ניתוח בריאטרי מקל על דום נשימה

(1)
לדרג

מחקר חדש מצא כי מרבית החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה מדווחים על שיפור שינה משמעותי עם ירידה בתסמינים לאחר ניתוח בריאטרי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea, ובקיצור OSA) היא תופעה המתאפיינת בהפסקות נשימה בזמן השינה, יקיצות תכופות במהלך הלילה, נחירות ותחושת עייפות במהלך היום, והסובלים ממנה מצויים בסיכון מוגבר לתמותה על רקע מחלות לב ועלייה בסיכון לאירועים לבביים. גורם הסיכון העיקרי לתופעה זו היא השמנת יתר.

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Sleep Medicine עולה כי שנה לאחר ניתוח בריאטרי, מרבית החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה מדווחים על שיפור מג'ורי בתסמינים, כאשר ב-45% מהם תועד ריפוי של הפרעת הנשימה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 187 חולים לאחר ניתוח מעקף קיבה בשלושה בתי חולים בפינלנד. בתחילת המחקר, 132 חולים (71%) סבלו מדום נשימה חסימתי בשינה, כולל 22% עם תסמינים חמורים, 18% עם תסמינים מתונים ו-31% עם הפרעת נשימה קלה.

לאחר שנה אחת, היו נתונים זמינים עבור 164 חולים: 72 מהם סבלו מדום נשימה חסימתי בשינה; 45% מהחולים לא סבלו עוד מתסמיני הפרעת הנשימה, ב-7% תועדה הפרעה חמורה, ב-13% הפרעה בדרגה בינונית וב-35% אובחן דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה.

בעוד ש-90% מהגברים סבלו מדום נשימה חסימתי בשינה בתחילת המחקר, שנה לאחר הניתוח הבריאטרי רק 52% סבלו מהפרעת הנשימה בשינה. 8% מהחולים פיתחו לראשונה דום נשימה חסימתי בשינה.

החוקרים לא זיהו גורמים המנבאים אילו חולים צפויים לשיפור בהפרעת הנשימה בשינה בעקבות הניתוח הבריאטרי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום