אוויר לנשימה: טרכאוסטומיה

(37)
לדרג
תוכן מקודם

מעקף לקנה הנשימה - טרכאוסטומיה (פיום קנה) - נחשב להליך ניתוחי שכיח, בקרב חולים מונשמים וחולים שקנה הנשימה שלהם חסום. מדריך מקיף

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9977196 (מספר מקשר)

קנה הנשימה עובר מהגרון (קופסת הקול), אל בית החזה, שם הוא מתפצל לשני סמפונות המעבירים את האוויר אל הריאות. כל הפרעה בקנה הנשימה תוביל להפרעה בנתיב האוויר - ותסכן את חיי האדם.

מחלות או חבלות הגורמות לחסימת קנה הנשימה ולקושי בהכנסת אוויר אל הריאות, מחייבות טיפול דחוף - על מנת לאפשר לחולה לנשום. במצב חירום, כאשר יש ליצור נתיב למעבר אויר באופן מידי (לדוגמא: לאחר תאונה), מוחדר צינור תוך-קני (טובוס) דרך אפו או פיו של החולה, אל תוך קנה הנשימה.

כאשר קיימת הערכה לכך שהמטופל יזקק להנשמה לפרק זמן ארוך - מעל כ-14 יום - כגון במקרה של אדם, שאינו נמצא בהכרה או במקרים בהם מדובר בחולים כרוניים - נדרש ליצור נתיב אוויר חלופי, מאחר שהשארת הטובוס לתקופה ארוכה, עלולה לפגוע במיתרי הקול ובקנה הנשימה.

ההליך הניתוחי ליצירת מעקף לקנה הנשימה נקרא פיום קנה (טרכאוסטומיה; Tracheostomy) - והוא שכיח מאד (בעיקר בקרב חולים מונשמים; אך גם בקרב חולים שפציעה או מחלה גרמה לחסימת קנה הנשימה שלהם).
פיום קנה הוא הליך ניתוחי ליצירת מעקף לקנה הנשימה. צילום: שאטרסטוק

פיום קנה הוא הליך ניתוחי ליצירת מעקף לקנה הנשימה. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות השכיחות, בגינן מבצעים ניתוח פיום קנה?

חולים מחוסרי הכרה - לאחר פציעה קשה, אירוע מוחי קשה, הנשמה ממושכת וכו'.

תחלואה בגיל מבוגר - העלייה בתוחלת החיים כרוכה גם בעלייה בתחלואה, לרבות מצבים בהם החולה אינו מסוגל לנשום בכוחות עצמו; והוא זקוק ליצירת נתיב לכניסת האוויר לריאות. מאחר שחולים אלה זקוקים לנתיב אוויר באופן כרוני - וברוב המקרים גם עד סוף חייהם - הם יעברו הליך של פיום קנה. בדרך כלל, מדובר בחולים מבוגרים המאושפזים לתקופות ממושכות או חולים שמועברים מאשפוז למוסד שיקומי או למוסד גריאטרי, שם לא מתקבלים חולים עם צינור בתוך קנה הנשימה (טובוס).

גידול - החוסם את קנה הנשימה ואת אזור מיתרי הקול.

פציעה או תאונה שגרמה לחסימת נתיב האוויר - לדוגמא, במקרה של שברים ברצפת הפה (במקרה כזה, תחילה מוכנס טובוס, אם אפשר, דרך האף או הפה, על מנת להציל את חיי הפצוע; ובהתאם לצורך, בהמשך יבוצע פיום קנה שיחליף את הטובוס.

סיבוך ניתוחי - לדוגמא, סיבוך בניתוח של בלוטת התריס, שגרם לשיתוק של שני מיתרי הקול ולחסימה עליונה של נתיב האוויר.

מום מולד בתינוקות או בעיה נוירולוגית שאיננה מאפשרת נשימה עצמונית - במקרה כזה, יבוצע ניתוח טרכאוסטומיה בסמוך ללידה; והילד יזדקק כנראה לטרכאוסטומיה קבועה, לכל חייו.

כיצד מתבצע ניתוח פיום קנה?

צינור קנה הנשימה (טרכאה) מורכב מטבעות סחוס - וביניהן רקמת חיבור; בחלקו העליון של קנה הנשימה, בתיבת הקול, ממוקמים שני מיתרי הקול, אשר מתכווצים ונפתחים בשעת דיבור.

במהלך ניתוח פיום קנה, יוצרים חתך בעור הצוואר - וחושפים את קנה הנשימה באזור טבעת הסחוס השלישית, שם יוצרים פתח בקנה. דרך הפתח בקנה, מחדירים צינורית קצרה (קנולה) אל מתחת למיתרי הקול, באזור הטבעת השלישית - ומקבעים אותה. בחלק החיצוני, הקנולה מחוברת בקיבוע חיצוני לצוואר (נראה כמו מעין שרוך).

בחלק מהניתוחים, בלוטת התריס מפריעה להכנת הקנולה - ולכן יש צורך להזיזה או לפצל אותה, פעולה שאינה מסכנת את פעילות הבלוטה.

ניתוח פיום קנה אורך כשעה - ומבוצע תחת הרדמה כללית.

האם ייתכנו סיבוכים לאחר ניתוח פיום קנה?

הניתוח עלול להתבטא בסיבוכים מידיים ובסיבוכים כרוניים.

סיבוכים מידיים:

דימום

זיהום

בריחת אוויר לרקמות הרכות אמפיזמה עם התנפחות הרקמות הרכות בצוואר.

חזה אוויר (פנאומוטורקס) - מצב המתבטא בכניסת אויר לחזה עם לחץ על רקמת הריאה והפרעה לנשימה. קיימת התרחבות בלתי תקינה של הריאות ופגיעה במעבר של חמצן לדם . מצב זה דורש הכנסת נקז בין צלעי.

סיבוכים כרוניים:

היווצרות רקמות גרעון (גרנולציות) בקנה הנשימה - כתוצאה מהחיכוך המתמיד עם הקנולה, עלול להתפתח מעין עיבוי של רקמת החיבור וכלי דם. במקרים בהם הגרנולציות נרחבות - הן עלולות לחסום את מעבר האוויר; ולכן, נדרש לצרוב אותן באמצעות לייזר.

דלקת והפרשות - מטופלים באמצעות טיפול אנטיביוטי והחלפת קנולה.

האם ניתן לדבר לאחר ניתוח פיום קנה?

בחולים אשר אינם מונשמים באמצעות מכונת הנשמה, ניתן להשתמש בקנולה מיוחדת, בעלת שסתום דיבור - וכאשר סוגרים את פתח הקנולה, האוויר עולה כלפי מיתרי הקול והם יכולים להפיק קול וניתן לדבר דיבור רגיל. לחולים אלה, ניתן לסייע לתרגל דיבור - בעזרת הדרכה של קלינאית תקשורת.
דרך הפתח בקנה, מחדירים צינורית אל מתחת למיתרי הקול. צילום: שאטרסטוק

דרך הפתח בקנה, מחדירים צינורית אל מתחת למיתרי הקול. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן לאכול כרגיל, לאחר פיום קנה?

ניתוח טרכאוסטומיה אינו פוגע בצינור הוושט. לכן, ניתן לאכול ולשתות ללא בעיה עם הקנולה, המוחדרת דרך פתח בקנה הנשימה.

כיצד מתנקזות ההפרשות מקנה הנשימה, לאחר החדרת הקנולה?

ההפרשות מתנקזות אל הקנולה. לכן, יש להקפיד לנקות את הקנולה מספר פעמים ביום. כאשר מדובר בחולה שמתגורר בביתו (ולא במסגרת אשפוז) - החולה, בני משפחה או מטפלים (במקרה של ילדים או חולים סיעודיים) מקבלים הדרכה כיצד לנקות את הקנולה.

פעולת ניקוי הקנולה קלה לביצוע ואיננה כרוכה בכאב. בתוך הקנולה המקובעת בניתוח, יש קנולה פנימית נשלפת. יש להוציא אותה, לשטוף ולחטא אותה - ולהכניסה בחזרה, בעזרת מוליך, אל תוך הקנולה המקובעת. כמובן, כל תהליך ניקוי חייב להתבצע בסטריליות, לאחר שטיפת ידיים ועם כפפות חד-פעמיות.

חולה הסובל מהפרשות מרובות יכול להיעזר במכשיר שאיבה חשמלי ביתי - Suction (סקשן). כמו כן, מדי שלושה חודשים - רצוי להחליף את הקנולה המקובעת בהליך בלתי ניתוחי, המבוצע על ידי רופא אף, אוזן גרון, במסגרת מרפאה של בית חולים או קופת חולים.

כיצד גומלים חולה מפיום קנה?

כאשר המטופל איננו זקוק עוד לנתיב אוויר עוקף ושט, מתחיל תהליך גמילה מקנולה, הנמשך מספר ימים. בתהליך הגמילה מקנולה (נקרא דה קנולציה) - משתמשים בהדרגה בקנולות קטנות יותר. מדי יום - יומיים, עוברים להשתמש בצינורית קטנה יותר - עד שהמטופל מצליח לנשום באופן רגיל והאוויר נכנס דרך קנה הנשימה. לסגירת הפתח, אין צורך בביצוע ניתוח נוסף. לאחר הוצאת הקנולה, הפתח ייסגר תוך כשבוע.

לסיכום: ניתוח טרכאוסטומיה (פיום קנה) מיועד לאפשר לחולים או פצועים (לאחר חבלה או תאונה) נשימה תקינה והכנסת אוויר אל הריאות, במקרה של חסימת קנה הנשימה; או בקרב חולים מונשמים. לאחר הניתוח, עלולים להתפתח סיבוכים - אולם מדובר בניתוח חיוני ומציל חיים; על רוב הסיבוכים המידיים ניתן להתגבר בקלות. חולים שעברו פיום קנה (ואינם זקוקים להנשמה מלאכותית) יכולים לנהל שגרת חיים רגילה. יכולת הדיבור אינה נפגעת לאחר ניתוח פיום קנה, מאחר שהקנולה מקובעת מתחת למיתרי הקול. ניתן גם להיגמל מפיום הקנה, בתהליך הדרגתי.

פרופ' משנה יצחק ברוורמן הוא מנהל יחידת אף, אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר, במרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

לכתבה המתורגמת בערבית הכנסו לאתר tebtime

למיניסייט של פרופ' ברוורמן בשפה הערבית כנסו לאתר tebtime

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום