דרך הגב - לא דרך אגב!

(0)
לדרג

נסתרות דרכי הגוף והמערכות השונות שמגינות עליו. רוצים לגלות טפח ממנו? הכתבה הבאה תסייע לכם לעשות זאת

מאת: עודד גבע

גופנו, על כל מערכותיו השונות, הוא מסתורין אחד גדול. אך מסתורית במיוחד היא המערכת הקרניו סקראלית, הכוללת את הראש ואת עמוד השדרה על כל חלקיהם, לא רק בשל תפקידיה המורכבים אלא גם בשל דרך תפקודה.

מערכת העצבים המרכזית בגופנו מורכבת מהמוח הגדול, המוח הקטן וגזע המוח, אשר נמצאים בראש וחוט השדרה שיורד בתוך עמוד השדרה עד לאזור המותניים. מכיוון שמערכת זו כה חשובה לקיומנו, מגן עליה הגוף מפני פגיעה אפשרית ע"י כך שמקיף אותה בעצמות קשיחות (עצמות הגולגולת וחוליות עמוד השדרה) ובפנים במעטפות רכות, אשר שרויות בנוזל הנוצר במוח בפעימה ריתמית קבועה, המתרחשת אחת ל- 5 עד 10 שניות. פעימה זו יוצרת תנועה בעצמות הגולגולת השונות ובעמוד השדרה, וכן אפקט גלי ברקמת החיבור שבגופנו, אותו ניתן לחוש בכל איבר, בין אם הוא פנימי או חיצוני.

מכיוון שכל איברי גופנו מוקפים ברקמת חיבור, ניתן להבין, כי כולם קשורים זה לזה בקשר גומלין הדוק, והם משפיעים אחד על השני. כך ייתכן, שכאשר תופרע או תוגבל התנועה החופשית של המערכת הקרניו סקראלית וזרימתו של הנוזל, תיווצרנה מגבלות וחסימות במקומות שונים בגוף, אשר תתבטאנה בצורה של כאבים ומחלות כרוניות שונות. יתרה מזאת, הפרעה תפקודית באיבר כלשהו תשליך על המערכת הקרניו סקראלית, ודרכה על איברים נוספים אשר אין ביניהם כל קשר נראה לעין.

כיצד נוצרות הפרעות תפקודיות במערכת?

הפרעות תפקודיות יכולות להיווצר בדרכים רבות ושונות, כגון: פגיעת ראש או צוואר בעת תאונת דרכים, או מחבלה חמורה בעת נפילה, ניתוח ראש או עמוד שדרה וכו'. ישיבה ממושכת מידי ובעיות גב יוצרים אפקט דומה. בעת הלידה, מפעילות דפנות תעלת הלידה על ראשו של הרך הנולד לחצים, אשר עשויים לגרום אף הם למגבלות תנועה בעצמות הגולגולת בגיל מאוחר יותר. התופעה מחריפה, כמובן, בעת לידת ואקום, וממחקרים עולה כי גם בעת ניתוח קיסרי עובר התינוק משבר הדורש טיפול לאיזון מחודש של המערכת הקרניו סקראלית.

טיפול קרניו סקראל

המערכת הקרניו סקראלית היא מערכת שהלחצים בה עדינים ביותר, לכן נדרשת מיומנות רבה כדי לקבל ממנה את המסרים שהיא משדרת. גם הטיפול עצמו הינו עדין ביותר, על מנת לא לגרום לגוף להיכנס לעמדת מגננה ולדחות את השפעתו. בשלב האבחון ינסה המטפל לאתר מקומות פגועים, חסומים או לא מאוזנים, ובשלב הטיפול ינסה לשחררם ולהחזירם למצבם התקין.

בטיפול יש שילוב של עבודה אנרגטית עם טכניקות מניפולציה עדינות ביותר, שאת רובן לא ירגיש המטופל כלל. רוב טכניקות השחרור מבוצעות על חלקי הגולגולת השונים ומיעוטן על עמוד השדרה. בצידה הפנימי של הגולגולת מחוברות אליה מעטפות קרומיות המגנות על המוח, וכך אין עבודת המטפל מתבצעת ישירות עליהן אלא בעקיפין בלבד, מה שמעניק לטיפול יתרון גדול של בטיחות. יתרון זה מאפשר לטפל גם בתינוקות בני יומם, במידה והמטפל הוכשר לכך, בזקנים, בחולי אוסטיאופורוזיס ואף במקרים של פריצת דיסק אקוטית.

בשונה מרוב שיטות הטיפול הנהוגות כיום, אין תהליך ההקשבה למערכת הקרניו סקראלית מסתיים בשלב האבחון הראשוני, אלא מלווה את התהליך הטיפולי לכל אורכו. כל צעד בו נוקט המטפל מלווה בהקשבה למערכת, וההיזון החוזר שמקבל המטפל לגבי דרך ומידת השפעתו של הטיפול הוא מיידי.

השפעתו של הטיפול

השפעתו הרבה של טיפול קרניו סקראל על מערכת העצבים המרכזית הופכת אותו ליעיל ביותר בתחום המחלות הכרוניות, כגון: כאבי גב וצוואר, בעיות שלד-שריר שונות, בעיות במפרק הלסת ותעלת השמע, דלקת מפרקים, מיגרנה וכאבי ראש, מחלות דרכי הנשימה (אסטמה, ברונכיטיס) ועוד רבות אחרות. הצלחות רבות יש לטיפול במקרים של היפראקטיביות של ילדים וקשיי למידה (דיסלקציה), והקלה נרשמה בקרב חולי טרשת נפוצה ו-ALS. טיפול לתינוקות שזה אך נולדו, יכול לאפשר להם התחלה מאוזנת לחיים טובים ובריאים יותר בעתיד.

בואו לדבר על זה בפורום שחרור מכאבים בטיפולי גב, צוואר וראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום