להכיר את הסימנים של מיני-שבץ

(0)
לדרג

רבים הסובלים מהתסמינים לא פונים לסיוע רפואי

מאת: רבים הסובלים מהתסמינים לא פונים לסיוע רפואי

יש צורך בחינוך הציבור לגבי תסמינים וסיכונים של מיני שבץ, שנקרא גם TIAהתקפת מעבר איסכמית. במחקר שנעשה לאחרונה בארה"ב נמצא שרק 9% מהציבור ידע להגדיר TIA, או לזהות את התסמינים. התסמינים זהים לאלה של שבץ רגיל, אלא שב TIA הם נעלמים לאחר 24 שעות.
בסקר טלפוני שכלל למעלה מ- 10000 אנשים נמצאו 3.2% סובלים מתסמינים של TIA, אבל מעולם לא פנו לרופא בעניין זה. בין אלה הסובלים מהתסמינים, 16% ראו רופא רק לאחר למעלה משבוע לאחר הופעת התסמינים.
"אנשים חושבים שהיות שהתסמינים נעלמים מהר, לא צריך לדאוג בגללם, אבל זה ממש לא נכון" אומר מחבר המחקר, הנוירולוג ד"ר ס. קליירבורן ג'ונסון מאוניברסיטת קליפורניה. "אנשים שיש להם TIA נמצאים בסיכון גבוה לשבץ, במיוחד בימים הראשונים שלאחר ה TIA, ורופאים יכולים להפחית את הסיכון לכך."
ג'ונסון מציין שיש להגיע מיידית לבית החולים, ולהתקשר למד"א בכל מקרה של הופעת הסימפטומים, גם אם הם נעלמים. רק רופא יכול להגיד בוודאות אם מדובר בשבץ או ב TIA . ואם זה אכן שבץ, טיפול חירום רפואי יכול להציל את החיים ולשפר במידה רבה את הסיכויים להחלמה ולשיקום מוצלחים.
גברים בקבוצות מיעוט ובעלי הכנסה נמוכה ומספר שנות השכלה נמוך נוטים להיות פחות מודעים ל TIA מאחרים.
המחקר כלל 10112 אנשים שנבחרו אקראית, מעל לגיל 18, ודוברי אנגלית. מבין אלה 2.3% דיווחו כי נאמר להם על ידי רופא שעברו TIA. משמעותו של מספר זה היא ש- 4.9 מליון אנשים בארצות הברית אובחנו ככאלה שעברו TIA, אומר ג'ונסון. מדובר בעיקר מבוגרים, בעלי הכנסה נמוכה.
המחקר מצא ש- 2.3% אובחנו ככאלה שעברו שבץ, ומתוכם 19% עברו TIA לפני השבץ.
ג'ונסון מציין שהמחקר מוגבל משום שהמשתתפים התבקשו להיזכר באירועים שאירעו בחודשים או בשנים עברו. מגבלה נוספת היא שיש קבוצות שלא נכללו במחקר: אנשים שסירבו להשיב, ואנשים שאינם דוברי אנגלית, או שאין להם טלפון. כמו כן, הסקר לא כלל אנשים הגרים במוסדות ובבתי אבות, בהם מטבע הדברים מספר האנשים שעברו שבץ או TIA אמור להיות גבוה יותר.

התסמינים הנפוצים ביותר:
- שיתוק פתאומי או חולשה בפנים, בזרוע או ברגל, במיוחד בצד אחד של הגוף
- בלבול פתאומי, קושי בדיבור או בהבנה
- קושי פתאומי לראות בעין אחת או בשתיהן
- קושי פתאומי בהליכה, סחרחורת או איבוד איזון וקואורדינציה
- כאב ראש חזק פתאומי, ללא סיבה ידועה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום