מלריה: יתוש בגוף

(0)
לדרג

מתכוונים לצאת למסע ל"חיפוש העצמי" במזרח או בדרום אמריקה? פרופ' ישראל פוטסמן מסביר כיצד ניתן להימנע מהמחלה הזיהומית

מאת: פרופ' ישראל פוטסמן

ה"טיול לאחר הצבא" הפך לחלק משגרת הפנאי והנופש של ישראלים רבים. היעדים האטרקטיבים הם דרום אמריקה והמזרח הרחוק (בעיקר הודו) - מקומות אקזוטיים בהם רמת ההיגיינה נמוכה והנגישות לשירותי רפואה רצופה במכשולים.

אחת מהסכנות ביעדים הנ"ל היא הדבקות ממחלות שונות ומסוכנות. דוגמא למחלה כזו היא המלריה. המחלה נפוצה בכ-100 מדינות ברחבי העולם, ומידי שנה נדבקים בה כ-300 מיליון אנשים, כאשר מיליון מהם נפטרים מסיבוכי המחלה. קיימים כ-300-500 מקרים של הדבקויות ישראלים במלריה מידי שנה, ומתוכם חוזרים לישראל, כ-100 מטיילים שחלו.

המלריה, הכוללת 4 זנים, נחשבת למחלה הזיהומית מספר אחת בעולם ונגרמת על-ידי עקיצה של יתושים, בעיקר בשעות החשיכה. היתושים מעבירים את טפילי המלריה מאדם חולה לאדם בריא. המחלה מתבטאת בחום גבוה, צמרמורת והרגשה כללית רעה.

הגנה ומניעה

ניתן למנוע את המחלה על-ידי שימוש בתכשירים למניעת עקיצות בריכוז של 25% מינימום, לבישת בגדים ארוכים, נעילת נעליים גבוהות, שינה עם כילות ועם חלונות/רשתות סגורים ותרופות מונעות מלריה, המקנות 90%-95% הגנה מפני כל סוג של מלריה. מכיוון שלא קיים חיסון נגד המחלה, ניתן למנוע אותה רק על-ידי שימוש בתכשירים למניעת עקיצות ובתרופות מונעות מלריה, כאשר סוג התרופות תלוי באזור הנסיעה ובסוג הטפיל.

^^מלרון^^

התרופה החדשנית ביותר למניעת מלריה, יעילה למניעה בכל העולם, עם מינימום תופעות לוואי. התרופה ניתנת כטיפול מונע למבוגרים - כדור אחד ביום לבליעה עם האוכל או חלב, יום לפני הכניסה לאזור נגוע במלריה ועד שבוע לאחר היציאה ממנו (במידה והמחלה מופיעה, יש ליטול 4 כדורים ביום, למשך 3 ימים) ולילדים - טבליות המכילות 1/4 מינון מהמבוגרים. הכדור אינו מומלץ לסובלים מהפרעה קשה בתפקוד כלייתי, נשים בהריון או מניקות, וילדים השוקלים פחות מ-11 ק"ג.

^^מפלוקווין^^

הכדור יעיל למניעה בכל העולם, פרט לצפון תאילנד וקמבודיה בהן שיעור העמידות עומד על 10%. מינון: טבליה של 250 מ"ג, פעם בשבוע עם האוכל, שבוע לפני הכניסה לאזור הנגוע, תוך כדי השהות ועד 4 שבועות לאחר היציאה מהאזור. לילדים - מנה פעם בשבוע בהתאם למשקל. הכדור אינו מומלץ לאנשים הסובלים ממחלות פסיכיאטריות, או לנוטלים תרופות כנגד יתר לחץ דם או טיפול במחלת לב.

^^כלורוקווין^^

עמיד בעיקר נגד הזן ה"פשוט" של המלריה, הנקרא VIVAX המצוי במרכז אמריקה וערב הסעודית; לעומת ארצות אחרות, כגון הודו ומזרח אפריקה למשל, בהן יש מספר זנים של מלריה. מינון: שני כדורים של 250 מ"ג, פעם בשבוע עם האוכל, החל משבוע טרם הכניסה לאזור הנגוע וסיום 4 שבועות לאחר היציאה. לילדים, בהתאם למשקל - 5 מ"ג ועד מינון מלא של 500 מ"ג ליום. הכדור אינו מומלץ לסובלים מבעיות ברשתית העין, או מצמצום שדות הראיה ולחולי אפילפסיה.

^^דוקסילין^^

תרופת אנטיביוטיקה היעילה למניעה במקומות רבים, אך פחות יעילה מהמלרון. מינון: טבליה של 100 מ"ג, פעם ביום עם האוכל, יום לפני הכניסה לאזור הנגוע ועד 4 שבועות לאחר היציאה מהאזור. אין לקחת תרופה זו בהריון, בזמן ההנקה ומתחת לגיל 8 שנים.

פרופ' ישראל פוטסמן הוא מנהל היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת המטיילים בביה"ח בני ציון בחיפה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות ובפורום ביטוח בריאות ונסיעות לחו"ל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום