פריצת דרך בהתאמת טיפול אישי לחולות סרטן שד

(0)
לדרג

מאת: פורסם לראשונה בעלון עמותת "אחת מתשע" קיץ 2004

סרטן השד הוא המחלה הממארת הנפוצה ביותר אצל נשים. כ- 4,000 נשים מאובחנות בישראל מדי שנה וכ- 900 נשים נפטרות מן המחלה. אסטרטגיות אבחנתיות וטיפוליות שונות המשמשות את הצוות הרפואי בהתמודדות עם סרטן השד משיגות תוצאות בלתי מספקות, בין היתר בגלל הקושי לצפות את מהלך המחלה, חומרתה ותוצאותיה, וחוסר היכולת להתאים טיפול ספציפי לגידולים בעלי מאפיינים שונים. במהלך השנים האחרונות אנו עדים לפריצת דרך מדעית בכל הקשור להבנתנו את הגנטיקה של מחלות שונות, וסרטן השד ביניהן. התקדמות זו הביאה לתכנון וליישום של טכנולוגיות חדישות, העשויות לשפר את יכולת האבחון ולסייע בבחירת דרכים טיפוליות המתאימות לכל חולה.

מדדים וקטגוריות להערכת אופי המחלה

הערכת אופי המחלה ותוצאתה הקלינית ובחירת הטיפול המתאים, מבוססים על מדדים פרוגנוסטים ומדדים מנבאי-תגובה, אשר מתחלקים לשלוש קטגוריות: מאפייני החולה שאינם תלויים במחלה (כגון גיל); מאפייני המחלה [כגון גודל הגידול, דרגתו הפאתולוגית (grade), מעורבות קשריות הלימפה והסוג ההיסטולוגי של הגידול וביומרקרים (פרמטרים מדידים ברקמות, תאים או נוזלים, כגון התבטאות הקולטן (רצפטור) לאסטרוגן ומדדים לקצב יצירת התאים).

הטיפולים בסרטן השד והתאמתם לחולה האינדיבידואלית

לאחר שמתבצעת אבחנה של סרטן שד, החולה מופנית לקבלת טיפול. הטיפול הסטנדרטי הראשוני מכוון לאיזור הגידול, ובו מתבצעת הוצאת הגוש ואחריה הקרנות, או הסרה של השד, המאפשרת בדרך כלל להימנע מהקרנות. רוב החולות יופנו בהמשך לטיפול תומך סיסטמי (אדג'ובנט - adjuvant) -, הכולל כימותראפיה ו/או טיפולים הורמונליים, שמטרתו לחסל שיירים מיקרוסקופיים של תאים סרטניים, העלולים להתבטא כעבור זמן כגרורות מפושטות.

על פי ההנחיות המקובלות היום, נהוג להציע טיפול תומך בכימותרפיה בהתאם למעורבות גרורות בקשריות לימפה וגודל הגידול, וטיפול תומך הורמונלי לנשים בהן הגידול הראשוני מבטא הורמונים לרצפטורים, ללא קשר לגיל (לפני ובמהלך גיל המעבר), למעורבות קשריות הלימפה בבתי השחי, או לגודל הגידול.

המלצת הרופאים על סוג הטיפול התומך נעשית על פי הנחיות קבועות מראש בהתאם למדדים הפרוגנוסטיים ומנבאי-התגובה שהוזכרו לעיל (מאפייני החולה, מאפייני המחלה וביומרקרים). למעשה מדדים אלה אינם מצליחים לנבא את מהלך המחלה ואת תוצאותיה הקליניות באופן מספק. דבר זה גורם לכך שנשים רבות, היכולות להפיק תועלת מטיפול תומך, למעשה אינן זוכות לו, בעוד נשים אחרות נחשפות לטיפולים הורמונליים וכימותרפיים מיותרים, שאינם מתאימים לפרמטרים הביולוגים של הגידול הסרטני שלהן, ואף כרוכים בתופעות לוואי מסוכנות.

טכנולוגיות חדישות בניהול הטיפול בסרטן השד

מכיוון שלכל גידול סרטני יש פרמטרים ביולוגיים שונים ויחודיים המשפיעים על סוג הטיפול המתאים לו, הרי שחשוב ללמוד את ה"מפה הביולוגית" של אותו גידול. דבר זה ישפר את המידע העומד לרשות הרופאים בבואם להעריך את מחלתה האינדיבידואלית של כל אישה ולהחליט על אופן הטיפול המתאים לה ביותר. כך גם יגדלו סיכויי ההחלמה של החולה.
מחקרים שונים ניסו לרתום טכנולוגיות חדישות לצורך כך. שתיים מטכנולוגיות אלה יתוארו כאן בקצרה.

ניתוח גנטי של רקמות גידול על ידי microarrays

זוהי טכנולוגיה מולקולרית רבת עוצמה המאפשרת ללמוד בו זמנית את ביטויים של אלפי גנים או של תוצרי ה-RNA שלהם, וכך לקבל תמונה מדויקת של הביטוי הגנטי בתא או בדגימה. במחקר שבו שולבה טכנולוגיה זו התגלה כי הפרופיל הגנטי איפשר לאתר באופן יעיל את הנשים הנמצאות בסיכון גבוה ויכולות להפיק תועלת מן הטיפול התומך, כמו כן המחקר הראה שהשימוש בטכנולוגיה זו מאפשר להקטין משמעותית את מספר הנשים המופנות לטיפול תומך בלתי נחוץ. בעקבות המחקר, פותחה הבדיקה המבוססת על הפרופיל הגנטי במכונה MammaPrint.

קביעת עמידויות לכימותרפיה DRA (Drug Resistance Assay)

בדיקה זו נועדה לבחון את עמידות הגידול הסרטני לסוגי כימותרפיה שונים. הבדיקה מתבצעת על רקמת גידול טרייה הנלקחת במהלך ניתוח הוצאת הגידול. (על הרקמה להגיע למעבדה לא יאוחר מ- 48 שעות מזמן הניתוח). בבדיקה חושפים את התאים הסרטניים למינון גבוה של כימותרפיה לזמן ממושך. יכולתם של התאים הסרטניים לגדול בנוכחות ריכוזים גבוהים של תרופה כימותרפית מצביעה על עמידותם לתרופה הספציפית.
תוצאות הבדיקה יכולות לספק לרופאים האונקולוגים כלים לקבלת החלטה לגבי כל מטופלת - באילו תרופות כימותרפיות להשתמש ובאילו לא להשתמש, וזאת על פי מידת יעילותן של התרופות לגבי הגידול הספציפי של אותה אישה. בהתבסס על תוצאות הבדיקה יוכל האונקולוג להימנע ממתן תרופות כימותרפיות שאינן יעילות עבור החולה.
על בדיקה זו ניתן לקרוא בהרחבה בפרק "בדיקות ביולוגיות" באתר האינטרנט של אחת מתשע
(www.onein9.org.il).
חשוב לדעת
בדיקות אלו עדיין אינן כלולות בסל הבריאות וביצוען כרוך בהוצאה כספית ניכרת.

מאמר זה מבוסס על שתי הרצאות בנושא התאמת טיפול אישי לחולות סרטן שד שניתנו ע"י ד"ר ליאור שושן במשרדי עמותת "אחת מתשע".
ד"ר ליאור שושן היא מנהלת "אונקוטסט טבע", www.oncotesteva.co.il המספקת שירותי אבחון למחלת הסרטן, ומבצעת, בסיוע מעבדות בארה"ב את הבדיקות המתוארות במאמר זה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום