מיאלופיברוזיס: נמצאה תרופה

(0)
לדרג

מחלת הדם הנדירה נחשבה עד לפני זמן לא רב כנטולת מזור, אך תרופה חדשה מקלה דרמטית על הסימפטומים ומאריכה את תוחלת החיים של החולים

מאת: ד"ר שי יגנה

רבקה (53) ממרכז הארץ החלה לסבול לפני חמש שנים מתופעות של גרד חמור, חולשה כללית וקוצר נשימה במאמץ. רבקה, שהייתה אז מורה בבית ספר יסודי ואישה פעילה ועסוקה, התעלמה מתופעות אלו במשך מספר חודשים והניחה שהן סימפטום חולף. עם זאת, לא חלף זמן רב ורבקה החלה להרגיש שהבטן שלה גדלה, למרות שהיא עצמה החלה לרדת במשקל מבלי ששינתה את התזונה או התפריט שלה. היא החלה לסבול גם מכאבי בטן ומהזעות בלילות, עד כדי כך שהתעוררה מספר פעמים בלילה והיה עליה להחליף את הסדינים, שנספגו בזיעה. רבקה החליטה לפנות לרופא המשפחה, וזה הפנה אותה לבדיקות כלליות שלא העלו דבר משמעותי חוץ מאנמיה. אחרי חודשים ארוכים של אי ודאות ומעבר בין רופאים שונים, הגיעה רבקה להמטולוג, ומבדיקת מח עצם שביצעה עלה כי רבקה סובלת ממיאלופיברוזיס. רבקה החלה בטיפול במנות דם חוזרות, תרופות שפועלות על מערכת החיסון, ואפילו סטרואידים וכימותרפיה אך ללא שיפור. מצבה רק הלך והחמיר, ונאמר לה שאין אופציות טיפוליות נוספות שיקלו עליה.

המחלה המסתורית

לבסוף, בתחילת שנת 2012 סיפר לה הרופא על טיפול חדש שאושר ונכנס לאחרונה לשימוש בארה"ב, ואשר בפעם הראשונה מעניק תקווה לחולים כמוה. עוד סיפר לה הרופא על מחקר המתבצע בישראל והמליץ לה לקחת בו חלק. רבקה נטלה את כדורים החדשים. כבר לאחר מספר שבועות החלה לחוש הטבה במצבה, הבטן חזרה אט אט לגודלה הטבעי, היא הצליחה להעלות חזרה במשקל ואף הגרד וההזעות פסקו. רבקה הייתה יכולה סופסוף לחזור לתפקד ולנהל שגרת חיים נורמלית.

מיאלופיברוזיס היא מחלה ממארת של מערכת הדם הגורמת להצטלקות של מח העצם, שהוא המקום התקין לייצור תאי הדם. המחלה יכולה להיות ראשונית, או להופיע כסיבוך מאוחר של מחלות דם אחרות (מיאלופיברוזיס משני). מיאלופיברוזיס היא מחלה נדירה: מיאלופיברוזיס ראשוני מאובחן בכ-1 ל-100,000 איש בשנה.

מחלה זו מתפתחת באופן הדרגתי. רוב החולים הם מעל גיל 60, ותוחלת החיים של חולה במחלה עומדת על שש שנים בממוצע. ככל שביטויי המחלה קשים יותר, החולים נמצאים בדרגת סיכון גבוהה יותר למוות בתוך זמן קצר מהאבחון.

אבחון מוקדם

ניתן לאבחן את המחלה באמצעות בדיקות דם ובדיקות מח עצם בלתי תקינות. דרך אבחון נוספת היא איתור תסמינים הקשורים למחלה, הכוללים אנמיה, כאבי בטן, תחושת מלאות וחוסר תאבון הנובעת מהגדלה ניכרת של הטחול המופיעה ב-85% מהחולים, עייפות, הזעות לילה, כאבי עצמות, גרד וירידה במשקל בשלבים הסופניים של המחלה.

במשך השנים המחלה מתקדמת וגורמת לאי ספיקת מוח עצם, זיהומים, דימום אך גם היווצרות קרישי דם וחסימת כלי דם, אי ספיקת כבד ולבסוף למוות. בכ-20% מהחולים מתפתחת לוקמיה שלא ניתנת לטיפול.

כיום אין טיפול ספציפי למחלה, ומטרתם של רוב הטיפולים היא להקל על החולה. הטיפול היחיד כיום שעשוי לרפא חולים עם מיאלופיברוזיס הוא השתלת מח עצם מתורם - פרוצדורה שאינה מתאימה לרוב החולים במחלה זו והכרוכה בסיכונים וסיבוכים רבים; לכן השתלה מבוצעת בחולים בודדים בלבד. ניתן לטפל בסימפטומי המחלה כדוגמת אנמיה או הגדלת הטחול באמצעות מתן מנות דם או טיפולים בתרופות שונות כגון כימותרפיה או תרופות הפועלות על מערכת החיסון, אולם ההקלה שהן מביאות הנה קצרת טווח ולא מספקת.

טיפול חדש ומבטיח

לאחרונה, במסגרת מחקרים שנערכו במטרה לאתר את המנגנון האחראי ליצירת המחלה, נמצאו אופציות טיפוליות חדשות. מחקרים אלו מצאו כי בקרב חולי מיאלופיברוזיס קיימת מוטציה בחלבון JAK2. גילוי זה הוביל לפיתוח של תרופות לטיפול במחלה, המעכבות את המוטציה. מחקרים קליניים בחולים עם מיאלופיברוזיס בתרופות מסוג זה, ביניהן JAKAVI (RUXOLITINID) שהיא הראשונה מהתרופות מסוג זה, מראים שיפור ניכר בתסמיני המחלה והקטנה משמעותית של הטחול בחלק גדול מהחולים.

JAKAVI אושרה לשימוש ע"י ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) בנובמבר 2011, בחולים עם מיאלופיברוזיס בדרגת סיכון גבוהה ובינונית 2. הטיפול מעכב את המוטציה ב-JAK, והיא התרופה הראשונה ויחידה שאושרה עד כה לשימוש במחלה זו.

חולים שטופלו ב-JAKAVI הראו הקטנה משמעותית של הטחול, שהינו ביטוי מובהק למחלה שעלול להביא לסיבוכים מסכני חיים. במחקרים נמצא כי הטיפול החדש מקל על כאבים בעצמות; מביא לשיפור בתאבון ולעלייה במשקל, להפחתה בהזעות הלילה, החום והחולשה הקיצונית. חולים רבים שבמשך חודשים ארוכים הפכו להיות מרותקים למיטה במשך רוב שעות היום חזרו בזכות הטיפול לפעילות יומיומית כמעט רגילה. בקרב הנבדקים היה ניתן להבחין בהקטנה משמעותית של הבטן, בזכות הירידה המרשימה בגודל הטחול כבר בשבועות הראשונים לטיפול. הטחול, שתפס כמעט את כל חלל הבטן, הצטמק וחזר לגודל תקין בדומה לאדם בריא.

הסיבוכים העיקרים של הטיפול הם החמרה של אנמיה, ירידה בטסיות ודימומים. כאשר תופעות אלה מתרחשות (לא בכל המקרים), הן מופיעות לרוב בתחילת הטיפול וחולפות לאחר כ-3 חודשים. בחודשים אלה ניתן להפחית את המינון על מנת למנוע את הסיבוכים.

עם אישורה של התרופה למיאלופיברוזיס, מופיע לראשונה טיפול מכוון ומאושר למחלה זאת, שהייתה ידועה במשך שנים ארוכות כמחלה ללא כל אפשרות טיפולית. הטיפול משפיע בצורה דרמטית על ביטויי המחלה שהם טחול ענק והתסמינים הקשים והמגבילים, ומביא תקווה לשיפור תסמינים של המחלה ולהארכת תוחלת החיים בהשוואה לטיפולים שהיו בעבר.

הכותב הוא מומחה למחלות המטולוגיות, מנהל המערך ההמטולוגי בבית חולים פוריה

בואו לדבר על זה בפורום המטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום