להכניס את הכאב להלם

(0)
לדרג

אנשים הסובלים מכאב מגביל בכפות הרגליים יכולים להינות מטיפול נוסף שלא כולל סכינים.
הטפול הלא חודרני נקרא טיפול בגלי הלם, ורשות התרופות והמזון אישרה את המכונה מוקדם יותר השנה לשימוש במקרים קיצוניים של מחלת הרגליים הנפוצה plantar fasciitis. מדובר בדלקת הנגרמת כתוצאה ממתיחת יתר של הפלאנטר פאסייה, רצועה של רקמה העוברת בתחתית כף הרגל ולעיתים קרובות קשורה גם לבעיות בעקב.
רופאים באירופה ניסו את הטיפול בהלם מזה מספר שנים לשימוש במחלה זו ובמחלות נוספות, והרופאים בארצות הברית מקווים לעשות אותו דבר.
"אני מקווה להשתמש בשיטת הטיפול גם עבור טנדיניטיס אכילס, מרפק טניסאים ובעיות בכתף בטווח של חמש שנים" אומר ג'ורג' תאודור, ראש המחלקה לניתוח אורתופדי בבית החולים הכללי במסצ'וסטס. תאודור מנהל את אחת הקליניקות הנסיוניות שהובילו את רשות התרופות והמזון האמריקאית לאשר את הטכנולוגיה.
"תארו לעצמכם טנדיניטיס בכתף שלא מצריך ניתוח יותר" הוא אומר.
מכונת גלי ההלם שאושרה בינואר נקראת אפוס אולטרה. היא משדרת פעימות קול בתדר גבוה לתוך כף הרגל של החולה, שבעיקרון חוזרות על הנזק לרקמות, כך שהמערכת החיסונית מוזעקת לתקן את הנזקים.
הטכניקה בת חצי השעה נעשית בהרדמה מקומית. גרסה אחרת של אותה טכנולוגיה אושרה בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת עבור אבנים בכליות.
הטיפול בגלי הלם אושר במיוחד עבור מקרים חמורים של פלנטר פסיטייס, אבל ד"ר תאודור צופה שכשהמכונות יהיו נפוצות יותר (היום נמצאות בשימוש רק 12 מכונות בארצות הברית) הטיפול יהיה נפוץ יותר.
"אני לא ממליץ על זה כטיפול הראשון, והוא גם לא צריך להיות. אבל כשהוא יהיה נפוץ יותר גם הרופא וגם החולה יהיו נתונים תחת לחץ להשתמש בטיפול בשלב מוקדם" אומר תאודור.
בשלב זה, חברות הביטוח ככל הנראה יממנו את התהליך שעולה כ 3000$ רק במקרים קיצוניים.
כתשעים אחוזים משניים וחצי מליון המקרים המדווחים של פלנטר פסיטייס בכל שנה בארצות הברית מטופלים בשילוב של מנוחה, פיזיותרפיה, קירור, טפיחות, תומכים וזריקות קורטיזון. במקרים החמורים יותר הרופאים שמים את הרגל בגבס על מנת לקבע אותה לחלוטין בזמן שהם עורכים ניתוח.
קרעים זעירים ברקמה גורמים לכאבים קשים ולעיתים כרוניים.
מרג'ורי מוראלס היתה שחקנית גולף קבועה במועדון הכושר עד שהתפתחו קרעים כאלה ברקמת כף הרגל. היא בקושי יכלה ללכת ולעיתים קרובות מצאה את עצמה מגיעה לחנות הנעליים בחיפוש אחר נעליים נוחות, שסיפקו הקלה חולפת בלבד.
"הכאב הגיע למצב שלא יכולתי ללכת בלי לצלוע" היא אומרת.
היא ראתה רופא כשמונה חודשים, וקיבלה תרופות, מקבעים וזריקות קורטיזון, אבל שום דבר לא הקל על הכאב.
מוראלס זוכרת שאביה נהג לחתוך חורים בעקבי נעליו על מנת להקל על הכאבים מאותה בעיה.
לבסוף, ידיד ראה פרסומת בטלוויזיה על כך שבית החולים מחפש מתנדבים לניסוי בטיפולי גל ההלם.
היא שמחה לגלות שהיתה בקבוצה שקיבלה את הטיפול (ולא בקבוצת הביקורת), וראתה שיפור משמעותי בתוך שישה שבועות, פרק זמן שד"ר תאודור מתאר כממוצע.
"אני יכולה לעשות הכל עכשיו, בלי כאבים" אומרת מוראלס.
סוגים אחרים של טיפול בגלי הלם קיימים, אך ד"ר תאודור אומר שהאפוס אולטרה היא הטובה ביותר, שכן היא כוללת מתקן לאולטרסאונד המנחה את הרופא להגיע לרקמה הפגועה.
"חולים יכולים להצביע על מקום הכאב, אבל אני לא מטפל במקום באופן אקראי" הוא אומר. אני מאתר אותו באמצעות אולטרסאונד. אני צריך ליצור מיפוי מדוייק לפני שאני מתחיל את הטיפול במקום."
לפחות רופאה אחת מקדמת בברכה את השיטה.
"עבור שניים-שלושה החולים שיש לי בשנה שלא רואים שיפור בכל שאר הטיפולים, אני מוכנה לנסות את זה" אומרת ד"ר סנדרה מרטין, פרופסור מסייע במרכז לניתוחים אורתופדיים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום