ילקוטי גב ונזקים לעמוד השדרה

(0)
לדרג

ילקוט - גב ונזקים לעמוד השדרה בילדי בית-הספר: מציאות ודמיון. מאת: ד"ר נחשון רנד

מאת: ד"ר נחשון רנד

שנת הלימודים החדשה בפתח. ילדי בית הספר דוחים את הכנת הילקוט והספרים לרגע האחרון. אבל הרגע יגיע. שוב יצטרכו להעמיס את הספרים המחברות הקלמרים בגדי הספורט ארוחת העשר ומה לא לתוך הילקוט - והכל על הגב.

מה זה עושה לגב של ילדינו? האם זה מזיק? האם יש מה לעשות בעניין?

עד כמה שהדבר ישמע מפתיע אין הרבה עובדות בדוקות בתחום זה, ורובנו ניזונים מאמונות ומחשבות שאולי יש מאחוריהן הגיון אך אין להן כל ביסוס מדעי.

לאחרונה בוצעו מספר מחקרים בנושא. כתבה זו סוקרת את ממצאי המחקר האחרונים בתחום.

מה האמת ביחס למשקל אותו נושאים ילדינו? האם באמת הם נאלצים לשאת משקל רב מהרצוי?

בדרך כלל במבוגרים בריאים מקובל להמליץ שלא לשאת יותר מ - 10 אחוז ממשקל הגוף באופן ממושך או קבוע. מחקר של Forjuoh וחבריו שפורסם בג'ורנל האמריקאי לרפואה פיזיקאלית ושיקום (1) בדק ומצא כי משקל ילקוטי בית הספר בטקסס השתנה באופן ניכר בין בתי ספר שונים וכן בין ימי השבוע השונים. המשקל הלך ועלה באופן משמעותי בכיתות הגבוהות יותר לעומת כיתות נמוכות, החל ב - 6.2 אחוז ממשקל הגוף בכתות א ועד ל - 12 אחוז ממשקל הגוף בכתה ה (ממוצע כללי 8.2 אחוז ממשקל הגוף). יותר מרבע מהתלמידים נשאו ילקוטים ששקלו יותר מ - 10 אחוז ממשקל גופם. אמנם אין נתונים ברורים על המצב בארץ אך סביר כי אינו שונה באופן משמעותי מהמצב שתואר במחקר. אמנם לא נעשה הקשר ברור במחקר זה לבעיות עמוד שדרה אך ידוע כי במבוגרים עומסים כאלו כרוכים פעמים רבות בנזקים לעמוד השדרה ועל כן ממחקר זה בהחלט עולה סבה לדאגה.

האם יש השפעה לסוג הילקוט בו משתמשים?

כתב העת "ארגונומיה שימושית" בדק הרגשת ילדים אחרי שימוש בילקוט אופנתי לעומת ילקוט ארגונומי (2) ומצא כי לאחר שימוש מאומץ העדיפו רוב הילדים ילקוט ארגונומי על ילקוט אופנתי.

מהן הפגיעות השכיחות עקב ילקוטי בית הספר?

מחקר של Wiersema וחבריו שפורסם בכתב העת "רפואת ילדים" (3) מצא כי רוב הפגיעות לא היו כלל בגב ונבעו לא מנשיאת המשקל אלא דווקא ממעידה מעבר לילקוט שהונח על הרצפה, נפילת הילקוט על הראש ונזקים בעת לבישה לא זהירה של הילקוט. פגיעות בגב היוו רק 11 אחוז מכלל הפגיעות לאחר פגיעות בראש ביד וברגל. מתוך הפגיעות בגב כ - 60 אחוז היו קשורות בכאב גב עקב עומס יתר.

כיצד נתפסים עומסי המשקל על ידי התלמידים עצמם?

נושא זה נבדק על ידי Negrini וחבריו במחקר שפורסם בכתב העת "עמוד שדרה" (4). במחקר התגלה כי 79 אחוז מהילדים חשבו כי הילקוט כבד מדי, 66 אחוז סברו כי הוא גורם להם עייפות וכ - 46 אחוז חשו כי הוא גורם להם כאב גב. נמצא כי גם לגורמים סביבתיים ופסיכולוגיים יש השפעה ניכרת על תפיסת העומס וכאב הגב כתוצאה מנשיאת ילקוט.

אם מדובר בבעיה כה משמעותית היכן כל הילדים שנפגעים בגבם?

WALL וחבריו פרסמו בכתב העת "אורתופדיה של ילדים"
(5) מחקר שלהם אשר בדק מה סיבת כאב הגב של יותר מ -340 ילדים שנבדקו במרפאתם עקב כאב גב. רק באחד הייתה הסבה ילקוט כבד ורק עוד 3 מסרו כי נשיאת הילקוט החמירה את כאב הגב שלהם. בהחלט לא הנתונים להם ניתן היה לצפות...
בסקירה מסכמת שפרסמו לאחרונה Mackenzie וחבריו בכתב העת "אורתופדיה קלינית ומחקר אורתופדי" (6), הם אכן מציינים כי המידע המבוסס על עובדות מדעיות בתחום זה מועט יחסית. מהמידע המחקרי הקיים ברורות העובדות הבאות: 1. לילדים הסובלים מכאב גב יש סיכוי מוגבר לסבול כמבוגרים מכאב גב כרוני. 2. עומס של מעל 15 אחוז ממשקל הגוף כרוך בודאות בשכיחות מוגברת של כאב גב. 3. עומס מוגבר על הגב עלול לגרום לשינויים ביציבה ובצורת ההליכה, אם כי אין הוכחה שילקוט עמוס יכול לגרום לעקמת "קבועה" (עקמת מבנית).

לסיכום:
יש בתחום זה מעט עובדות מדעיות המעורבות בהרבה אמונות ודעות לא מבוססות. יחד עם זאת המידע המחקרי הקיים יחד עם הגיון בריא מובילים למסקנה כי ילקוט עמוס מעבר ל - 10 אחוז ממשקל הגוף, עלול להיות מקור לבעיות הכרוכות בכאב גב, כאב גב והרגשת עייפות וכן לפגיעות נוספות ולגרום לשינויים לפחות זמניים בצורת ההליכה וביציבה.

לאור מידע זה מומלץ להקפיד על נשיאת משקל סביר בילקוט תוך המנעות מהעמסה מעבר ל - 10 אחוז ממשקל הגוף של הילד, בחירת ילקוט המעוצב באופן ארגונומי עם ריפוד, תמיכה לגב לפיזור טוב יותר של המשקל ורצועות רחבות ונוחות. במקרים קיצוניים יש אף מקום לשקול הסעת הילד לבית הספר כדי למנוע נשיאת המשקל הרב אם אין ברירה אחרת ואם זה ניתן, או רכישת ילקוט נגרר על גלגלים כמקובל במספר מקומות בחו"ל.

מלבד שמירה על הבריאות, הקלת העומס על גבו של הילד יכולה לשפר באון כללי את איכות חיי הילד בסביבת הלימוד שלו, לשפר את הרצון ללכת לבית הספר ואולי אף את ההישגים בלימודים.

שתהיה לכולנו שנת לימודים פוריה מוצלחת ובריאה.


הכותב - ד"ר נחשון רנד, הוא מומחה לאורתופדיה ולבעיות עמוד השידרה, ומנתח בכיר במרכז הישראלי לניתוחי עמוד השידרה, בי"ח "אסותא", תל-אביב.

מקורות:
1.
Percentage of body weight carried by students in their school backpacks. Forjuoh SN, Lane BL, Schuchmann JA. Am J Phys Med Rehabil 2003 Apr 82:261-6

2.
Comparison of four different backpacks intended for school use. Mackie HW, Legg SJ, Beadle J, Hedderley D. Appl Ergon 2003 May 34:257-64.

3.
Acute backpack injuries in children. Wiersema BM, Wall EJ, Foad SL. Pediatrics 2003 Jan 111:163-6.

4.
Backpacks on! Schoolchildren's perceptions of load, associations with back pain and factors determining the load. Negrini S, Carabalona R. Spine 2002 Jan 27:187-95.

5.
Backpacks and back pain: where's the epidemic?. Wall EJ, Foad SL, Spears J. J Pediatr Orthop 2003 Jul-Aug 23:437-9.

6.
Backpacks in children. Mackenzie WG, Sampath JS, Kruse RW, Sheir-Neiss GJ. Clin Orthop 2003 Apr :78-84.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום