בדיקת העמסת סוכר בהריון: מדריך

(38)
לדרג

בדיקת העמסת סוכר היא אחת מבדיקות הסקר החשובות במהלך ההריון - ונועדה למנוע נזקים לאם ולעובר. מחכה להולדת התינוק הכי מתוק בעולם? חובה להיבדק

מאת: מערכת zap doctors

בדיקת העמסת סוכר (OGTT - Oral Glucose Challenge Test) היא בדיקת סקר בהריון, הבוחנת את רמת הסבילות לגלוקוז - כלומר את תגובת הגוף לסוכר, ש"מעמיסים" על הגוף במסגרת הבדיקה.

כיום מבוצעת הבדיקה בעיקר לנשים הרות, במטרה לבחון האם ללבלב יש יכולת להפריש מספיק אינסולין, בתגובה לסוכר שניתן בבדיקה.

בדקנו עם ד"ר מריאלה גלאנט, רופאה אנדוקרינולוגית, מנהלת מרכז גלאנט לטיפול בסוכרת, ברמת אביב מהי סוכרת הריון? מדוע היא עלולה לסכן את האם והעובר? וכיצד מאבחנים אותה?

לאחר שתיית הגלוקוז והמתנה נמדדת רמת הסוכר בבדיקת דם. צילום: שאטרסטוק
לאחר שתיית הגלוקוז והמתנה נמדדת רמת הסוכר בבדיקת דם. צילום: שאטרסטוק

מהי השפעת ההריון על תנגודת לאינסולין?

"האינסולין הוא הורמון המופרש מהלבלב, שתפקידו לווסת את רמות הסוכר (גלוקוז) בדם. במהלך ההריון, מפרישה השיליה הורמונים הגורמים לירידה בהשפעת האינסולין על ויסות הסוכר - תופעה הנקראת תנגודת לאינסולין.

כך, אותה כמות האינסולין - שלפני ההריון תרמה לוויסות הסוכר בדם, לא תספיק במהלך ההריון, על מנת להתמודד עם אותה כמות סוכר. בתגובה, יפריש הלבלב יותר אינסולין. אצל רוב הנשים ההרות, הלבלב יפריש מספיק אינסולין; עם זאת, בקרב 6%-7% מהנשים, הלבלב לא יצליח לעמוד בקצב - וכתוצאה מכך תתפתח בגופן סוכרת הריון.

המקרים בהם מבוצעת בדיקת העמסת סוכר לא בהריון - הם כאשר בבדיקת סוכר בצום, רמות הסוכר תקינות, אולם בבדיקת HbA1c (רמת ההמוגלובין המסוכרר), התוצאה גבוהה מ-6.5 או להפך. כלומר: בדיקת העמסת הסוכר תתבצע בגלל חוסר המתאם בין תוצאות שתי הבדיקות".

באיזה שלב של ההריון, מבוצעת בדיקת העמסת סוכר?

"ברוב המקרים, מבוצעת הבדיקה בין שבוע 24 לשבוע 28, מאחר שבשלב זה של ההריון, מתחילה השיליה להפריש הורמונים, הגורמים לתנגודת לאינסולין - והלבלב צריך להפריש יותר אינסולין, כאשר האישה צורכת אותה כמות של גלוקוז.

לנשים עם גורמי סיכון (כגון השמנת יתר או היסטוריה משפחתית של סוכרת) - מומלץ לבצע את הבדיקה בשלב מוקדם יותר, על מנת לוודא שהן לא סובלות מסוכרת סוג 2, שאיננה קשורה להריון".

מהן הסיבות העיקריות להתפתחות סוכרת הריון?

מוצא: מחקרים מצביעים על כך שאצל נשים ממוצא היספאני, קיימת שכיחות גבוהה יותר להתפתחות סוכרת הריון

היסטוריה משפחתית של סוכרת

השמנת יתר לפני ההריון

גיל: לאחר גיל 25

הפלה קודמת

סוכר בשתן בתחילת ההריון

נשים הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות

יתר לחץ דם

מהו מהלך בדיקת העמסת סוכר 50 גרם?

"בשונה מבדיקות סוכר בדם המבוצעות בצום, לפני בדיקת העמסת סוכר 50 גרם, אין צורך לצום בלילה שלפני הבדיקה (כמפורט בהמשך, בבדיקת העמסת סוכר 100 גרם, יש צורך בצום).

בחלק הראשון של הבדיקה, מתבקשת האישה לשתות 50 גרם גלוקוז מומס במים. לאחר שעת המתנה בצום, נמדדת רמת הסוכר בדם, באמצעות בדיקת דם.

אם התוצאה תקינה, אין צורך לבצע בדיקה נוספת. כאשר תוצאות הבדיקה אינן בטווח הנורמה - רמת הגלוקוז בדם 140 מיליגרם לדציליטר (או יותר מכך), תתבקש האישה לעבור בדיקה נוספת. בבדיקה הנוספת, תתבקש האישה לשתות 100 גרם של גלוקוז".

מהו מהלך בדיקת העמסת סוכר 100 גרם?

"בדיקה זו מבוצעת לאחר צום בלילה והיא ארוכה יותר וכוללת מספר בדיקות דם.

1. בדיקת דם בצום, למדידת רמות הגלוקוז בדם. טווח הנורמה הוא עד 95.

2. לאחר בדיקת הדם בצום, תשתה האישה 100 גרם גלוקוז מומס במים.

3. בדיקת דם כעבור שעה - טווח הנורמה עד 180 מיליגרם לדציליטר.

4. בדיקת דם כעבור שעתיים - טווח הנורמה עד 155 מ"ג לדציליטר.

5. בדיקת דם כעבור שלוש שעות - טווח הנורמה עד 140 מ"ג לדציליטר.

האבחנה לסוכרת הריון תיקבע אם ערכי הסוכר בדם נשארים גבוהים מטווח הנורמה, לפחות בשתי בדיקות המבוצעות במסגרת העמסת סוכר 100 גרם".

לנשים עם גורמי סיכון, מומלץ לבצע את הבדיקה בשלב מוקדם. צילום: שאטרסטוק
לנשים עם גורמי סיכון, מומלץ לבצע את הבדיקה בשלב מוקדם. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיבוכים האפשריים, במקרה בו מתפתחת סוכרת הריונית?

"שני הסיבוכים השכיחים עבור האישה:

סיכון גבוה יותר להתפתחות רעלת הריון (Preeclampsia): הסיכון להתפתחות רעלת הריון ללא סוכרת בהריון הינו כ-7.2%; ואצל נשים עם סוכרת בהריון, כ-11.7%.

סיכון של יותר מ-50% לפתח סוכרת מסוג 2 אחרי ההריון; וסיכון לפתח סוכרת מסוג 1 (אמנם נמוך מאד).

סיבוכים אפשריים לעובר:

כאשר רמות הסוכר בדם אצל האם הן גבוהות, העובר יקבל יותר סוכר - ולכן הלבלב שלו פועל ביתר ומפריש יותר אינסולין. מכיוון שהורמון האינסולין גורם לאגירה, התינוק גדל יתר על המידה. מצב כזה, בו התינוק גדול מדי, נקרא macrosomia. במקרים אלה, מכיוון שהעובר גדול מאד - ויכול להגיע למשקל 4 ק"ג (ואף יותר) - יש סיכוי גבוה יותר לסיבוכים, במהלך לידה וגינאלית (דרך הנרתיק). לכן, במקרים רבים, כאשר התינוקות גדולים - נאלצים לבצע ניתוח קיסרי.

סיבוך אפשרי נוסף, לילד לאם שסבלה מסוכרת בהריון - הינו סיכוי גבוה יותר של הילד לפתח סוכרת מסוג 2".

לסיכום: העמסת סוכר הינה בדיקת סקר חיונית בהריון, על מנת לאבחן סוכרת בהריון - ולתת לאישה ההרה טיפול לאיזון של רמות הסוכר בדם. סוכרת בהריון שאיננה מטופלת, עלולה לסכן את בריאות האישה והעובר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום