כאבי כתפיים: אין סיבה לסבול

(32)
לדרג

כמחצית מהאוכלוסייה המבוגרת סובלת מקרע או מפגיעה בגיד הכתף. הרפואה מציעה שלל פתרונות לבעיה: פיזיותרפיה, תרופות, סטרואידים וניתוח

מאת: מערכת zap doctors

הכתף היא המפרק המורכב ביותר בגופנו. היא מתייחדת בטווח גדול ובמגוון תנועות נרחב. ככל המפרקים, גם כתפינו סובלות משחיקה, והשימוש התכוף והמגוון בהן חושף אותן לפגיעות רבות. כאבי כתפיים שכיחים כתוצאה משילוב של פעילות לא נכונה, אי שמירה על אורח חיים בריא ומתח נפשי.

כאב זה מקשה על תפקודנו היומיומי, וככל שאנו מתבגרים הכתפיים פגיעות יותר עקב שחיקתן. כ-50% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלים מקרע או מפגיעה בגיד הכתף. הצעירים סובלים בדרך כלל מחבלות, פריקות כתף ומתיחות.

"מגיל 60 ומעלה הפגיעה היא לרוב בגידי הכתף, הנקראים 'השרוול המסובב', בין אם בדלקת או בקרע", אומר ד"ר ערן ממן, ממלא מקום מנהל יחידת הכתף בבית החולים איכילוב. לדבריו, "יש הבדל בטיפול בין מבוגרים לצעירים. אם הפגיעה היא על רקע טראומטי כמו אצל צעירים, בדרך כלל הטיפול המומלץ יהיה ניתוח. לעומת זאת, הטיפול באוכלוסייה המבוגרת לרוב אינו כולל ניתוח, אלא פיזיותרפיה ותרופות, וב-70% מהמקרים די בכך".

יש סוגים שונים של פיזיותרפיה לכתף. ד"ר ממן: "למבוגרים עושים פיזיותרפיה לגידים. אם יש גיד פגוע, מחזקים את שלושת הגידים האחרים. אצל הצעירים הדגש על חיזוק שרירי הגב והשכמות".

כאבי כתפיים
כאבי כתפיים

סטרואידים במינון נמוך

טיפול נוסף בכאב הוא הזרקת סטרואידים נוגדי דלקת, החזקים יותר מהטיפול התרופתי הפומי. מכיוון שמדובר בהזרקה חד פעמית ובמינון נמוך באזור מדויק, בדרך כלל הסטרואידים אינם גורמים לתופעות לוואי. "חולי סוכרת אולי יסבלו מעליית ערכי הסוכר לשלושה ימים, אבל הסטרואידים מרפאים את הדלקת בעזרת נוגדי הדלקת ומעלימים את הכאב. במקרה של קרע בגיד זה לא עוזר, אבל כשיש מתיחה, סטרואידים ופיזיותרפיה ירפאו את הפגיעה", אומר ד"ר ממן.

יש מגוון תרופות להקלה בכאבי הכתפיים. "ברקסין" היא תרופת מרשם, המסייעת בהקלה מהירה על הכאבים. מדובר בטבליות, אשר השפעתן דומה לזה של זריקות, אך ללא התערבות פולשנית.

התרכובת נספגת פי חמישה מהר יותר מאשר זריקות, שיכוך הכאבים מתחולל לאחר כיממה והדבר מאפשר חזרה מהירה יותר לשגרה. "מטרת הטיפול התרופתי היא להפחית את הכאב כדי לאפשר פיזיותרפיה יעילה יותר, שאינה מלווה בכאבים". מוסיף ד"ר ממן, "מומלץ לשלב בין טיפול תרופתי לפיזיותרפיה, שכן כך היעילות גבוהה יותר".

במקרה של קרע בגיד, יש צורך בניתוח, ששיעור הצלחתו הוא כ-85%. "הבעיה היא ההחלמה הממושכת, האורכת כחצי שנה", אומר ד"ר ממן. "יש כחודשיים של איחוי ראשוני של הרקמות, וכעבור פרק זמן זה, במהלכו המטופל מסתובב עם מתלה ולא עוסק בפעילות גופנית, מתחילים בטיפולי פיזיותרפיה אקטיבים".

תרופות, פיזיותרפיה וניתוחים פוגעים באיכות חיינו בכל גיל, וכדי להימנע מכאבים בכתפיים יש לאמן אותן, לחזקן באמצעות תרגילי התעמלות, להקפיד על גמישותן ועל ייצוב שרירי הליבה ועמוד השדרה, אשר משפיעים על כוחן. אל תמשכו בכתפיים זה חשוב.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כאב
פורום אורתופדיה כללית ורפואת ספורט
פורום אורתופדיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום