פצעים קשים לריפוי: יש פתרון

(0)
לדרג

סובלים מפצעים שאינם מחלימים? אלה השלבים שתצטרכו לעבור: זיהוי הגורם לפצע, איתור גורמים מעכבי ההחלמה, טיפול מקומי בפצע וטיפול משלים, לפעמים גם ברימות

מאת: מערכת zap doctors

פצע הוא הפרעה ברצף האנטומי של העור. לרוב הגוף מצליח לרפא ולאחות פצעים באופן תקין ועל פי שלבים סדורים. פצע קשה לריפוי הוא פצע שאינו נרפא באופן הצפוי וההחלמה ממנו אורכת זמן רב, העולה על כ-6 שבועות. פרק זמן הריפוי וההחלמה קשור באופן ישיר למצב בריאותו של האדם, למצבה של מערכת כלי הדם שלו למערכת החיסון, לתזונתו ולהרגליו (עישון, שמירה על היגיינה). ההתמודדות עם פצעים כרוניים מהווה אתגר עבור מערכת הבריאות הציבורית כאשר עם השנים עולה שכיחות הלוקים בפצעים קשים לריפוי בשל העלייה בתוחלת החיים של האוכלוסייה ובשכיחותן של מחלות כרוניות כמו סוכרת ומחלות כלי דם.

ריפוי של פצע, באופן נורמלי, מתבצע בארבעה שלבים. השלב הראשון, הוא שלב ההמוסטזיס (עצירת הדימום), שבו מתכווצים כלי הדם ונוצר קריש הדם. בשלב ההמוסטזיס ישנה חשיבות רבה לגורמים שונים ביניהם טסיות הדם האחראיות על תהליך קרישת הדם הראשוני ועל "קריאה לעזרה" של תאי השורה הלבנה להם תפקיד חשוב בהחלמת הפצע. השלב השני הוא השלב הדלקתי, אשר מתחיל זמן קצר לאחר הפציעה ונמשך מספר ימים. בשלב הזה ישנה פעילות של תאים שונים השייכים למערכת החיסון, ביניהם נויטרופילים ומאקרופאגים. השלב השלישי, הוא שלב הפרוליפרציה (שגשוג התאים). בשלב הזה נוצר הקולגן על ידי פיברובלסטים וחל שגשוג של כלי דם חדשים, רקמת האפיתל בעור מתחדשת והפצע קטן. פצעים קשים לריפוי מצויים פעמים רבות במשך זמן רב יותר מן הרגיל בשלב הדלקתי ובשלב שגשוג התאים. השלב הרביעי, הוא שלב הבנייה מחדש, נמשך זמן רב. חלקו הראשון נמשך כשישה שבועות באופן תקין והוא מסתיים לאחר פרק זמן של כשנתיים. גם בתום שלב הבנייה מחדש אין חוזק הצלקת כחוזק הרקמה טרם הפציעה, אלא כ-75%-80% מהחוזק המקורי.

לחץ, סוכרת ובעיה בכלי הדם

ישנם שלושה סוגים עיקריים של של פצעים כרוניים קשים לריפוי. פצעי לחץ, פצעים על רקע מחלת הסוכרת ופצעים הנובעים מבעיה בכלי הדם. הקבוצות המצויות בסיכון לפתח פצעים קשי ריפוי הן שונות ומרובות. בהן אנשים מבוגרים, שאינם ניידים, חולי סוכרת, מעשנים, אנשים החולים במחלות שונות (מחלות ממאירות וכאלו הפוגעות במערכת החיסון למשל). ההתמודדות עם פצע כרוני קשה וממושכת. החולים נוטים לסבול מכאב רב, מתמשך, לעתים גם מריח רע מאיזור הפצע ומהפרשות. בנוסף עלולה להתבטא יחד עם הפציעה מוגבלות בתפקוד היומיומי. במקרים מסוימים, פצע כרוני עלול להיות ביטוי של מחלה ממאירה.

לדברי ד"ר משה קוליקובסקי, מרכז תחום ריפוי פצעים מורכבים ורגל סוכרתית בשירותי בריאות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי, יש אנשים החיים עם פצעים כרוניים לאורך שנים, אך לעתים מתפתחים סיבוכים שונים. למשל זיהומים, כאבים בלתי נסבלים שעלולים לגרום לחוסר יכולת להניע את הגפה ואף לקטיעות איברים - בעיקר אצל חולים במחלת הסוכרת. על פי ד"ר קוליקובסקי, "אמצעי הטיפול השונים בפצע קשה ריפוי נגישים בסל הבריאות בארץ. על מערכת הבריאות לתת יותר דגש על הטיפול הראשוני והמניעתי".

הטיפול הנכון בפצע

לדברי ד"ר קוליקובסקי, טיפול נכון בפצע קשה ריפוי מחייב התייחסות לחולה באופן כוללני ולא רק בהתייחס לפצע עצמו, מבחינה פיזיולוגית ומבחינה נפשית כאחד. "הטיפול בפצע עצמו מושתת על ארבעה עקרונות טיפול עיקריים. העקרון הראשון הוא זיהוי הגורם לפצע הכרוני וטיפול בו. אם הגורם לפצע הוא לחץ מקומי אז יש להסיר את הלחץ מאיזור הפצע; אם המקור הוא פגיעה באספקת הדם, אז יש לתקן אותה".

העיקרון השני, לדבריו, "הוא זיהוי של הגורמים אשר מעכבים את ההחלמה. מצב של חולי, חסר ברזל, אנמיה, סוכרת לא מאוזנת, בצקות ברגליים, טיפול רפואי-תרופתי חסר או לא מתאים".

העיקרון השלישי הוא טיפול מקומי נכון בפצע, תוך שמירה על סביבה לחה באמצעות חבישה אטומה שאינה חשופה לאוויר. "פצע לא צריך להשתזף", לדבריו. כאשר הפצע מזוהם יש צורך בחבישות בעלות אפקט אנטי-בקטריאלי. "יש שלוש קבוצות של חבישות, כאלו המכילות יוני כסף, שהם חומר אנטי בקטריאלי, חבישות המכילות דבש רפואי שגם הוא חומר אנטי בקטריאלי וכאלו המכילות ג'ל אנטי בקטריאלי שנקרא 'פלאמינל' אשר מורכב משני אנזימים כשאשר הם באים במגע עם חיידקים הם מעכבים את התרבותם".

העיקרון הרביעי הוא מתן טיפול משלים באמצעים שונים, כגון שימוש במערכת ואקום לטיפול באמצעות לחץ שלילי, חמצן היפרבארי (תא לחץ) או טיפול ברימות לשם הטריה יעילה של רקמות נקרוטיות במיטת הפצע.

האמצעים השונים זמינים בסל הבריאות הממלכתי והטיפולים ניתנים במסגרת קופות החולים. בדרך כלל המטופל משלם השתתפות עצמית בסכום קטן יחסית או לא משלם כלל (במקרה של טכנולוגיות שהוכרו בסל הבריאות כדוגמת הרימות). הזמינות, בשילוב היעילות והבטיחות של הטיפולים, מאפשרות שימוש בכל עת כשהאינדיקציה הטיפולית נמצאת מתאימה. זאת בניגוד לגישה שהייתה מקובלת בעבר לפי שימוש בטכנולוגיות יעשה רק כאשר "כלו כל הקיצין".

בואו לדבר על זה בפורום כוויות ופצעים קשי ריפוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום