דורכים במקום: סכנה בריאותית

(0)
לדרג

שליש עד מחצית מהעובדים מבלים כארבע שעות ביום על רגליהם. על הסכנות שבעבודה בעמידה וכיצד להקטין הנזק

מאת: מערכת zap doctors

עובדים רבים מבלים את זמן עבודתם בעמידה. מחקרים אירופיים מראים ששליש עד מחצית מהעובדים מבלים יותר מארבע שעות ביום על רגליהם, מי בעמידה ומי בהליכה. בין 7 מיליון ל-11 מיליון עובדים בבריטניה מבלים לפחות מחצית מיומם בעבודה על הרגליים. 30%-40% מהעובדים בסקנדינביה עומדים לפחות 75% מהיום, לעומת 50%-70% מהעובדים בצפון אמריקה שמבלים לפחות 75% מיום עבודתם בעמידה. בשבדיה מעט מאוד עובדים נדרשים לעמוד במהלך עבודתם: רק 19% מהגברים ו-15% מהנשים בגילאי 20-64 עובדים בעמידה יותר מעשירית מהיום.

רבים מהעובדים במקצועות השונים נמצאים בסיכון: מוכרים בחנויות, עובדי הוראה, עובדי ספרייה, פועלי ייצור, עובדי מוזיאון, כרטיסנים בתחבורה הציבורית, צוותי אוויר, ספרים, רופאי שיניים, עובדי בתי חולים ועוד. בדרך כלל, עבודות בסטטוס נמוך ידרשו יותר שעות עמידה בהשוואה לעבודות בסטטוס גבוה יותר. ברוב ארצות המערב עמידה נחשבת למשדרת זמינות, אדיבות ונימוס, כאשר ישיבה לעיני הלקוח תיחשב לגסות רוח.

הסיכונים הבריאותיים שבעבודה בעמידה

לדברי ריקי הלוי, רוקחת חברת נובארטיס OTC, המשווקת את וולטרן אמולג'ל לטיפול בכאבי גב, שרירים תפוסים וכאבי פרקים ואת ונורוטון לטיפול בכאבים ובצקות כתוצאה מורידים ודליות ברגליים, עבודה המשלבת עמידה ממושכת יכולה לגרום לסיכונים מקצועיים בריאותיים כמו ורידים ודליות ברגליים, בעיות בכפות הרגליים, נפיחות ברגליים, נזק לעצמות, כאבי גב, בעיות במחזור הדם וקשיים במהלך ההריון. הבעיות הללו, גורמות גם להיעדרויות תכופות מהעבודה בעקבות החמרתן.

הלוי מוסיפה, כי בעיות בתפקוד מחזור הדם הם בעיות הקשורות בעמידה ממושכת. הסימפטומים הנפוצים של עבודה בעמידה הם עייפות, נפיחות ברגליים, כאבים בכף הרגל, בשוקיים, בברכיים, בירכיים, במפרק הירך ובחלק הגוף התחתון. חוסר תפקוד של שרירי השלד הם הגורמים הנפוצים לבעיות בריאות הקשורות בעבודה, ו-17% מבעיות אלו משפיעות על איברי הגוף התחתונים. כאבי גב הקשורים בעבודה נפוצים פי 2 אצל אלו שעובדים בעמידה לעומת העובדים בישיבה, בני אותו גיל ובעלי אותו משקל. סימפטומים נוספים הקשורים לעמידה הם יבלות, בעיות בעקבים (דורבנים), בעיות בגיד אכילס, שינויים אורתופדיים ברגל כולל פלטפוס, כאבים בגב התחתון, זרימת דם מוגבלת, קיבוע (נעילת עצמות), דלקת מפרקים, צוואר וכתפיים נוקשים ובעיות בהריון.

בעיות הבריאות משתנות בהתאם לעיסוק. יש הבדל בין עבודה בעמידה יציבה, עבודה בעמידה תוך הזזת משאות או תפעול מכונות, או עבודה הדורשת הליכה. דחיסת עצמות הנגרמת מכך שהעצמות סוחבות את כל כובד הגוף בזמן העמידה, יכולה לגרום לדלקת מפרקים. דלקת בשרירים יכולה להיגרם כתוצאה מעמידה והליכה הדורשים עבודה של השרירים. עמידה ממושכת מקטינה את מחזוריות הדם (חוסר אספקה ורידית) ונוזלים אחרים בגוף, וגורמת להם להיאגר באזור התחתון של הרגליים וכתוצאה מכך לנפיחות, ולורידים ודליות. בעיות ורידים קשורות בפרקי זמן ממושכים של עמידה במצב אחד ללא תנועה, כאשר הלחץ הסטטי בתוך הורידים מוגדל. הליכה מתמשכת, במיוחד על משטחים קשיחים יכולה לגרום לנזק מתקדם לעצמות הרגליים ולעקב כף הרגל. בכל צעד נוחתת העקב על המשטח עם כוח הגדול פי 1.5-2 ממשקלו של האדם.

לדברי הלוי, גם ישיבה ממושכת היא לא האלטרנטיבה הטובה לעמידה. השילוב של ישיבה, עמידה ותנועה והשינוי במשימות העבודה הוא המועדף מבחינה בריאותית. ההמלצות מדברות על לא יותר מ-30% עבודה בעמידה ביום. כמו כן, חשוב לשבת על כיסאות מתאימים, לקחת הפסקות, לשלב עמידה והליכה.

כיצד להקטין את הנזק הנובע מעמידה ממושכת בעבודה

כדי בכל זאת להקטין את הסיכון שבעמידה ממושכת, במידה והעבודה דורשת זאת, הלוי ממליצה על הפעולות הבאות:

^^התאמת מקום העבודה:^^

משטח עבודה המותאם למשקל: אם משטח העבודה אינו מותאם, ניתן להתקין "בימה" להגבהה במקרה של עובד נמוך ומעמד להגבהת המשטח במקרה של עובד גבוה.

חדר פנוי לעובדים להחלפת תנוחות הגוף.

מסילה/מעקה לרגל שיאפשרו לעובד להעביר משקל מרגל אחת לשנייה.

תמיכה למרפקים.

כריעת ברך מרופדת לעובדים שצריכים לכרוע ברך.
מושב למנוחה.

^^התאמת העיסוק:^^

רוטציה בתפקידים בתוך קבוצת העבודה.

העשרת העיסוק, כך שיכלול מגוון משימות שירחיבו את תנועות הגוף והפוזיציות השונות.

הימנעות מהתכופפויות מסוכנות, מתיחות וסיבובים.
משטח עבודה:

רצפה בטון קשה היא משטח העבודה הגרוע ביותר. משטחים טובים הם אלו שמאפשרים גמישות, כמו עץ, שעם, חומר שממנו מכינים שטיחים או גומי.

משטח בטון או משטח ברזל ניתן לכסות בשטיחון בעל שוליים כדי למנוע מעידה. שטיחים רכים ודקים אינם מתאימים מאחר, שהם יכולים להגביר את עייפות הרגליים והגב.

יש להגביה מכונות כדי להפחית תנודות על הרצפה.

הנעליים המתאימות גם הן חשובות: אסור שהנעליים ישנו את צורת הרגל, שיהיה בהן מספיק מקום להזיז את האצבעות, והן צריכות להיות בעלות כריות לספיגת זעוזעים, סוליות ועקבים שלא עולים על 5 ס"מ.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה, בפורום בעיות גב ועמוד השדרה ובפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום