חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

מה חדש במלחמה בסרטן השד? תקציר מאמרים חדשים המתפרסמים בעולם - בואו להתעדכן

תוצאות טובות מהמצופה במחקר על מטופלות שעברו מיפוי בלוטת זקיף

מחקר זה בוצע על מנת לספק הערכה ראשונית לתוצאות טיפול בחולות סרטן שד אשר התבסס על
בדיקת בלוטת הזקיף שבוצעה לגביהן עם האבחון.

המטופלות משתתפות המחקר, אשר מחלתן אובחנה בעזרת בדיקת בלוטת הזקיף ואשר היו במעקב במשך
5 שנים, חולקו לשלוש קבוצות על פי תוצאות בדיקת בלוטת הזקיף.

הקבוצה הראשונה (בלוטת זקיף שלילית) כללה 91 מטופלות. ל- 77 מתוכן היה סרטן פולשני, ואחרי
7 מתוכן לא ניתן היה לערוך מעקב. מקרב 70 המטופלות הנותרות, 3 (4.3%) סבלו מהישנות
משנית (גרורתית) של המחלה ונפטרו, מטופלת אחת פיתחה הישנות מקומית, ו9 מטופלות (12.9%) פיתחו
סרטן בשד השני במהלך תקופת המחקר.

הקבוצה השניה (IHC חיובי) כללה 28 מטופלות. מטופלת אחת (3.6%) פיתחה הישנות משנית (גרורתית)
של סרטן השד ונפטרה, ומטופלת נוספת פיתחה סרטן בשד השני במהלך תקופת המחקר.

הקבוצה השלישית (H&E חיובי) כללה 36 מטופלות, כאשר אחרי אחת מהן לא היה ניתן לעקוב.
חמש מטופלות (14.3%) נפטרו מסרטן השד ושתיים (5.7%) פיתחו קרצינומה בשד השני בתקופת המחקר.

הממצא הבולט ביותר של המחקר היה השיעור הנמוך מן המצופה של הישנויות משניות (גרורתיות) במהלך חמש שנות המעקב בקרב אוכלוסיית משתתפות המחקר כולן חולות סרטן שהטיפול בהן התבסס על מיפוי בלוטת זקיף. היכולת לזהות גרורות מזעריות בבלוטות ולהתאים טיפול סיסטמטי הולם עשוי להסביר ממצא זה.

ירידה במשקל בגיל ההתבגרות מפחיתה את הסיכון לסרטן השד אצל נשאיות הגן BRCA

במחקר רב-מוקדי עליו דווח בכתב העת של ה-Breast Cancer Research נמצא כי ירידה במשקל בתחילת שנות הבגרות עשויה להפחית את הסיכון לסרטן-שד מוקדם אצל נשים שהן נשאיות המוטציות הגנטיות BRCA1 ו-BRCA2.
"מניעת סרטן השד מתחילה בשלב מוקדם בחיים," אמר ד"ר סטיוון נארוד לסוכנות רויטרס/בריאות. "נראה כי זוהי תקופה קריטית מבחינת האינטראקציה של ההורמונים המעורבים עם רקמת השד".

ד"ר נארוד, מן האוניברסיטה של טורונטו בקנדה, חקר עם צוותו את הקשר בין שינויים במשקל הגוף לבין הסיכון ללקות בסרטן השד אצל 1,073 נשים נשאיות הגנים BRCA 1 ו-2.
החוקרים מדווחים שבמקרים של ירידה במשקל של לפחות 4.5 ק"ג בגילאים 18-30 פחת הסיכון לחלות בסרטן השד בשלב מאוחר יותר ב 33%. לעומת זאת לא הובחן שינוי ברמת הסיכון במקרים של העלאה במשקל.

כפי שמציינים החוקרים, הירידה בסיכון נצפתה בעיקר לגבי מקרי סרטן שנתגלו בגילאים 30 עד 40. כמו כן הובחן כי ההפחתה בסיכון הייתה גדולה יותר אצל נשאיות הגן BRCA1 (הפחתה של 65%) בהשוואה להפחתה אצל נשאיות המוטציה BRCA2 (הפחתה בלתי-משמעותית בסיכון, של 12%).
החוקרים מצאו גם כי יש קשר בין עליה במשקל של 4.5 ק"ג ויותר אצל נשים שסיימו לפחות שני הריונות מלאים לבין סיכון מוגבר ב-44% ללקות בסרטן השד.

"מן הממצאים עולה כי עצם הירידה במשקל בתחילת גיל הבגרות (ולא המשקל כשלעצמו) מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן שד תלוי-BRCA בגיל מוקדם," מסכמים החוקרים. "ביתר דיוק, נראה כי התקופה שבין הגילאים 18 ו-30 שנה היא קריטית, ובה יש להימנע מהעלאה במשקל אצל נשאיות גנים אלו."
"אנו עורכים מחקר תרחישי (פרוספקטיבי) שיבחון מקרים חדשים של סרטן השד אצל נשים בריאות, כדי לוודא ולהרחיב את הממצאים," אמר ד"ר נארוד.


סטודנטים לרפואה מבקשים ללמוד ממשפחות החולות

סטודנטים לרפואה באוניברסיטת תל-אביב משתתפים בקורס ייחודי: "התמודדות עם חולי סטודנטים לומדים ממשפחות". מטרת התכנית "לחנך דור רופאים טוב ואנושי, המבין את נקודת המבט של משפחות המתמודדות עם בעיות רפואיות". מאחר שלא ניתן להכיר את חווית ההתמודדות עם חולי בכיתת הלימוד, פונה בית הספר לרפואה למשפחות החולות בבקשה לאמץ סטודנט אחד בשנת הלימודים הבאה, ולאפשר לו ללמוד מהן על הקשיים ועל דרכי ההתמודדות שלהן עם המחלה . פרטים על התכנית ועל אופן ההצטרפות ניתן למצא באתר הקורס: http://med.tau.ac.il/family-project

נשאיות של מוטציות בגנים 1BRCA ו-2BRCA וגלולות למניעת הריון: להשתמש או לא להשתמש

על פי מחקר ישראלי שנערך על ידי החוקרים Grenader T, Peretz T, Lifchitz M, Shavit L, כ10% ממקרי סרטן השד וסרטן שחלות פולשני הינם תורשתיים, והם מאובחנים בעיקר אצל נשים נשאיות של מוטציות בגנים 1BRCA ו-2BRCA.

המחקר מצא כי בקרב נשאיות לגן מוטנטי 2BRCA נטילת גלולות למניעת הריון עשויה להוריד את הסיכון לחלות בסרטן השחלות. המחקר לא מצא קשר בין נטילת הגלולות ועליה בסיכון לחלות בסרטן השד.

המלצת החוקרים היא שההחלטה האם מומלץ לנשאית הגן מוטנטי 1BRCA ליטול גלולות למניעת הריון, צריכה להישקל כנגד הנוחיות שבלקיחת אמצעי מניעה זה והפוטנציאל שלו להוריד את הסיכון לחלות בסרטן השחלות לעומת הגידול האפשרי בסיכון לחלות בסרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום