ניתוח גדול - חתכים קטנים

(0)
לדרג

טכנולוגיית הלפרוסקופיה מבצעת כמעט את כל סוגי הניתוחים הגינקולוגיים, מבלי לפתוח הבטן. ניתוח לפרוסקופי - שלב אחר שלב

מאת: ד"ר מיכאל דויטש וד"ר שלמה פילמר

הוצאת רחם הינו הניתוח השכיח ביותר ברפואת נשים בכל העולם. עד כה, בוצעו רוב הניתוחים בגישה בטנית ובמקרים של צניחת רחם בגישה נרתיקית.

הודות לפריצת דרך משמעותית ביותר בשטח הכירורגיה הגינקולוגית בשנים האחרונות, יותר ויותר ניתוחים של הוצאת רחם מבוצעים בלפרוסקופיה ניתוחית.

לפרוסקופיה (לפרו=בטן, סקופיה=הסתכלות) היא טכניקה המאפשרת הסתכלות וביצוע פעולות ניתוחיות בחלל הבטן דרך חתכים קטנים עד 1 ס"מ, ללא פתיחת בטן כנהוג בניתוחים בטניים. ניתן לבצע בשיטה זו כמעט את כל סוגי הניתוחים הגינקולוגיים הנהוגים כיום.

יתרונות הלפרוסקופיה

הלפרוסקופיה מאפשרת לראות את אברי הבטן והאגן הרבה יותר טוב, מאשר בכירורגיה המסורתית, המצריכה פתחים גדולים בדופן הבטן.

הניתוח האנדוסקופי איננו רק ניתוח שמתבצע ללא פתיחת בטן, הוא מאופיין בנזק רקמתי מופחת, קיצור זמן האשפוז, הפחתת התחלואה לאחר הניתוח, הפחתת הצורך במתן כמויות גדולות של משככי כאב לאחר הניתוח וחזרה מהירה יותר לתפקוד הרגיל.

ההכנה

חולה המופנית לניתוח הוצאת רחם לפרוסקופית מוזמנת לישיבת ניתוחים במחלקתנו (כמו כל המנותחות האחרות). היא מביאה איתה את כל הבדיקות שנתבקשה לבצע קודם לניתוח. היא מתקבלת ונבדקת ע"י רופא נשים ומתקיים דיון לגבי הצורך בניתוח ויכולתה לעבור אותו בהצלחה, לאור נתוניה הבריאותיים.

במידה והניתוח אושר, מקבלת החולה הדרכה מלאה ע"י רופא ואחות, לגבי טיב הניתוח ופרטיו, הליכי האשפוז וההכנות לניתוח. רק במידה והמטופלת הביעה הסכמה מלאה - היא תנותח.

הניתוח

הניתוח הלפרוסקופי מתבצע בהרדמה כללית. חתך קטן ובלתי נראה מבוצע בשקע הטבור, ודרך מחט המוחדרת בחתך מוכנס גז דו תחמוצת הפחמן לחלל הבטן. התווך שנוצר מאפשר השגת מרחב ראיה גדול, הפרדת רקמות ועצירת דימומים מנימי דם.

המנתח ועוזריו בהסתכלות ישירה ותמידית, מבצעים את הניתוח באמצעות מכשירים יעודיים דקים, המוחדרים לשניים עד שלושה פתחים נוספים בדופן הבטן (עד 1 ס"מ). בתום הניתוח מרוקנים את הגז מחלל הבטן וסוגרים את כל החתכים הקטנים.

ההתאוששות

החולה מתעוררת מיד לאחר הניתוח וכעבור כשעתיים עוברת למחלקת נשים. קצב ההחלמה הוא אישי ואורך יום עד מספר ימים. הכאב לאחר הניתוח הוא קל וההתאוששות מהירה לאין שעור, בהשוואה לניתוחי הבטן הרגילים.

ההחלמה

הצלקות הניתוחיות המזעריות מתרפאות תוך חמישה ימים. החולה יכולה לחזור לתפקוד היומיומי או לעבודה תוך שבועיים לאחר הניתוח.

המימד הקוסמטי מהווה מרכיב חשוב בניתוחים הלפרוסקופים. במקום חתך גדול, אורכי או רחבי בדופן הבטן, למנותחת יש מספר חתכים קטנים בקיר הבטן שמתרפאים יפה.

חשוב לדעת

ככלל, ניתוחים לפרוסקופים קלים יותר למטופלת ומורכבים יותר למנתח. מדובר בגישה ניתוחית חדשנית הדורשת מיומנות וניסיון רב, ולא בכל המקרים אפשר לבצע ניתוח לפרוסקופי.

כיום יותר מתמיד, רופא טוב צריך להיות מצויד לא רק בזוג ידיים מיומנות ובציוד משוכלל, אלא גם בשיקול דעת כדי להחליט: את מי לנתח באופן שגרתי, את מי בשיטה הלפרוסקופית ואת מי לא לנתח כלל.

ד"ר מיכאל דויטש, מנהל היחידה המקצועית לגינקולוגיה, הקריה הרפואית רמב"ם. ד"ר שלמה פילמר, מנהל יחידת לפרוסקופיה, הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה גינקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום