פילאטיס והריון (הולכים) יחד

(0)
לדרג

רעות (ברנדס) גרייצר

מאת: רעות (ברנדס) גרייצר

שיטת הפילאטיס צוברת תאוצה בעת האחרונה בקרב קהלי יעד הולכים וגדלים ובמסגרות שונות ברחבי העולם. אחת מהאוכלוסיות שמפיקה מהשיטה את המירב, הן נשים בשלביו השונים של ההריון ומיד לאחריו. שיטת הפילאטיס כפי שהומצאה כבר במאה הקודמת, ממקדת את מרבית תשומת הלב במטופלת ובמכלול השינויים כפי שמשתקפים בגופה של כל אישה בשונה מחברותיה ומהריונותיה הקודמים. בעזרת רפרטואר עשיר של תרגילים, הן על המזרן והן על מכשירי הפילאטיס מחזירה המטופלת את האיזון השרירי והנשמתי החסרים בגוף האישה לפני ובמהלך הלידה.

סינדרומים נפוצים במהלך ההריון:
כאבי גב תחתון- תרגילי הפילאטיס מסייעים לחיזוק השרירים הפנימיים, ומעוררים מחדש קבוצות שרירים רדומות, אשר נתונות תחת לחץ גובר כאשר מרכז הכובד הגופי משתנה עקב ההריון (בשלביו המאוחרים- טרימסטר שני ושלישי). המשקל העודף המרוכז ברובו על קרקעית האגן מחייב תרגילים המנטרלים את המסה העיקרית ומתרכזים בחיזוק שרירי קרקעית האגן ובכך הורדת הלחץ החולייתי בגב התחתון.

יציבה לא נכונה- כתוצאה מהתארכות הרצועות התומכות בעמוד השדרה והמשקל העודף לנשיאה, עלול הגוף לסגל לעצמו הרגלי ישיבה ועמידה לא נכונים כפיצוי על השינוי הגופני. תרגילי הפילאטיס מחזקים את השליטה בשרירי הבטן ורצפת האגן ובכך מונעים מהגוף את ההרגלים הלא בריאים שמעמיסים על עמוד השדרה. תמיכה נכונה לאורך כל האימון מונעת עומסים מיותרים ומאמצת אך ורק את השרירים שדורשים חיזוק.

חוסר איזון וסירקולציה נשימתית- בדומה לדיסציפלינות אחרות, שיטת הפילאטיס מרכזת תשומת לב רבה לנשימות המטופלת בזמן ביצוע התרגיל. האיזון הנשימתי משפר את זרימת החמצן אל השריר ומשפר את היעילות של העבודה עליו. נשים רבות חשות בזמן ההריון קוצר נשימתי, לעיתים קרובות עקב לחץ שמפעיל העובר על הסרעפת. תנוחת העבודה בפילאטיס מנטרלת את הלחץ בזמן העבודה על השריר. לעיתים קרובות תחוש המטופלת את השינוי באופן מידי וגם תוך כדי הלידה בשיפור הסירקולציה הנשימתית. בנוסף תפחתנה תופעות כגון אובדן תחושה או הרדמות איברים פריפריאליים.

הנקה ממושכת וסטטיות שרירית- תרגילי הפילאטיס מכוונים בין היתר לחיזוק אזור הכתפיים והצוואר. אזורים אלו מושפעים בזמן ההיריון מהתפתחות החזה והמשיכה קדימה. בנוסף מונעים התרגילים כאבים ורגישויות הצפויות בזמן ההנקה ואיתה הישיבה הממושכת בתנוחה סטטית. נשים רבות דיווחו על שיפור ניכר בתחושה הצווארית לאחר שיעורי פילאטיס בודדים.

לחץ מוגבר על הרגליים- עלית המשקל בזמן ההריון מביאה לחץ נוסף על כפות הרגליים והברכיים. תרגילים המדגישים את שרירי הירך והקרסול מביאים לחיזוק השרירים העוטפים את העצם וכך לירידה משמעותית בתחושת הכאב. תרגילים אלו נעשים תוך שימוש במיטות מיוחדות אותם המציא פילאטיס לאור ניסיונו עם פצועי גפיים במהלך מלחמת העולם הראשונה. מחקרים הראו שתנוחות השכיבה והישיבה הייחודיות מנטרלות את משקל הגוף וכך מונעות לחץ ומאפשרות טווח תנועה אופטימלי לשריר.

מחקרים שונים מאוניברסיטת קווינסלנד אוסטרליה 1995 ביניהם זה של
Richardson and Jull
הראו קשר ישיר בין עבודה איזומטרית על שרירים מקומיים ובידודם משרירים גלובליים, ובין פיתוח שרירי הבטן כיחידת התנועה הבסיסית. בידודה של יחידת תנועה זו נעשה בפילאטיס,Transversus Abdominis על ידי הכנסת הבטן התחתונה לכיוון עמוד השדרה בתחילת התנועה, ובכך חיזוק מקסימאלי וממוקד של (Multifidus)שרירי הגב התחתון.

למי מיועדים שיעורי הפילאטיס?
בזמן ההריון מומלץ להתחיל את השעורים מהשבועות הראשונים לגילוי ההיריון ועד לשבועות הסמוכים למועד הלידה. לאחר הלידה יש לאפשר לגוף מנוחה בת שלושה שבועות שבסופם תתחיל העבודה על הבטן הרפויה. השעורים מיועדים הן לנשים בעלות היסטוריה של כאבי גב, צוואר או פתולוגיות אחרות, והן לנשים המעוניינות לשפר את ההרגשה ואת חוזק גופן לפני או אחרי הלידה. סגנון העבודה האינדיבידואלי המאפיין את השיטה מאפשר למדריך להתאים את הרפרטואר הקים למטופלת, ויתרה מזאת להימנע מפוזיציות או תרגילים שעלולים לגרום נזק לאישה או לעובר.

שאלות ניתן להפנות לרעות ברנדס גרייצר
[email protected]

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום