שאלות נפוצות בגסטרואנטרולוגיה

(0)
לדרג

שאלה: הנני חולת קרוהן . לפני 3 שנים עברתי כריתה של חלק דלקתי של המעי הדק. מאז הנני מטופלת באזופי ורפאסאל באופן קבוע. האם לאחר 3 שנים ניתן לומר שכביכול נרפאתי מהמחלה?

יש לזכור כי מחלת קרוהן היא מחלה כרונית וכי ניתוח יכול לתת שיפור במצב אך אינו מרפא את המחלה הבסיסית. הטיפול שאת לוקחת עוזר לשמור את המחלה במצב רגיעה (רמיסיה), לפי התאור של מצבך ניתן להניח שהמחלה נמצאת במצב פעילות קלה.

שאלה: הבחנתי בתופעה מוזרה: בשירותים שמתי לב לחומר שמנוני מאין וזלין ביציאות. מה עליי לעשות על מנת לשלול מחלות מסויימות?

יציאת חומר שמנוני בצואה יכולה לעתים להצביע על בעיה בספיגת שומנים במעי או בהפרשת אנזימי הלבלב. מומלץ לפנות לבדיקת גסטרואנטרולוג, ניתן לבדוק את כמות השומן בצואה ע"י בדיקת צואה מיוחדת.

שאלה: בעקבות "גרפסים" רבים שהיו לי עשיתי בדיקת נשיפה והתגלה שיש לי את החיידק הליקובקטר פילורי ברמה של 28. איני יכולה לטפל בבעיה מכיוון שאסור לקחת את התרופות בהריון. מה בכל זאת ניתן לעשות?

הנושא של גיהוקים קשור לרוב בבעיה של תפקוד השסתום בין הושט לקיבה והחזר חומצי מן הקיבה לושט.
חיידק ההליקובקטר הוא חיידק שכיח באוכלוסיה וייתכן כי אין קשר בין הסימפטומים שלך לחיידק כך שמומלץ לטפל בו רק אחרי הלידה. אין סכנה במציאות החיידק בקיבה לעובר.
בהריון יש שכיחות גבוהה של החזר חומצי לושט - מומלץ להמנע מארוחות גדולות בעיקר לפני שכיבה, שתיית קפה מרובה וכמובן עישון ושתיית אלכוהול. במידה ואין שיפור ניתן להשתמש בסותרי חומצה כגון מאלוקס, Rennie או Tums

שאלה: אני בת 30 ובבדיקת אנתרוסקופיה עלה הממצא: בקע סרעפתי משתפל עד 38 ס"מ. ממה נוצר בקע כזה? האם הבקע שנמצא אצלי נחשב קטן? מה הטיפול המומלץ?

בקע סרעפתי הוא מצב בו חלק מן הקיבה עולה דרך פתח בסרעפת (דרכו עובר הושט) אל החזה. מצב זה עלול לגרום בעיות בתפקוד הסוגר בין הושט לקיבה ולעליית תוכן חומצי מן הקיבה אל הושט. לחלק גדול מן האנשים קיים בקע סרעפתי קטן שאינו גורם לסימפטומים. המעבר בין הושט לקיבה נמצא לרוב בגובה 40 סמ' מן השיניים ולכן הסימון 38 מצביע כנראה על בקע קטן באורך כ 2 סמ' (קרוב לנורמלי).
הטיפול במידה ויש סימפטומים כמו צרבת או גיהוקים הוא לרוב תרופתי בתרופות נוגדות הפרשת חומצה.

שאלה: איך מגיעה אבן בכיס המרה לגודל של 21 מ"מ ?

אבנים בכיס מרה הן בעיה שכיחה ונובעות משקיעה של שומן, מלחי מרה וסידן בכיס המרה. לרוב הן אסימפטומטיות ואז אין צורך בטיפול כלשהו. במידה והן גורמות לכאבים טיפוסיים יש להתייעץ עם גסטרואנטרולוג או כירורג לגבי ניתוח כריתת כיס מרה.

שאלה: אני סובלת מכאבי בטן עזים, מה לעשות אם זה לא מפסיק?

שלשול וכאב בטן של מספר ימים הוא תלונה שכיחה, לרוב קשורה לזיהום בדרכי העיכול או אכילת מזון מקולקל. ברוב המקרים השלשול יחלוף לאחר מספר ימים ואין צורך בבירור. במקרים חריגים בהם הכאב חזק במיוחד, שלשול בכמויות גדולות או מלווה בדימום יש לגשת לרופא שיבצע בדיקות ראשוניות כגון תרבית צואה ובדיקות דם. במידה וכאבי הבטן ממשיכים ולא נמצאת סיבה רצוי לגשת לבירור גסטרואנטרולוג. המנעות מדברי חלב ופירות יכולה לסייע.

שאלה: אני כבן 20, ובשלושה ימים האחרונים קיים אצלי גירוד באיזור פי הטבעת. מה יכולות להיות הסיבות?

לגרד בפי הטבעת יכולות להיות סיבות מרובות. יש לשלול תולעי מעי ע"י בדיקת צואה, לעתים דווקא נקיון מוגזם של האזור ע"י סבון עלול לגרום ליובש וגרד. רצוי להשתמש בשטיפות במקום בנייר טואלט או במגבונים לחים לתינוקות. לעתים החלפת סוג הסבון או אבקת כביסה יכולים לגרום לאלרגיה וגרד. אם אין שיפור רצוי לפנות לפרוקטולוג כדי לשלול פיסורה או בעיות אחרות בפי הטבעת.

שאלה: אני בת 44 סובלת רוב הזמן מעצירות, משתמשת בתה טיבטי, מה גם שאני סובלת המון מגזים כיצד לטפל ?

רצוי קודם כל לשלול סיבה אורגנית ויש לגשת לבדיקת רופא. לרוב ניתן לשפר המצב ע"י תוספת סיבים למזון, שתיה מרובה ופעילות גופנית. תה טיבטי ומשלשלים אחרים העובדים דרך גרוי המעי גורמים להחמרה של העצירות עם הזמן וליצירת גזים ולא מומלצים בשימוש ממושך ועדיף להשתמש בחומרים הגורמים לספיחת נוזלים למעי כגון פסיליום (מטמוציל, מוציויטל וקונסיל).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום