ליקויי שמיעה: מחסום הבושה

(0)
לדרג

אובדן השמיעה הוא פעמים רבות תהליך הדרגתי, ולא קל להרגיש בו. וגם כשמזהים בעיה, פעמים רבות נמנעים מלפנות לרופא עקב בושה בלתי מוצדקת

מאת: ד"ר אופיר הנדזל

לקות שמיעה מתבטאת באובדן חלקי או מלא של יכולת השמיעה, באוזן אחת או בשתי אוזניים. ליקוי בשמיעה יכול להתבטא לעיתים גם במגבלה ביכולת להבין מילים הנשמעות לאדם או בהפרעה במובנות השפה. ליקוי זה נמדד באחוזים של מילים המזוהות בצורה נכונה מתוך מילים או משפטים המושמעים לנבדק.

כ-15% מכלל האוכלוסייה בישראל סובלים ליקוי שמיעה ברמה כלשהי. שכיחות הבעיה עולה בחדות עם הגיל: מעל 50% מבני 75 ומעלה סובלים מליקוי בשמיעה. ליקוי שמיעה הוא גם אחד המומים המולדים השכיחים ביותר. לפחות בשלושה מכל אלף ילודים תתגלה ירידה בשמיעה ואחד מאלף נולד חירש.

השמיעה יכולה להיפגע עקב הפרעה הובלתית (הפרעה בהובלת גל הקול עד לאוזן הפנימית) או עקב הפרעה תחושתית-עצבית (הפרעה בשבלול השמע או בעצב השמיעה ובמוח). ליקויים בהובלת גל הקול נגרמים על ידי דלקות אוזניים, נוזלים באוזן, גידולים ועוד. כבדות שמיעה ממקור תחושתי-עצבי יכולה להיות מולדת או נרכשת, והיא נגרמת על ידי מגוון גורמים כגון שינויים גנטיים, זיהומים, תרופות וחבלות. במקרים רבים תהליך ההידרדרות בשמיעה איטי מאוד, ולכן המטופל אינו חש בשינוי המניע אותו לפנות לקבלת עזרה.

ניתן להיעזר בתשע שאלות כדי להחליט האם יש מקום לפנות לרופא בשאלת ירידה בשמיעה:

1. האם אתה מגביר את הווליום בטלוויזיה?
2. האם יש לך קושי לשוחח בטלפון?
3. האם יש לך קושי להבין שיחה כאשר מספר אנשים מדברים יחד?
4. האם אתה משקיע מאמץ להבין שיחה?
5. האם אתה מרגיש שאנשים ממלמלים?
6. האם אתה מבקש מאנשים שיחזרו על מה שאמרו?
7. האם אתה נוטה להבין לא נכון את מה שנאמר לך?
8. האם יש לך קושי גדול יותר להבין נשים וילדים לעומת גברים?
9. האם אתה מתוסכל מהקושי להבין את הנאמר לך?

אם עניתם בחיוב על שלוש או יותר מהשאלות הללו, כדאי שתפנו לרופא אף אוזן גרון וייתכן כי מומלץ שתעברו גם בדיקת שמיעה.

אנשים עם ליקוי שמיעה סובלים מבעיות רבות. ליקוי השמיעה מפריע לתקשורת בין אנשים, ללימודים, לעבודה ועוד. ילדים צעירים יכולים ממגוון הפרעות כמו בהתפתחות שפה, הפרעות התנהגותיות הנובעות מהקושי להשתתף בפעילות הלימודית והחברתית. ליקוי שמיעה בגיל המבוגר מהווה גורם סיכון לשיטיון (דמנציה). ירידה בשמיעה בדרגה בינונית-חמורה משלישה את הסיכון להופעת דמנציה. מסיבות אלו יש חשיבות גדולה לטפל בירידה בשמיעה.

חוששים מהסטיגמה. צילום: אילוסטרציה
חוששים מהסטיגמה. צילום: אילוסטרציה

הפתרונות הקיימים ללקויי שמיעה

אחד החלקים החשובים ביותר בטיפול בלקות שמיעה הוא ההכרה בכך שיש בעיה כזו. רבים מהמטופלים מדחיקים או מתעלמים מהליקוי שהופיע בצורה איטית והדרגתית או נמנעים מלפנות לקבלת עזרה מחשש שהטיפול שיוצע להם יכלול מרכיבים הנראים לעין. יש מטופלים החוששים מסטיגמה של גיל מתקדם או מגבלות גופניות המיוחסים לשימוש באביזרים אלו. חשש זה מונע מאנשים ליהנות ממגוון הפתרונות הקיימים ללקויי שמיעה.

הפתרון השכיח ביותר הוא מכשיר שמיעה. מכשירי השמיעה המודרניים קטנים ומשוכללים. הם קולטים את הקולות סביבם בעזרת מיקרופון, מעבדים את הקולות ומשדרים אותם בעוצמה גדולה יותר לתוך האוזן.

עבור אותם המטופלים הסובלים מליקוי שמיעה תחושתי-עצבי, שמכשירי שמיעה אינם מספקים להם פתרון, מוצע שתל השבלול. זהו מכשיר אלקטרוני המבצע את שני התפקידים העיקריים של השבלול באוזן: תרגום גלי קול לגירויים עצביים ופירוק גלי קול על פי התדירויות המרכיבות אותם. בכך מחליף המכשיר את חוש השמיעה. מטרת שתל השבלול היא להקנות למושתל יכולת להבין שפה מדוברת.

השמיעה המתקבלת באמצעות השתל איננה זהה לשמיעה רגילה ונדרש אימון לאחר ההשתלה כדי לאפשר למושתל להבין שפה בצורה טובה. המכשיר עצמו מורכב משני חלקים: חלק חיצוני לגוף דמוי מכשיר שמיעה וחלק המושתל בתוך הגוף בניתוח. שתל השבלול מתאים גם לאנשים בגיל מתקדם מאוד, לאנשים עם ליקוי שמיעה שאינו מגיע לכדי חירשות מלאה וכן לאנשים שיש להם ליקוי שמיעה שאינו שווה בשתי האוזניים (ואז הם יכולים להשתמש במכשיר שמיעה באוזן אחת ושתל שבלול באוזן הנגדית). השתלת שתל שבלול, ההכנה אליה והשיקום ממנה כלולים כולם בסל הבריאות.

למטופלים הסובלים מליקוי שמיעתי הובלתי ניתן לשקול התאמת מכשיר שמיעה מעוגן עצם. חלק מליקויי השמיעה ההובלתיים ניתנים לתיקון כירורגי. זה שנים רבות ידוע כי ניתן להעביר גל קול ישירות אל שבלול השמע באמצעות העברת הגל האקוסטי דרך הגולגולת. תופעה זו ניתנת לניצול לשיקום השמיעה אצל מטופלים עם ליקוי הובלתי בשמיעה שאינו ניתן לתיקון כירורגי, למשל מטופלים שעברו ניתוחים מקיפים בשל דלקות אוזניים כרוניות, אנשים שנותחו בשל גידולים באזור או ילדים שנולדו בלי תעלת שמע חיצונית.

הפתרון למטופלים אלו הוא מכשיר שמיעה מעוגן עצם. בניתוח פשוט וקצר, הניתן לביצוע בהרדמה מקומית בחולה מבוגר. בניגוד לשתל שבלול, במקרה זה השמיעה והבנת השפה הנשמעת מושגות מיד עם חיבור מכשיר השמיעה לשתל. מכשיר השמיעה מעוגן העצם מכוסה על ידי סל הבריאות.

הכותב הוא מנהל השירות לניתוחי שתל שבלול במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי

בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום