בכאב תלדי?

(0)
לדרג

לידה היא מאורע כואב זאת יודעת כל אישה לקראת הלידה - כיצד ניתן להתכונן לכאב? להכין את הגוף? לפניכם משפר שיטות וטכניקות - ללחוץ, לא ללחוץ, שיהיה במזל טוב

מאת: אחד הפחדים איתם מתמודדת כל יולדת לקראת הלידה, הוא הכאב בזמן הלידה. בכתבה הבאה שיטות וטכניקות להקלה על כאב בזמן הלידה.
כאב

אחד הפחדים איתם מתמודדת כל יולדת לקראת הלידה, הוא הכאב בזמן הלידה. יש הטוענים עד היום כי הכאב הוא חלק בלתי נפרד מהלידה. "בעצב תלדי בנים" כך הם אומרים ומתעלמים מייסוריה של היולדת. כיום, המודעות לכאב בזמן הלידה הולכת ועולה, כמו גם השיטות והטכניקות השונות אותן לומדת היולדת, במיוחד במהלך הקורסים להכנה ללידה, במטרה להקל על הכאב.

גם כשמשככי הכאבים עולים ברמתם כל הזמן וזריקת אפידורל היא בהחלט חיזיון נפרץ, עדיין יש לא מעט יולדות שרוצות ללדת "לידה טבעית" (או שלא יכולות לקבל אפידורל, או שלא מספיקות..) מה עושים אז?

כאב הלידה

כאב הינו חוויה תחושתית בלתי נעימה שמקורה בנזק לתאים (הרס, איסכמיה, לחץ, גירוי). כאב הלידה הוא התנסות המושפעת ממספר רב של גורמים. המרכיב הפיזי, הוא רב חשיבות, ולא נוכל להתעלם גם מהמרכיבים הנפשיים והחברתיים. הכאב הוא הסיבה העיקרית לסטרס, ללחץ ולבקשת עזרה.
כאב הלידה, הוא גירוי אישי ופרטי, כאב שבו חשה היולדת בלבד, ואילו בן הזוג או הצוות הנמצאים בקרבתה אינם יכולים למדוד או להרגיש, אלה רק לאמוד. הגוף מרגיש כי קיים גורם כלשהו, אשר מפריע לו. את התרגום של אותה הפרעה, עושים המחשבה, המוטיבציה והרגש.

מאפייני הכאב בלידה

היתרון של הכאב בלידה בכך שהוא מוגבל למשך זמן הנמדד במספר שעות ולא שבועות או חודשים (אם כי אחד הבעיות בלידה היא שאת לא יכולה לדעת, עד מתי עתיד להימשך הכאב הזה) הכאב מופיע בעת הופעת הציר. הוא נמשך כ-30-90 שניות, מתגבר בהדרגה, מגיע לשיא, ויורד עד להפסקה שנמשכת ברוב המקרים 3-5 דקות. ההפסקה בין הצירים מאפשרת הרפיה, התאוששות והכנת הגוף להתמודד עם הכאב בציר הבא. הקלת הכאב בלידה, הינה זכותה הבלעדית של היולדת, ואין לכפות עליה כל משכך כאב זה או אחר.

כדאי מאוד להכין "תכנית לידה" עוד לפני הלידה, אין זה אומר שהלידה תתנהל בדיוק לפי התכנית, אבל בהחלט כדאי וחשוב שהיולדת תכין לעצמה את האופציות העומדות לפניה ותבין אותן, כדאי מאוד לא להחליט מראש ש"לא לוקחים אפידורל" ומצד שני כדאי מאוד לבוא בגישה ש"ייתכן שהשד אינו נורא כ"כ"..
תכנית כזו תאפשר מעין סימולציה של התמודדות עם מצבים, ותסייע בביטחון היולדת ומלוויה.

ההתמודדות עם הכאב בזמן הלידה

ההתמודדות כוללת שני שלבים:
1. הבנת מקור הכאב ומסלול הכאב בכל שלב ושלב של הלידה.

2. לימוד ותרגול יומיומי של הטכניקות השונות העוזרות להקלת הכאב בכל שלב ושלב של הלידה.
מומלץ שהיולדת תתחיל להכין את גופה, ואת תודעתה לשני השלבים הללו כבר בזמן ההריון (רצוי במהלך הקורסים להכנה ללידה, בעזרתה של מדריכה מנוסה הבקיאה בטכניקות השונות), ובנוסף, מומלץ כי לא תעשה זאת לבד אלא ביחד עם מלווה משמעותי לגביה אשר גם ימשיך וילווה אותה בזמן הלידה.

עיסויים בטכניקות "רכות"

הרפואה הטבעית, מציעה מגוון רחב של דרכים באמצעותן ניתן להתמודד ולהקל על הכאבים בזמן הלידה: עיסויים בטכניקות "רכות" שונות ושימוש בשמנים אתריים.

ברפואה הטבעית, קיים מגוון רחב של סגנונות עיסוי. הטכניקות העדיפות לעיסוי במהלך הלידה, הינן שילוב בין סגנונות עיסוי שונים כמו: צורות שונות של אפלוראז' (ערבול) על הגב, עצם העצה, ירכיים ושוקיים, הלקוחוים מהעיסוי השבדי, בנוסף, שילוב של טכניקת עיסוי מסגנון ה"לומי לומי" על השוקיים, ירכיים, כתפיים והזרועות.
הפנים, במהלך הלידה, צוברות מתח רב. עיסוי פנים בזמן הלידה, באזור הרקות, הסנטר והעיניים, הינו דרך נפלאה להרפות ולהפיג מתחים וחרדות מהכאב.

שימוש בשמנים אתריים

שימוש בשמנים אתריים במהלך הלידה מתבצע בצורה זהירה מאוד מאחר וישנה רגישות לריחות במהלך הלידה. השמנים האתריים המומלצים: לבנדר (תערובת של לבנדר בשמן נושא או בהרחה באמצעות מבער), שמן אתרי תפוז ושמן אתרי יסמין. יש להכיר את עוצמת השמנים, ולהתאים אותם לשלבי הלידה השונים.

עיסויי גב בזמן הציר ונשימות עמוקות יכולים בהחלט לסייע להתגבר על הכאב.
בזמן שלב הלחיצות (צירי הלחץ) העצה הטובה ביותר שניתן להשיא ליולדת היא: לדחוף דרך הכאב (למרות שזה מנוגד לכל היגיון..) הרי שזו השיטה הטובה ביותר לקדם את הלידה ולהתמודד עם הכאב.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום