אורטיקריה: לא מפסיקים להתגרד

(54)
לדרג

אורטיקריה (בעברית: חרלת או סרפדת) היא פריחת עור קשה, שאמנם איננה מסוכנת, אבל היא פוגעת בתפקוד היומיומי ובמצב הרוח. הטיפול נועד להפחתת הסימפטומים

מאת: ד"ר אבנר רשף

"דוקטור, אני כבר משתגעת מהגירוד הזה! אני לא יכולה לתפקד, לא ישנה ולא יכולה ללכת לעבודה. כל היום אני מגרדת בטירוף ואני מרגישה שאני פוצעת את העור שלי", "דוקטור, תאשפזו אותי כבר ותמצאו ממה זה נגרם!" - אלה רק חלק מהתלונות האופייניות והמתסכלות של הסובלים מאורטיקריה (בעברית: חרלת או סרפדת), פריחה על רקע אלרגי בעור.

Urtica הוא השם הלועזי של הסרפד, ומכאן השם: אורטיקריה שהיא מצב הדומה בתחושתו לצריבה ולגרד הנגרמים ממגע עם צמח הסרפד. תופעה זו היא שכיחה ביותר, וההערכה היא שבין 20%-25% מהאוכלוסייה יחוו אורטיקריה.

מהי אורטיקריה?

אורטיקריה היא פריחת עור המתאפיינת במוקדים אדומים ומוגדרים בגדלים שונים (נראים כמו מטבעות או טבעות בגדלים שונים) ומלווה בגרד קשה. פריחה כזו חולפת לרוב תוך 24 שעות אך לעתים, היא חוזרת ונשנית במשך ימים ושבועות. הפריחה המופיעה באזור מסוים חולפת מבלי להשאיר נזקים בעור ומופיעה לאחר מכן באזור אחר.

מהם הגורמים לאורטיקריה?

באופן כללי האורטיקריה נובעת מהפעלה של תאים במערכת החיסון המשחררים חומרים שונים, ביניהם היסטמין, הגורם האחראי להרחבת כלי דם בעור (ולנפיחות כתוצאה מכך), לאודם ולגרד. ידועים מספר סוגי אורטיקריה על רקע גורמים שונים.

שם המחלה על שם צמח הסרפד (אילוסטרציה shutterstock)
שם המחלה על שם צמח הסרפד (אילוסטרציה shutterstock)

מהם סוגי האורטיקריה השונים ומהם הגורמים להן?

ישנן אורטיקריות הנמשכות זמן קצר יחסית וכאלה העשויות להימשך זמן רב יותר:

אורטיקריה אקוטית (חריפה) היא אורטיקריה הנמשכת בדרך כלל מספר ימים, ונגרמת לרוב מחשיפה למזון, תרופה או חומר מסוים. אורטיקריה זו היא לרוב ביטוי של תגובה אלרגית. חומרים רבים עלולים לגרום לתגובה אלרגית של אורטיקריה, ורובם חלבונים, כמו מרכיבי מזון (בעיקר אגוזים, בוטנים, דגים ופירות ים), או תרופות. במקרים רבים, בעיקר בילדים, המחלה מופיעה בעקבות זיהום וירלי קל וחולף. ב-80% מהמקרים האורטיקריה חולפת תוך שבועיים מרגע הופעתה.

אורטיקריה כרונית: כאשר האורטיקריה נמשכת ברציפות למעלה מ-6 שבועות, מגדירים אותה ככרונית. במרבית המקרים לא ידוע מה גורם לאורטיקריה כרונית ולכן היא נקראת אידיופאטית (עצמונית, מקור לא ידוע). במקרים נדירים ביותר אורטיקריה כרונית תופיע על רקע של מחלה אוטו-אימונית (מחלה בה הגוף תוקף את עצמו). גם אורטיקריה כרונית מלווה בבצקות ונפיחויות במקומות שונים בגוף (אנגיואדמה).

יש להבדיל מצב זה מאנגיואדמה תורשתית שהיא מחלה המתבטאת רק בבצקות, ללא פריחות, באזורים שונים של הגוף, כולל בלשון ובלוע.

ישנן אורטיקריות מיוחדות נוספות:

אורטיקריה עקב שמש (Solar Urticaria): מצב נדיר בו חשיפה לשמש גורמת להתפתחות של אורטיקריה.

אורטיקריה עקב קור: חשיפה לקור גורמת לפריחה ובצקת, בעקבות שחייה במים קרים, או מגע עם קרח (שלגון).

אורטיקריה כולינרגית: מאמץ גופני וחשיפה לחום גורמים לתפרחות מגרדות ואפילו לסחרחורת ואיבוד הכרה עקב הלם.

אורטיקריה פיגמנטוזה: נגעים המכילים תאים המפרישים היסטמין בעת גירוד של העור.

אורטיקריה (אילוסטרציה shutterstock)
אורטיקריה (אילוסטרציה shutterstock)

מהם הסימפטומים הנלווים לאורטיקריה?

בנוסף לנגעים האדומים והגרד, במקרים רבים (מעל 50%) יש גם נפיחויות (בצקות) באיברים שונים, ובעיקר באזור הפנים (שפתיים, עפעפיים). למרות שבאורטיקריה לא נשארים נזקים או צלקות בעור, המחלה גורמת לסבל רב עקב הגרד והצריבה הנלווים למראה הבלתי אסתטי של הפריחה.

כיצד מתבצע האבחון של האורטיקריה, אם בכלל?

אכן מומלץ לנסות לברר מהו הגורם לאורטיקריה. במידה שנמצא הגורם, ניתן להימנע מחשיפה אליו ואז נפתרת הבעיה בבסיסה. אך ברוב המקרים, לצערנו, זה לא עובד: רק ב-5% ממקרים ניתן לגלות את הגורם לאורטיקריה כרונית ולכן ברוב המקרים אינו רלוונטי ועיקר הטיפול יהיה להקלת הסימפטומים.

מהם דרכי הטיפול בסוגי האורטיקריה השונים?

אורטיקריה אינה מחלה מסוכנת, אבל היא טורדנית מאד ופוגעת בתפקוד היומיומי ובמצב הרוח, ולכן הטיפול העיקרי הוא טיפול להפחתת התסמינים (סימפטומים) בזמן הופעתם.

תרופות הבחירה לטיפול באורטיקריה חריפה וכרונית הם תכשירים אנטי-היסטמינים מדור שני (לדוגמה טלפסט, היסטזין). גישה טיפולית זו היא המועדפת כיום על ידי מרבית המומחים בעולם ועל פי מחקרים, עד 95% מהמטופלים מביעים שביעות רצון מהטיפול באורטיקריה כרונית על ידי שימוש באנטי-היסטמינים. האנטי-היסטמינים חוסמים את השפעת ההיסטמין על העור: אדמומיות, נפיחות וגרד, ולכן האנטי-היסטמנים משפרים באופן משמעותי את התסמינים. במקרים עקשניים ובהמלצת רופא, ניתן להעלות את מינון האנטי-היסטמינים עד פי 3-4 יותר מהמקובל.

סכנת הצטלקות עקב הגרד (אילוסטרציה shutterstock)
סכנת הצטלקות עקב הגרד (אילוסטרציה shutterstock)

האם ניתן לטפל באורטיקריה חריפה?

במקרים קשים של אורטיקיה, במידה שהטיפול באנטי-היסטמינים אינו מספיק, או שמופיעות נפיחויות (בצקות) באזור הפנים והפה, ניתן לשקול תוספת של סטרואידים (קורטיזון) למשך מספר ימים. אסור להשתמש בסטרואידים למשך תקופות ארוכות, עקב תופעות לוואי קשות, כגון עליית לחץ דם, עליית רמת הסוכר בדם ותופעות רבות אחרות. במקרים מיוחדים ועקשניים ניתן להשתמש בתרופות מיוחדות המשפיעות על מערכת החיסון.

האם ניתן למצוא הקלה ומזור ברפואה האלטרנטיבית?

עד היום לא הוכחה יעילותם המוחלטת של טיפולים אלטרנטיביים באורטיקריה, אבל הם יכולים להוות השלמה לטיפול הרפואי המקובל.

ד"ר ארנון רשף הוא מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה והמרכז לאנגיואדמה במרכז הרפואי "שיבא", תל השומר

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום