רשלנות רפואית בהריון או בלידה

(0)
לדרג

רפואה ומשפט: התינוק נולד עם מום או מחלה כתוצאה ממחדל רפואי? להורים יש עילה להגשת תביעה משפטית

מאת: עו"ד ענת מולסון

לידות הן דבר משמח ומרגש, אך מסתבר שלא הכול ורוד: כמעט שליש מסך תביעות רשלנות רפואית המוגשות בישראל ובארה"ב, מתייחסות לרשלנות בהריון או בלידה. אחת הסיבות הינה כמובן שכיחותן של לידות ביחס לניתוחים ו/או טיפולים רפואיים אחרים. סיבה נוספת הינה התיישנות התביעה - רק לאחר 7 שנים מהיותו של היילוד בגיר (18 שנה); כלומר, ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בהריון או בלידה עד הגיעו של היילוד לגיל 25. סיבה שלישית הינה העובדה, כי לידה מהווה את אחד האירועים המשמעותיים בחייו של אדם ולפיכך, כל פגיעה בעובר נתפשת על-ידי ההורה כבלתי נסלחת.

תביעות רשלנות בהריון או בלידה נושאות בחובן פיצויים גבוהים מאד לתובעים. הפיצויים גבוהים במיוחד לאור העובדה כי הנזקים אשר נגרמו לנפגע, ובמקרה זה התינוק, ילוו אותו בדרך כלל לשארית חייו, ולכן ההוצאות שיידרשו לו ולהוריו נפרסות על פני תוחלת חיים שלמה.

רשלנות רפואית בהריון בסיכון גבוה

הרישום הרפואי ותיעוד כל הפעולות שבוצעו בשלב טרום לידה, במהלכה ואחריה הינם חשובים במיוחד, שכן היעדר רישום נאות מעביר את נטל האחריות אל הנתבעים להוכיח כי לא התרשלו. רוב המקרים המסתיימים בתמותה או בנזק ליילוד, מתרחשים במה שמכונה "הריונות בסיכון גבוה"; כלומר, במקרים בהם ישנן הפלות קודמות של האם, מחלות כרוניות שלה, ניתוחים קיסריים או לידות מוקדמות קודמות, ריבוי עוברים, סוכרת הריונית וכדומה.

את רוב הסימפטומים הנ"ל, ניתן לאבחן טרם הלידה ולהזהיר את האם, כי מדובר בהריון בסיכון גבוה יותר מן הרגיל ולהותיר בידה את ההחלטה האם להמשיך בהריון ו/או להפסיקו. יחד עם זאת, ישנם הריונות ללא סימני אזהרה, אשר הופכים להריונות בסיכון גבוה במהלך הלידה בשל חום, שינויים בדופק העובר ועוד.

התנהלות לקויה

^^רוב מקרי תביעות רשלנות רפואית בהריון או בלידה נסובים סביב:^^

1. חוסר מיומנות בביצוע ופענוח בדיקות אולטרה-סאונד.
2. אי הפנייה לבדיקות אבחנתיות או התייחסות לקויה לממצאיהן.
3. אי נוכחות רופא בזמן הנכון המחייב נוכחותו.
4. התעלמות ממושכת ממצוקה עוברית.
5. אי ביצוע ניתוח קיסרי כאשר נדרש.
6. התרשלות בביצוע לידת ואקום או לידת מלקחיים.

המום המקנה את הפיצוי הגבוה ביותר בעת תביעת רשלנות רפואית הוא שיתוק מוחין או פיגור שכלי. שיתוק מוחין מוגדר כחבלה בלתי מתקדמת של המוח המתרחשת לפני הלידה, בסמוך ללידה או בינקות המוקדמת. חבלה זו מפריעה להתפתחות הנורמלית הבלתי בשלה; התוצאה היא - חוסר קורדינציה בפעילות השריר, עם חוסר יכולת לשמור על תנוחה ושיווי משקל.

שיתוק מוחין פוגע בערך באחד מתוך 500 ילדים. כ-10% מהם נגרמים, עפ"י הערכות, עקב רשלנות רפואית במהלך הריון או לידה. פיגור שכלי הוא מצב של עיכוב ועצירת ההתפתחות השכלית. פיגור מאופיין בהפחתה של מיומנויות, החל משלב ההתפתחות הגורם לירידה באינטליגנציה ביחס לאוכלוסייה הכללית.

במידה וקיים חשש כי ילדכם סובל ממום או מחלה עקב רשלנות בזמן ההריון או הלידה, יש לפנות לעו"ד הבקיא בדיני הרשלנות הרפואית, אשר יפנה לקבלת חוות דעת מרופא מומחה ובמידה ותתקבל חוות דעת שכזו, תוגש תביעה לבית המשפט.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום רפואה ומשפט.

למידע נוסף בנושא ליחצו: רשלנות רפואית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום