אחיות טיפות החלב בדרך למאבק?

(0)
לדרג

רק 30% מהפעוטות זוכים לקבלת טיפול ומעקב על רקע המחסור החמור באחיות ובתקנים, במחשוב מתקדם והביזור המערכתי. ח"כ קארין אלהרר: להעלות שכר האחיות

מאת: מערכת zap doctors

מצבן של תחנות טיפות חלב, נדון אתמול (ד') בוועדה לביקורת המדינה. דן בנטל, נציג המבקר, הציג את מצבן של 1000 התחנות לאם ולילד המטפלות ביותר ממיליון תינוקות, המתופעלות על ידי משרד הבריאות, הרשויות המקומיות ועמותות נוספות. ולדבריו הבעיות הנגזרות מהביזור מחייבות דיון והיערכות מיוחדת.

מסתבר שבגילאי 3-6 רק 30% מהילדים מקבלים טיפול וועדות מקצועיות המליצו בעבר על היערכות מחדש בתחום. המחסור באחיות - פחות מהתקן שנקבע ע"י משרד הבריאות, עומס רב על עבודת האחיות בגלל משימות נוספות, מחסור באינטרנט, מערכות מיחשוב אחרות לקופות החולים מאשר לטיפות החלב ועוד.

פרופ' איתמר גרוטו, האחראי על בריאות הציבור במשרד הבריאות, השיב כי המניעה היא נושא מרכזי בפעילות, אך הבעיה המרכזית לדבריו היא שבחוק בריאות ממלכתי נקבע כי טיפות החלב יהיו באחריות המשרד, כאשר 20% מהשירות ניתן על ידי קופות החולים: "זוהי בעיה מרכזית. בניגוד לקופות חולים שמקבלות גידול בתקציב בהתאם לגידול הדמוגרפי, למשרד הבריאות אין גידול תקציבי. אם יש תקנים לאחיות זה מה שנשאר ולא זז. במרבית המקומות יש עמידה בסטנדרט של האחיות - אחות אחת למאה תינוקות, 50 נשים הרות ו-375 פעוטות (שנה עד 6), והבעיה היא באיוש ובשכר". לדבריו, בשנה הבאה יתווסף תקציב לעיריות כדי להתקרב לתקן הקבוע, שלא עודכן מאז 2007. נוספו 3 חיסונים בטיפת וחלב ופעילויות נוספות כזיהוי דיכאון אחר לידה, זיהוי אלימות במשפחה ועוד. הוא הדגיש כי בקרוב תופעל מערכת תורים ממחושבת שתעקוב אחר צרכי הילד, פותחה מערכת מיחשוב אחידה לכל טיפות החלב, המבצעת מעקב על הטיפול לכל ילד, ובשנה הקרובה מערכת זו תחובר גם לכל בתי החולים בארץ"

הסתדרות האחיות: מחסור חמור בתקנים ובאחיות

מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת בריאות הציבור בהסתדרות האחיות, הסבירה כי הבעיה היא מחסור חמור בתקנים, שנגרם בגלל חוסר עדכון של הנוהל שנקבע ב- 2007. "המשימות המוטלות על אחיות טיפות חלב התרחבו מאוד בשנים האחרונות, אך התקינה נותרה ללא שינוי ולא הותאמה לא לגידול ביילודה ולא למספר המשימות. בטיפות החלב נותנים שירות לכל חתכי האוכלוסייה וללא שיקולים סקטוריאליים כפי שעלול לקרות בקופות החולים. יש לחזק את השירות של טיפות החלב של משרד הבריאות ולא להפריט אותו". עוד הוסיפה אשכנזי כי הבעיה מחריפה כאשר חלק מכוח האדם מוסט לחיסונים של לשכות הבריאות, מה שמחריף את המחסור בכוח אדם בטיפות החלב.

אורן גבע, נציג אגף תקציבים באוצר, ביקש להבהיר כי "תקציב משרד הבריאות נקבע על פי סדר עדיפויות של הממשלה. התקציב מועבר לפי 'טייס אוטומטי' והמשרד הוא המחליט לאן להעביר את הגידול. אנחנו מכירים שאין די אחיות - ולכן הוכפלו המרכזים להכשרת אחיות".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי: "מצב מניעת-המחלות בטיפות החלב הוא כבר מעבר לקטסטרופה, ועל המשרד להחליט על מפעיל אחד למערך טיפות החלב שיקבע תכניות, חיסונים ומעקב" והדגישה כי קופת חולים כללית מסרבת להעניק שירותים למבוטחי הקופות האחרות ביישובי יהודה ושומרון, וניכרת הזנחה בתחנות בפריפריה.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר סיכמה וקראה "לא להמתין למאבק האחיות ולהפגנות כדי להעלות את שכר האחיות. הן עושות עבודת קודש קשה, תוך משמרות, לילות ושבתות ונשחקות ללא שכר הולם ובעומס עבודה בלתי-ניכר". לדבריה, תחנות בריאות המשפחה הן שרות לאזרח, הבטיחות שילדים והוריהם יקבלו טיפול מיטבי בעת התפתחותם, כדי למנוע מחלות עתידיות. לפני כשנתיים פרסם מבקר המדינה דו"ח על מחסור בתחנות, שעות פתיחה מוגבלות ובעייתיות, חוסר סנכרון במערכות הרישום ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום התפתחות הילד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום