ספר זכרונות

(0)
לדרג

מהי מחלת האלצהיימר? איך מאבחנים אותה ומדוע היא כה חמקמקה? על תרופה חדשה ותקווה לעתיד בהיר יותר

מאת: מחלת אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח, המתבטאת בהרס תאים ובניוונם- ובירידה משמעותית ביכולת ההגבה של תאים אחרים, המחלה פוגעת בעיקר (בשלב הראשון) בזכרונו של החולה ומתבטאת בשיכחה של פרטי היום יום, טלפונים, מקומות, פגישות.מהלך המחלה הוא בדרך כלל איטי למדי, הזיכרון המתעתע עשוי להיות מיוחס בבדיחות הדעת...
אבחון מוקדם, האם יש תקווה?

חשוב מאוד לאבחן את המחלה בשלביה הראשונים, משום שקיימות כיום תרופות העשויות להאט את מהלך המחלה (אם כי למרבה הצער ריפוי מוחלט עדיין אינו בנמצא) יש כמה סימנים בולטים העשויים לגרום חשד כי אכן מדובר באלצהיימר, וקיימים מבחנים נוירופסיכולוגים קצרים המועברים על ידי מומחים וסריקות מוח העשויות להועיל באבחון.

הסימנים המחשידים כפי שפורסמו על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה ב - 1994.

1. התפתחות בו זמנית של מספר בעיות קוגניטיביות: הפרעה בזיכרון לטווח הקצר, הפרעה אחת (או יותר) מתוך הרשימה הבאה: הפרעה בשפה, קושי לבצע פעילות מיומנת כלשהי (להתלבש, להתרחץ), קושי לזהות חפצים או קושי לנהל פעילות כלשהי (לזכור את קיומה, להתארגן לקראתה וכו')

2. הבעיות המוזכרות לעיל חייבות לגרום להגבלה תפקודית בעבודה או בחברה.

3. התפתחות הדרגתית של הבעיות.

4. יש לשלול מחלה אחרת כמו אירועים מוחיים, מחלות אנדוקרינולוגיות, מחלות נוירולוגיות אחרות כמו פרקינסון או גידול מוחי, נטילת תרופות מסוימות או שתיית אלכוהול מוגזמת וגם לא מחלה נפשית כמו דיכאון או סכיזופרניה שיכולות להסביר את הבעיות האלו.

על אביקסה - Ebixa) Memantine)

אביקסה, המיועדת לטיפול במחלת האלצהיימר בחומרה בינונית וקשה, אביקסה שאושרה לפני חודשים ספורים לשימוש בישראל פועלת במנגנון שונה וייחודי מהתרופות הקיימות בארץ לטיפול באלצהיימר.

אביקסה מהוה פריצת דרך בטיפול במחלת אלצהיימר הודות למנגנון הפעולה הייחודי שלה ובהיותה התרופה היחידה שרשומה לטיפול במחלה בשלבים הבינוני עד קשה. מחקרים חדשים מראים כי אביקסה יעילה מאוד גם בשלבי מחלה קלים עד בינוניים. אביקסה מאושרת על ידי ה- FDA ומשווקת בהצלחה גם בארה"ב ובאירופה.

איך זה עובד?

אחד המאפיינים החשובים במחלת אלצהיימר הוא פעילות לא תקינה של גלוטמאט (מעביר עצבי) במוח ובעקבות כך פגיעה בתהליכי למידה וזיכרון. במיוחד שפעילות לא תקינה של גלוטמאט גורמת למוות לא מבוקר ומהיר של תאי העצב במוח.

מנגנון הפעולה הוא ייחודי ושונה מהתרופות הקיימות לטיפול במחלת האלצהיימר. לאביקסה יכולת לזהות ולפעול באופן ממוקד על תאים פגועים במוח ושם האביקסה מווסתת את פעילות הגלוטמאט. אביקסה פועלת באופן סלקטיבי על רצפטור במוח שנקרא NMDA - N-methyl-D-aspartate

בטיפול במחלת האלצהיימר אביקסה מאפשרת לשפר את תהליכי למידה וזיכרון ומגנה על תאי העצב במוח ממוות. כיום אביקסה היא התרופה היחידה בעולם בעלת פוטנציאל נוירופרוטקטיבי-מגנה על תאי העצב.

במחקרים קליניים על אנשים נמצא שאביקסה מאיטה את ההידרדרות הקוגניטיבית המתרחשת בחולי אלצהיימר, מייצבת ואף משפרת את היכולות התפקודיות היומיומיות של המטופל. גם במצבים הקשים של המחלה. טיפול באביקסה מוביל לשיפור איכות החיים של המטופל ושל הסובבים אותו.

אביקסה משפרת את ההפרעות ההתנהגותיות האופייניות לחולי אלצהיימר, כמו אגרסיה, חוסר שקט וחרדה. לאביקסה תופעות לוואי מעטות בדומה לאינבו (פלצבו).

למרבה הצער התרופה עדיין איננה זמינה לקהל הרחב כחלק מסל התרופות, וניתנת עדיין לרכישה באופן פרטי בלבד.

לסיכום

אי אפשר לרפא אלצהיימר, אי אפשר אפילו ממש להאט את התקדמות המחלה היות וזה תלוי בכל כך הרבה גורמים שלא תמיד ידועים לרופאים ולחוקרים, אולם ניתן ורצוי לנסות לשנות השפעות שונות הנגרמות מהמחלה, להקל על החולים ולנסות להשביח את איכות חייהם ואת תפקודם היומיומי. כאמור - היא אינה מרפאה את מחלת האלצהיימר אבל בהחלט משפרת את מצב החולים ויכולה לתרום לשיפור גם אצל חולים במצב קשה.

בואו לדבר על כך בפורום נוירוכירורגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום