התחזית - ירידה בטמפרטורת הגוף

(2)
לדרג

גל הקור הקיצוני גורם להיפותרמיה - מצב בו חום הגוף יורד לטמפרטורה נמוכה מאוד עד כדי סכנת מוות

מאת: ד"ר ג'לאל אשקר

הקור העז הפוקד את אזורנו בשבוע האחרון עלול להביא עימו תחלואי חורף מסוגים שונים. אחד מהם הוא ההיפותרמיה - ירידת חום הגוף עד לטמפרטורה שתגרום לנזקים גופניים ויותר מזה. היפותרמיה הינה מצב של ירידה בחום הגוף מתחת ל-35 מעלות צלזיוס העלולה להביא למוות במקרים מסוימים.

היפותרמיה מופרדת לשני מצבים עיקריים: ישנו מצב בו נגרמת ירידה בחום הגוף בשל שהיה בתנאי מזג אוויר קרים באופן קיצוני. מצב נוסף הוא כאשר נגרמת ירידה בחום הגוף עקב זיהום פנימי, מחלה כלשהי או עקב נטילת כדורים המשפיעים על מרכז ויסות החום בגוף.

פגיעה בחום הגוף

ויסות חום הגוף נעשה באמצעות מרכז ויסות חום הנמצא במוח בשם היפותלמוס. ההיפותלמוס אחראי לויסות טמפרטורת הגוף ובעיקר באיברים החיוניים, על ידי ויסות הזרמת הדם לחלקי הגוף השונים. במצב של קור וירידה בחום הגוף ישנו כיווץ של כלי הדם באזורים שונים בגוף כגון ידיים ורגליים, על מנת לאפשר זרימת דם מוגברת וחימום איברים חיוניים כגון לב, כליות ומוח. כאשר טמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל-35 מעלות, פעילות ההיפותלמוס נפגעת, דבר העלול להביא לירידת טמפרטורה מהירה עד לכדי הפסקת תפקוד, איבוד הכרה ועוד. ככל שחום הגוף נמוך יותר מ-35 מעלות הפגיעה הופכת קריטית וקשה יותר לטיפול.

^^מהן קבוצות הסיכון ללקות בהיפותרמיה?^^

היפותרמיה עלולה לפגוע בעיקר באנשים שמצבם הפיזי אינו תקין (חולים במחלות כרוניות לדוגמא), או כאלו שהמערכת החיסונית שלהם פגיעה או חלשה כמו קשישים ופעוטות מתחת לגיל ארבע. קבוצות סיכון נוספות כוללות אלכוהוליסטים ששתיית אלכוהול הופכת אותם לאדישים לקור, ודרי רחוב שבימי החורף חשופים לטמפרטורות נמוכות מאוד לאורך זמן. רצוי לציין שגם חשיפה של אנשים בריאים לטמפרטורות נמוכות מאוד במשך זמן ממושך עלולה לגרום למצב.

^^כיצד מזהים היפותרמיה?^^

אצל תינוקות ופעוטות ניתן לראות התפתחות של אי שקט, בכי ממושך ושינוי בצבע העור בכפות הידיים והרגליים (כחלון). תיתכן אפאתיה לסירוגין, ירידה בתפקוד הכללי, ישנוניות וחוסר רצון לאכול או לינוק. מדידת חום הגוף דרך פי הטבעת תיתן אינדיקציה טובה ומיידית לבירור האפשרות של היפותרמיה. אנשים מבוגרים יתלוננו על קור, תהיה ירידה בתפקוד ובמצב הפיזי של האדם, הכרה מעורפלת עד לשקיעה ואיבוד הכרה. אבחון ההיפותרמיה נעשה באמצעות מדידת חום. מכאן מדידת החום דרך הפה יכולה לשמש כאמצעי לבירור היפותרמיה, אם כי היא פחות מדויקת ממצב של מדידת חום דרך פי הטבעת.

המטרה: עליית הטמפרטורה

הפגיעות של היפותרמיה נעות בין מצב של פגיעות קור באיברים שונים, פירוק של השרירים בגוף, אי ספיקת כליות ופגיעה באיברים נוספים. במידה שתסמינים אלו מופיעים, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי מיידי. כאשר קיים חשד להיפותרמיה נעשית האבחנה הראשונית כמובן על ידי מדידת החום במדחום היפותרמי, שבו סקלת המעלות נמוכה מ-35 מעלות (שהוא הסטנדרט הקיים במדי החום הביתיים) ולכן נותן לרופא את היכולת לקבוע את חומרת המצב; לכך מצטרפים מצבו הפיזי של האדם הנבדק ופרטים על משך היותו שרוי במצב זה.

הטיפול כולל: כיסוי בשמיכה עבה, חימום בעזרת מכשיר חימום חיצוני שמוחדר מתחת לשמיכה, מתן נוזלים ושתייה חמה (במידה שאינו מסוגל לשתות יינתן עירוי) והשגחה עד לעליית טמפרטורת הגוף של האדם הפגוע. כמובן שלאחר הטיפול במצב האקוטי של האדם יבדקו גם סיבות נוספות להופעת ההיפותרמיה, כגון: זיהום, אירוע מוחי, תת פעילות של בלוטת התריס, ירידת סוכר ועוד.

חשוב לדעת, כי אין להכניס אדם הסובל מהיפותרמיה למקלחת חמה, מכיוון שעדיין אין ערובה לכך שחימום אזורים בגוף כגון רגליים וידיים יסייע בהכרח להרחבת כלי הדם באזורים חיוניים כמו הלב, הכליות והמוח ואז הסיכון של כשל גופני עקב היפותרמיה עדיין קיים.

ד"ר ג'לאל אשקר הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה ומנהל פורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום