אקזמה כרונית של הידיים

(5)
לדרג
תוכן מקודם

אקזמה כרונית של הידיים היא מחלה שכיחה, בעיקר בנשים, שפוגעת באיכות החיים. תסמיני המחלה כוללים גרד, אודם, שלפוחיות, כאב ומוגבלות בפעילות הידיים. כך תטפלו

רופא עור ומין
077-2306895 (מספר מקשר)

אקזמה היא דלקת בעור. מקור המילה מלטינית ופירושה "רתיחה מבעבעת": תיאור מתבקש, לאור העובדה שכאשר העור דלקתי הוא כאילו רותח - ונוטה להיראות דומה למים רותחים אשר מבעבעים ועולים על גדותיהם - אדום, מגורה ומכוסה "אבעבועות", אותן שלפוחיות המופיעות במצבי דלקת חריפה.

אקזמה יכולה להתפתח בכל מקום בעור - ולהתפתחותה גורמים שונים. במצבים חריפים, האקזמה מסבה אי נוחות רבה למטופל ומעוררת תסמינים של גרד עז, כאב וסדקים בעור. כאשר מדובר באקזמה כרונית של הידיים, תסמינים אלה פוגעים באיכות חייו של המטופל ומקשים עליו לבצע פעולות בסיסיות מינימליות עם הידיים. חלק מהמטופלים אף מעידים על מגבלות חברתיות וקשיים בתפקוד זוגי, תעסוקתי ומשפחתי.

האקזמה - אותה דלקת בעור - יכולה להיות מוגבלת בזמן ויכולה להיות כרונית.

מהי אקזמה כרונית?

על פי הגדרת החברה האירופאית לדלקות עור ישנן שתי הגדרות למצב בו אקזמה תיחשב לאקזמה כרונית. הראשונה: כאשר המחלה נמשכת יותר משלושה חודשים השנייה: כאשר המחלה נמשכת פחות מ-3 חודשים, אך מופיעה לפחות פעמיים או יותר בשנה.

מהי שכיחות הופעתה של אקזמה כרונית של הידיים?

כ-15% מכלל הנשים הצעירות יחוו אקזמה של הידיים לפחות פעם אחת בחייהן. מדובר במחלה שמופיעה בשכיחות רבה יותר אצל נשים והיא נוטה להתפתח בגיל מוקדם: כשליש מהמקרים מופיעים לראשונה לפני גיל 20. לעתים האקזמה פורצת לראשונה לאחר לידות. בקרב כ-5% מכלל הסובלים מאקזמה בידיים, תתפתח אקזמה כרונית, שלמעשה נמשכת כל החיים. על שכיחותה הגבוהה של המחלה ועל השלכותיה ניתן ללמוד ממגוון נתונים שנאספו לאורך השנים ברחבי העולם.

כך, למשל, נמצא כי כ-8% מהעובדים ייאלצו לשנות מקצוע או יפוטרו, עקב מצב של אקזמה בידיים. מחקר שבדי הראה כי היעדרות מעבודה עקב אקזמה בידיים יכולה להגיע ל-18 שבועות בשנה. מחקר גרמני מלמד שרופא עור גרמני רואה בממוצע 96 חולים עם אקזמה של הידיים בחודש וכ-18% מכלל החולים שהוא רואה סובלים מאקזמה של הידיים. כך שבהחלט מדובר במחלה די שכיחה.

מהם הגורמים לאקזמה כרונית של הידיים?

ניתן לחלק את הגורמים לאקזמה כרונית של הידיים לשתי קבוצות.

הקבוצה הראשונה כוללת גורמים "חיצוניים" לעור: חומרים מסוגים שונים, המעוררים אקזמה. חומרים אלה יכולים להיות בשמים, חומרי טיפוח, תכשירי איפור, סבונים, שמפו מסוגים שונים, צבעים לשיער, חומרי ניקיון ועוד. לרוב, חומרים אלה מכילים חומרי שימור, חומרים נוגדי חמצון וכדומה - הגורמים תגובה בעור.

בעבר, הגורם העיקרי לאקזמה כרונית של הידיים היה חומר בשם כרום אשלגני, שהיה מצוי בחומרי ניקיון רבים. אבל גורם מרכזי זה כבר פחות נפוץ, עקב שינויים בהרכב חומרי הניקיון המשווקים באירופה, בארה"ב ובישראל.

חשיפה לחומר כזה יכולה לגרום לאקזמה של העור באופן הדרגתי: כאשר ישנה חשיפה לחומר המחולל -בהתחלה לא תתעורר אצלם מחלה גלויה; מחלה זו תגיע בהמשך, לאחר מגעים חוזרים - לאורך זמן; לעתים לאחר מגע של שנים או אף עשרות שנים, תופיע אקזמה בעור. כל זמן שהמחלה סמויה מהעין, אין שום דרך לגלות אותה. ההערכה היא כי לאדם צריכה להיות נטייה גנטית לפתח אלרגיה לחומר מסוים.

הקבוצה השנייה כוללת סיבות "פנימיות" לעור ולא "חיצוניות". כאשר האקזמה נגרמת מסיבה פנימית ולא עקב מגע חיצוני עם חומר, עלולה להתפתח אחת מהמחלות שעל הספקטרום של "אטופיק דרמטיטיס", המכונה בפי רבים "אסטמה של העור". לעיתים קשה להבדיל בין שתי הצורות ולעיתים לצורה זו של אקזמה של הידיים מראה קליני אופייני.

כיצד מתמודדים עם אקזמה כרונית של הידיים?

ראשית, מתחילים בבדיקת הגורם למחלה - וקובעים אם מדובר בגורם חיצוני המעורר אותה. לשם כך, מבצעים בדיקות המכונות תבחיני מטלית (PATCH TESTS), שמסייעים לקבוע האם מדובר באקזמה כרונית אלרגית ומהם החומרים שגרמו לה.

תבחיני המטלית הסטנדרטיים מכילים חומרים הידועים ביותר כגורמים לאקזמה כרונית אלרגית, באוכלוסייה הכללית. בנוסף, ישנם תבחינים ספציפיים מורחבים, לחומרים מסוימים, כגון: סוגי בשמים, סוגי חומרים פלסטיים, שמני תעשייה ודלקים ועוד.

ישנם גם תבחינים ספציפיים, המבוצעים לבעלי מקצוע מסוים, כגון: ספרים, רופאי שיניים, מכונאים, צבעים ועוד. התבחינים הספיציפיים המקצועיים מכילים חומרים שכיחים ביותר, הידועים כגורמים לאקזמה כרונית אלרגית, במקצוע המסוים.

כיצד נעשים תבחיני המטלית?

תבחיני המטלית, אשר מכילים את החומרים הנבחרים, מודבקים לגב החולה למשך 48 שעות. לאחריהן, עוקבים אחרי התגובה בשתי קריאות אחרי 48 שעות ואחרי 96 שעות. אם נמצאת תגובה אשר מתבטאת באודם או שלפוחית, במקום בו היה מודבק חומר מסוים, ניתן להסיק כי הנבדק רגיש לאותו חומר.

בהתאם לתוצאות, מתאימים טיפול למטופל.

מהו הטיפול באקזמה כרונית של הידיים?

ראשית, יש לומר כי חשוב מאד לטפל באקזמה של הידיים מוקדם ככל האפשר: לא רק בגלל הסבל של החולה,
אלא גם בגלל הצורך להשתדל למנוע מעבר של האקזמה למצב כרוני. הטיפול כולל ספקטרום של תכשירים המשולבים ביניהם באופן המומלץ על ידי רופא עור מומחה.

הטיפולים כוללים שימוש במשחות המכילות קורטיזון, בשלב ראשוני של המחלה. בהמשך, לאחר שיפור במצב, יש מעבר לשימוש במשחות המשמנות את העור. יש לציין שהמשחות יעילות בעיקר במצבים תת-חריפים ולא מספיקות במצבים חריפים וכן במקרים של אקזמה כרונית.

טיפול יעיל יותר הוא הטיפול בפוטותרפיה, במסגרתו המטופל נחשף חשיפות חוזרות לקרניים על-סגוליות, בעוצמה מסוימת. הטיפול מבוצע פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע; לרוב, יש צורך בכ-30 טיפולים. ניתן לייעל את הטיפול על ידי הכנסת היד לתמיסה המגבירה את יעילות הקרניים העל-סגוליות לפני כל טיפול.

טיפול אפשרי נוסף הוא טיפול פומי: מתן תרופות דרך הפה. הטיפול מוצע כאשר שאר הטיפולים אינם משפרים באופן מספק את מצב המטופל. במצב זה, נרשמים לו כדורי "פרדניזון" או "TOCTINO". לרוב הטיפול התרופתי ב- TOCTINO ניתן למשך חצי שנה. הטיפול נחשב יעיל ביותר: במקרים רבים, הטיפול גורר הפוגה ארוכה במחלה, לאחר תום הטיפול.

פרופ' אריה אינגבר הוא מומחה למחלות עור ומין.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום