דורבן: כאב בעקב

(0)
לדרג

מה גורם לכאבים עזים בעקב הרגל? ד"ר נמרוד רון מפרט מהן הסיבות לדורבן ומציע דרכי טיפול שונות לבעיה

מאת: ד"ר נמרוד רון

קמתם בבוקר מהמיטה והרגשתם דקירה עזה בעקב הרגל? כזו שגרמה לכם מיד להתיישב ולחשוב איך הגיעו כל המחטים הקטנות האלו לכף הרגל שלכם? סביר להניח שאתם סובלים ממחלה, שכאביה דומים לכאבים שהייתם נתקלים בהם לו הייתם מנסים לנגוע בדורבן - אותו מכרסם רב קוצים ונחבא אל הכלים. מדובר באחת התלונות השכיחות בתחום האורתופדיה, אשר כמעט 10% מהאוכלוסייה יסבול ממנה בשלב זה או אחר.

הדורבן היא מחלה שגורמת לכאבים בעקב המופיעים במיוחד במעבר ממנוחה לתנועה. בדרך כלל היא מורגשת בצעדים הראשונים שאנו עושים בבוקר. השם היצירתי "דורבן" ניתן למחלה עקב תהליך דלקתי כרוני ברצועה האורכית, המחברת את עצם העקב עם בסיסי האצבעות בכף הרגל (רצועה פלנטארית). תהליך זה יוצר יתרת עצם בעקב (בליטה קטנה); כאשר אנו דורכים על הרגל (הפעלת עומס) ונוצר חיכוך של העקב בעת תנועת ההליכה והעמידה, נגרמת תחושת כאב עזה הדומה לדקירות מחטים.

המחלה הפוגעת בנשים ובגברים במידה שווה ועלולה להיגרם בשל מספר סיבות עיקריות: ראשית, אדם שסדר יומו כולל מספר שעות רב "על הרגליים" - לדוגמה, עבודה שמחייבת עמידה ברובה המכריע. שנית, עיסוק ספורטיבי אינטנסיבי, בעיקר בענפים כגון ריצה, קפיצה והליכה למרחקים. שלישית, מבנה כף רגל בעל קשת עורפית מוגבהת. ישנם מצבים שעם השנים מבנה כף הרגל משתנה או לחילופין יש איבוד של היכולת האלסטית (הגמישות) של הרצועה האורכית ואז עלולה המחלה להתפתח.

שיטות טיפול

הטיפול ב"דורבן" הוא הדרגתי ונעשה בכמה היבטים. לעיתים, תספיק רק שיטת טיפול אחת ולעיתים יהיה צורך לשלב ביניהן:

1. ביצוע פיזיותרפיה במטרה להגמיש את הרצועה הפגומה. לכך יש לצרף עיסוי עצמוני של העקב לפחות פעמיים ביום - בבוקר ובערב.

2. שימוש במדרסים שיתנו תמיכה לקשת האורכית ויספקו משטח רך לדריכה עבור העקבים.

3. מתן טיפול תרופתי נגד הדלקות והכאבים.

אצל כ-80% מהסובלים מהמחלה, הטיפולים שהוזכרו יאפשרו החלמה מלאה. בקרב ה-20% הנותרים ישנה האפשרות של טיפול על ידי מתן סטרואידים בהזרקה לעקב בצירוף טיפולים פיזיותרפיסטים, מדרסים וכו'. ישנן אופציות נוספות לחולים בהם ניסיונות הטיפוליים השמרניים לא עזרו, כגון טיפול בגלי הלם וסיוע של הרפואה האלטרנטיבית. חשוב לציין כי אצל רוב האנשים הטיפולים השמרניים מצליחים לרפא את המחלה. עם זאת, עדיין ישנו אחוז אחד שאצלם המחלה הופכת "עקשנית" ושיאלצו לעבור טיפול ניתוחי על מנת לבצע אחד מהשניים: כריתה של יתרת העצם שנוצרה בבסיס, כלומר כריתת ה"דורבן". אפשרות נוספת היא ביצוע ההארכה של הרצועה הפלנטארית. מדובר בניתוח שד"ר רון גאה להיות ממפתחיו, אשר מאפשר הארכה של הרצועה בשיטה זעיר פולשנית.

תקופת ההחלמה

תהליך הריפוי ממחלת הדורבן, בין אם נעשה בשיטות השמרניות ובין אם לא, אורך פעמים רבות תקופה ארוכה (מספר חודשים עד שנה). במשך כל תקופת ההחלמה יש להימנע מלבצע פעילות הקשורה להליכה, קפיצה או ריצה למרחקים ארוכים. לספורטאים מבינינו, מומלץ להחליף את סוג הספורט. לדוגמא: במקום ריצה עברו לשחייה.

אם הקריטריונים שהוזכרו לעיל באשר לגורמי הסיכון להיווצרותה אינם זרים לכם, אזי רצוי להקפיד ולנעול נעליים בעלות סוליות גומי או סוליות רכות המאובזרות גם בבולמי זעזועים. ישנן נעלי ספורט הבנויות בצורה כזו. אם אינכם מעוניינים לנעול דווקא נעלי ספורט הצטיידו במדרסים מתאימים על פי מרשם רופא. מומלץ להיות ערניים בכל הקשור לגילוי מוקדם וטיפול במחלה. דהיינו, מהרגע שאתם מרגישים תחושת כאב בעקב בעת הדריכה על הרגל פנו לאורתופד לקבלת טיפול. כמו כן, אל תזניחו את ביצוע הטיפולים כסדרם ובסמוך לאבחנה וכך תימנעו מתקופת החלמה ממושכת.

ד"ר נמרוד רון הוא סגן מנהל המחלקה לאורתופדית ב' ומומחה לרפואת כף רגל וקרסול במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום