ריפוי באמצעות תאי גזע

(0)
לדרג

חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו שיטה שעשויה להקטין משמעותית את הסיכון להתפתחות גידולים מתאי גזע עובריים המושתלים באדם

מאת: מערכת zap doctors

התקדמות נוספת בתחום המדעי המבטיח של ריפוי באמצעות תאי גזע: חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו שיטה שעשויה להקטין משמעותית את הסיכון להתפתחות גידולים מתאי גזע עובריים המושתלים באדם.

תאי גזע הם תאים ראשוניים של הגוף שמהם מתפתחת שורה ארוכה של תאים כמו תאי עצם, תאי מערכת הדם, תאי המערכת החיסונית ועוד. תאי גזע עובריים מתאפיינים ביכולת ה?ת?רבות עצמית בלתי מוגבלת בתרבית תאים וביכולת התמיינות לכל סוגי התאים בגוף. תכונות אלו מקנות להם פוטנציאל לשמש הן כמקור בלתי נדלה לסוגי תאים שונים לצורכי השתלה והן לחקר שלבי ההתפתחות העוברית הראשונים. המחקר הרפואי מנסה לעשות שימוש בתאי גזע לצורך טיפול במחלות כמו אי-ספיקת לב, טרשת נפוצה, סוכרת נעורים, פרקינסון ועוד.

חסרון מרכזי בשימוש בתאי גזע נובע מכך שכאשר משתילים תאי גזע עובריים אנושיים בעכבר שאין לו מערכת חיסון נוטים התאים לייצר גידול שפיר הידוע בשם "טרטומה". ההערכה היא כי גידול זה יופיע גם כאשר ישתילו את תאי הגזע העובריים באדם. הופעתו של הגידול תמוהה ביותר בהתחשב בעובדה שהתאים שמושתלים הם תאים בריאים לחלוטין.

מניעת גידול סרטני

פרופ' נסים בנבניסטי ותלמיד המחקר ברק בלום מהמכון למדעי החיים ע"ש סילברמן באוניברסיטה העברית ערכו מחקר להבנת הגורמים להתפתחות גידול הטרטומה. במחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Nature Biotechnology, ניתחו החוקרים את הבסיס הגנטי של הגידול וזיהו גן מרכזי המעורב ביצירת הגידול. הגן, בשם Survivin, מצוי בגידולים סרטניים רבים וכן בעוברים בראשית התפתחותם, אך אינו נוכח ברקמות של אדם בוגר.

על ידי נטרול פעילות הגן הצליחו החוקרים לגרום לתמותה מתוכנתת של תאי הגזע העובריים בתרבית ואף לתמותת תאי הגידול עצמו. "נטרול הג?ן לפני השתלת התאים העובריים או אחרי ההשתלה יכול להקטין משמעותית את הסיכון להיווצרות הגידול" אומר פרופ' בנבניסטי. "עם זאת, ייתכן שיהיה צורך באסטרטגיות רפואיות נוספות כדי להיות בטוחים שהגידול לא יופיע".

המחקר נערך בשיתוף הדוקטורנט אורי בן-נור וטכנאית המעבדה תמר גולן-לב מהאוניברסיטה העברית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טרשת נפוצה
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום