המדריך לבדיקות רפואיות בכל גיל

(0)
לדרג

כדי לאתר בעיות בזמן ולמנוע תחלואה וסבל, חשוב לעבור בדיקות המותאמות לגיל הנבדק. מהלידה ועד גיל 65 ומעלה - כל הבדיקות המומלצות

מאת: מערכת zap doctors

ניתן לאתר מחלות ולמנוע תחלואה באמצעות גילוי וטיפול בשלב מוקדם ככל האפשר. עריכת בדיקות רפואיות היא מרכיב חשוב ברפואה המונעת ונדבך מרכזי בשמירה על איכות ואריכות החיים. להלן הבדיקות הכלליות המומלצות לפי גילאים.

מלידה ועד גיל שנתיים - עד גיל שנה מומלץ לבצע שתיים-שלוש בדיקות על ידי רופא ובדיקה אחת לחודש-חודשיים על ידי אחות. הבדיקות כוללות הערכת גדילה, התפתחות, ראייה, פזילה ושמיעה.

שנתיים עד שש שנים - בתקופת זו מומלצת בדיקה אחת בגיל שנתיים וחצי, בדיקה נוספת בגיל חמש ובדיקת אחות לפחות פעם בשנה.

מגיל שבע עד 12 - מומלץ לבדוק גובה ומשקל פעם בארבע שנים לפחות, וכן לבדוק ראייה ושמיעה פעם אחת בלבד בפרק זמן זה. כמו כן, מומלצת בדיקת רופא אחת לשלוש שנים לאיתור בעיות גדילה והתפתחות, התפתחות מערכת המין והפרעות יציבה, כולל עקמת (לפי המלצת משרד הבריאות). תחומים נוספים לבדיקה: אנקופרזיס (הפרשת צואה לא רצונית) והרטבת לילה, הפרעות התנהגות ולמידה. בנוסף, יש לאתר הפרעות אכילה. מומלץ לבצע תבחין טוברקולין (לשחפת) בכיתה ז' לילדים בקבוצות סיכון.

גיל 19-13 - מומלץ לבדוק גובה ומשקל פעם בשנתיים ולמדוד לחץ דם לפחות פעם אחת. בנוסף, יש לבצע הערכת גדילה והתפתחות, כולל התפתחות מינית ווסת אצל בנות בגילאים 16-13. בדיקות נוספות מומלצות: בדיקת עור לנבוסים (שומות) לבעלי עור בהיר החשופים לשמש, בדיקת שיניים, ראייה ושמיעה.

גיל 39-20 - בדיקות מעבדה, סריקה ואיתור מוקדם. המומלצות:

הערכת משקל וגובה באמצעות BMI, מידת מסת הגוף.
בדיקת לחץ דם - לכלל האוכלוסייה בגילאי 29-20 לפחות פעם בחמש שנים, לאוכלוסייה בגילאי 39-30 לפחות פעם בשלוש שנים, ולאנשים עם גורמי סיכון למחלות לב ועם סיפור משפחתי של לחץ דם - פעם בשנה.
לנשים - בדיקת משטח מצוואר הרחם לאיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם. מומלץ לבצע בדיקה אחת לשלוש שנים לאחר תחילת קיום יחסי מין לנשים בסיכון גבוה, וזאת לאחר שתי תשובות תקינות במרווח של שנה. סיכון גבוה מוגדר כקיום יחסי מין לא מוגנים עם יותר משלושה שותפים מגיל צעיר מאוד (לפני גיל 15) או עם בן זוג שהיו לו שותפות רבות.
מומלץ לבצע בדיקת עור תקופתית לאוכלוסייה הנחשפת לשמש חזקה או לקבוצות עם סיפור משפחתי. רצויה בדיקה עצמית, מכיוון שבדיקה על ידי רופאים לא הוכחה כמונעת תחלואה ותמותה ממלנומה.
איתור מוקדם של דיכאון באמצעות שאלות שהרופא שואל.
בדיקת רמת המוגלובין - מיועדת לנשים לאחר כל הריון עקב שכיחות גבוהה של חוסר ברזל ואנמיה.
כולסטרול - ההמלצה היא לבצע פרופיל שומני לגברים מגיל 35 ולנשים מגיל 45, אחת לחמש שנים.

גיל 64-40 - בתקופה זו עולה שכיחות מחלות כרוניות ומחלות ממאירות. האמצעי היעיל ביותר להפחתה ולמניעה של תחלואה ותמותה הוא ניהול אורח חיים בריא. להלן בדיקות מעבדה, הערכה, סקירה ואיתור מוקדם:

בדיקה תקופתית של משקל, גובה וחישוב ה-BMI כל חמש שנים.
בדיקת ראייה לפחות פעם אחת בתקופה זו.
בדיקת לחץ דם אחת לשנתיים, אם לחץ הדם עד 120/80, ואחת לשנה אם לחץ הדם מעל 120/80.
בדיקת עור לקבוצות בסיכון.
גילוי מוקדם של סרטן השד - בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים בגילאים 74-50 לכל הנשים במסגרת תוכנית סריקה ייעודית הכוללת זימון, ומגיל 74 שלא במסגרת סריקה בזימון. בדיקת שד ידנית על ידי רופא בתוספת לממוגרפיה בגילאים 74-50 איננה גורמת להפחתת תמותה. יש לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנה מגיל 40 רק לנשים עם סיפור משפחתי בקרבה ראשונה. כל הבדיקות הנ"ל כלולות בסל הבריאות.
גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס - מומלץ לבצע בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה בגילאי 74-50.
איתור מוקדם של סרטן השחלה - טרם הוכחה בוודאות יעילות הבדיקות, אולם לנשים בסיכון גבוה עם סיפור משפחתי מומלץ לבצע בדיקת דם ואולטראסאונד טרנס-וגינלי אחת לשנה.
כולסטרול - ביצוע פרופיל שומני אחת לחמש שנים לגברים מגיל 35 ולנשים מגיל 45.

גיל 65 ומעלה - תוחלת החיים הממוצעת של גברים בישראל היא 77 ושל נשים 81. בתקופה זו אנשים רבים נוטלים מספר תרופות בו זמנית עבור מחלות כרוניות. כמו בכל קבוצת גיל, אורח חיים בריא ימנע תחלואה או יפחית אותה. הבדיקות שכדאי לבצע:

איתור משקל יתר או תת משקל - מדידת BMI או היקף מותניים מדי שנה.
מדידת לחץ דם.
בדיקת חדות הראייה והשמיעה.
בדיקת חלל הפה, השיניים והתותבות במידה שישנן.
בדיקות לגילוי סרטן - בדיקות סריקה לסרטן מעי הגס, ממוגרפיה אחת לשנתיים, בדיקות סריקה לסרטן צוואר הרחם בנשים שלא היו במעקב עד גיל 65 ונמצאות בסיכון, ואיתור מוקדם של סרטן השחלות.
סקירת צפיפות העצמות - הבדיקה כלולה בסל הבריאות מגיל 60.
סקירה על קולית חד פעמית של מפרצת הוותין הבטנית בגברים בלבד בני 65 עד 74, מעשנים בהווה או שעישנו בעבר. הבדיקה איננה כלולה בסל הבריאות.
בדיקת כולסטרול למי שטרם נבדק.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום