תיירות מרפא: אורחים בבית החולים

(0)
לדרג

אזרחים זרים, בעיקר ממדינות חבר העמים, מגיעים לבתי חולים בארץ לעבור טיפולים רפואיים. הקשר הגלובלי משתלם לכל הצדדים

מאת: מערכת zap doctors

ענף התיירות במשבר עקב המיתון ואין מספיק תיירים שמגיעים לארץ, אך מסתבר שאם לרגע מזיזים את העיניים מבתי המלון באילת, ישנו תחום נוסף שבזכותו מגיעים מבקרים לישראל - תיירות מרפא. בזכות תיירות המרפא ניתן ליהנות משירותי רפואה מתקדמים בנסיעה לחו"ל. רוב בתי החולים בארץ הבינו את הערך הכלכלי העצום שבטיפול בתושבי חוץ, ובחלקם ישנן מחלקה מיוחדת שמטפלת באזרחים הזרים, ונציג בית החולים מתלווה אליהם במשך שהותם בין כותלי בית החולים ודואג לצרכיהם.

ד"ר אליהו וילונסקי, סגן מנהל מרכז שניידר לרפואת ילדים, אומר כי משנת 2000 ישנה תיירות מרפא בבית החולים. לדבריו, הפעילות כוללת טיפולים המטו-אונקולוגים, ניתוחים, כירורגיה כללית, נוירוכירורגיה, אף אוזן גרון, ניתוחי לב וחזה, השתלות מח עצם וטיפול בסוכרת. ד"ר יולי טרגר, סגן מנהל ביה"ח לוינשטיין, מציין כי בביה"ח קיימת פעילות של תיירות מרפא למעלה מ-20 שנה. "כיום מגיעים יותר חולים מבעבר, אך תמיד הגיעו, מכיוון שלוינשטיין מוכר בכל העולם בתחום השיקום", הוא אומר. "תחום השיקום לא היה קיים עד לפני כמה שנים במדינות חבר העמים. לאחרונה המודעות לחשיבות השיקום עלתה, והתחום התחיל להתפתח שם, אך הוא עדיין רחוק מאוד משיקום מערבי, ולכן החולים שזקוקים לשיקום ויכולים להרשותו לעצמם מבחינה כספית, משתמשים בשירותים שלנו או של מדינות מפותחות אחרות". ד"ר טרגר מציין כי מלבד מטופלים ממדינות חבר העמים, במהלך השנים הגיעו מטופלים ממדינות כגון תורכיה וירדן ואף מיבשת אפריקה. לדבריו, 80% מהחולים מגיעים ממדינות הגוש הסובייטי לשעבר, כמו רומניה, בולגריה ויוגוסלביה.

רפואה איכותית במחיר נמוך

בביה"ח כרמל מתקיימת תיירות מרפא מזה מספר שנים ומבוצעים בו כל סוגי הניתוחים והטיפולים שלהם זקוקים המבקרים מחו"ל. לדברי ד"ר אריה ביטרמן, מנהל מחלקה כירורגית בבית החולים, "רוב החולים מגיעים ממדינות חבר העמים מכיוון שהם לא סומכים על הרפואה שם וקל להם להגיע לישראל, מכיוון שיש כאן הרבה דוברי רוסית". עוד הוא מוסיף, שהתדמית הטובה של הרפואה בישראל והמחירים הנמוכים יחסית למדינות מערביות, מקנים לישראל יתרונות בתחום התיירות הרפואית.

ד"ר וילונסקי מציין כי החולים נחשפים לבתי החולים בישראל בעקבות פרסומים, אינטרנט, מכרים ומשרדי נסיעות ותיירות. בביה"ח יש מתאמת רפואה בינלאומית, והסוכן המקשר מלווה את החולה מחוץ לבית החולים.

הכנסה כספית משתלמת

ומה בעצם יוצא לבית החולים מהשירות? "הכנסה כספית לבית החולים", אומר ד"ר ביטרמן. "מדי חודש שוהים בבית החולים מספר חולים, כך שזה משתלם להם כי הם מקבלים שירות מקצועי, ולבית החולים זה משתלם מבחינה כלכלית". ד"ר וילונסקי מוסיף, כי מלבד הפן הכספי, יש יתרונות במיתוג בית החולים והכנסה נוספת לעובדיו. כמו כן, נמנעת בריחת מוחות. ד"ר טרגר אומר: "הפעילות הזו היא בעצם השם של בית החולים ושל מדינת ישראל. יש לכך משמעות הומניטרית. מגיעים אנשים ממדינות שאין בהן שירותי רפואה מתקדמים ולכן הסיוע שלנו מאוד חשוב". עוד הוא מוסיף: "אני רואה את הפעילות של תיירות מרפא בצורה רחבה. כמומחה בשיקום חשוב לי שהמקצוע יתפתח. עד היום אם למישהו ברוסיה היה אירוע מוחי, זה היה גזר דין מוות עבורו, אך בזכות תיירות המרפא אפשר לשקם אותו ולסייע לו".

מכיוון שבית לוינשטיין, בשונה מבתי חולים אחרים, מתמחה בשיקום, החולים אשר מגיעים לטיפול נשארים במקום תקופות ארוכות. "השבוע השתחרר חולה ששהה אצלנו שמונה חודשים", אומר ד"ר טרגר. "מגיעים אנשים עם פגיעות ראש שנשארים בבית החולים חצי שנה, ולעומתם ישנם חולים שמגיעים למספר שבועות וחוזרים למדינתם". יש לציין כי במקרים רבים מגיעים עם החולה בני משפחתו ששוהים בארץ תקופה; הם משלמים על טיסה, מלון, מסעדות וקניות, כך שזה עוד פן של תיירות ורווח למדינה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה דחופה
פורום כירורגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום