתיח, שקיבל כימותרפיה, היה פחות משנה. לאחרונה טיפולים ביולוגיים חדשניים הצליחו להעלות את תוחלת החיים הממוצעת מעבר לשנה.

^^מוות כתוצאה מסרטן ריאה^^

כל יום, מתים מסרטן ריאה יותר מ-3,000 בני אדם ברחבי העולם.

סרטן ריאה גורם ליותר מקרי מוות ברחבי העולם מאשר סך כל מקרי המוות של סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן המעי גם יחד.

סוגים של סרטן ריאה

מקובל לחלק את סרטן הריאה לשתי קבוצות עיקריות: סרטן ריאה מסוג תאים הלא-קטנים (Non-Small cell Lung Cancer-NSCLC) וסרטן ריאה מסוג תאים קטנים (SCLC).

NSCLC הוא הסוג השכיח יותר של סרטן ריאה, ומהווה כ-85% מכלל המקרים של סרטן ריאה.

סימפטומים

הסימפטומים האופייניים של המחלה שמביאים את החולה לפנות לרופא כוללים: שיעול כרוני, שיעול דמי, דלקות ריאה חוזרות, צרידות, כאבים בחזה, קוצר/קשיי נשימה. במרבית המקרים, בזמן האבחנה המחלה כבר מתקדמת, לא נתיחה והפרוגנוזה גרועה.

גורמי סיכון

עישון קשור לכ-90% מהמקרים של סרטן מסוג NSCLC.

עישון פסיבי - יש עלייה של 20% בסבירות לפיתוח סרטן ריאה לבני זוג של מעשנים, ומוערך שעישון פסיבי גורם ל-25% מהמקרים של סרטן מסוג NSCLC בקרב לא-מעשנים.

היסטוריה משפחתית של סרטן ריאה.

חשיפה לחומרים ותרכובות כימיות שונות.

אפשרויות הטיפול

הטיפולים הסטנדרטיים בסרטן ריאה הם: ניתוח, קרינה, טיפולים כימיים וטיפולים ביולוגיים חדשניים.

אפשר להשתמש באחד מסוגי הטיפול הנ"ל או בשילוב שלהם - תלוי בסוג סרטן הריאה, בשלב בו נמצאת המחלה, בגיל החולה, במצבו הפיזי וכדומה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום