סרטן העור: לפגוע בול בנקודה

(6)
לדרג

טיפול פוטודינמי לבעיות עור הוא שיטה חדשנית המשמשת בעיקר לטפול בנגעי עור טרום סרטניים. לשיטה אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, לצד תוצאות אסתטיות טובות

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

לשיטות הוותיקות לטיפול בסרטן העור הצטרפה לאחרונה שיטה חדשה, טיפול פוטודינמי, המאפשר מלחמה יעילה ונוחה יותר בשלושה סוגי נגעים טרום סרטניים (העלולים להפוך או להצמיח גידולים סרטניים ונגעים סרטניים שלא מסוג מלנומה): קרטוזות שמש, מחלת בואן (סרטן התחלתי של תאי הקשקש) וקרצינומה שטחית של תאי בסיס. מדובר בטיפול ממוקד, המשלב תרופה אותה מורחים על הנגע בעור והארת העור באור שמקורו במנורה מיוחדת. השיטה מתהדרת בשיעורי ריפוי של יותר מ-90% (ובטיפולים חוזרים גם בשיעורים המתקרבים ל-100%). הטיפול הפוטודינמי גם מבטיח תוצאות אסתטיות טובות יותר בהשוואה לאלטרנטיבות הטיפוליות הוותיקות.

טיפול פוטודינמי מיועד להרס סלקטיבי של רקמה פתולוגית בעור, תוך פגיעה מזערית ברקמה הנורמלית", מסביר הדרמטולוג ד"ר אהוד ורנר, מומחה לרפואת עור ומין. "במהלך הטיפול נעשה שימוש ב- photosensitisizer, שהוא חומר הרגיש לאור באורך גל מסוים. החומר נמרח על פני הנגעים, ונקלט לרקמת המטרה. ריכוזו גבוה בערך פי 10 יותר באזורים חולים ובגידולים מאשר ברקמה בריאה. החומר שבתרופה אינו פעיל בשלב זה, וכדי להפעילו מקרינים לאזור רקמת המטרה אור בעל אורך גל מתאים, ואז מתחיל התהליך הטיפולי. במסגרת תהליך זה, עקב ההקרנה על התרופה הנמרחת, נוצרות נגזרות חמצן פעילות שהורסות את רקמת המטרה. הרקמה הבריאה מסביב לנגע, שאינה מכילה את החומר, אינה ניזוקה.

הטיפול החדשני מתאים כאמור לטיפול בעיקר בשלוש מחלות עור וגם לנגעים סרטניים שלא מסוג מלנומה. המחלה הראשונה היא קרטוזות משמש - נגעי עור טרום סרטניים הנוצרים מהתקרנות של תאי אפיתל בשל חשיפה ממושכת לשמש; מחלה שנייה היא מחלת בואן - שלב מוקדם ושטחי של סרטן תאי הקשקש; והמחלה השלישית היא קרצינומה שטחית של תאי בסיס, המכונה BCC. קרצינומה שטחית של תאי קשקש הינה גידול המאופיין בגדילה איטית ובפוטנציאל נמוך ביותר לשליחת גרורות (נדיר ביותר), אולם עלול להיות פולשני ברמה המקומית ולגרום לתחלואה משמעותית.

נגעי עור טרום סרטניים
נגעי עור טרום סרטניים

טיפול בכמה שלבים

כיום מתבצע הטיפול במספר מרכזים לטיפול בעור בבתי חולים שונים בארץ וכן בקליניקות פרטיות. הטיפול נחלק לכמה שלבים, ואורך כמה שעות. השלב הראשון הינו מריחת הפוטוסנסיטיסייזר על רקמת העור הנגועה", מפרט ד"ר ורנר. "במקרה של קשקשת או של עור מעובה יש צורך בגירוד השכבות העליונות של הנגע לפני המריחה."

"בשלב השני מכסים את הנגע בכיסוי אטום לאור למשך מספר שעות. בזמן זה, החומר חודר באופן סלקטיבי לתאים הנגועים ברקמה. לאחר פרק זמן שבין 3 ל-6 שעות - תלוי בסוג החומר המרגש בו נעשה שימוש - מואר אזור הנגע באור אדום באורך גל ובעוצמה מתאימים למשך 8-16 דקות, תלוי בסוג הנגע. האור הופך את החומר המרגש בנמצא בתוך התאים לחומר פעיל, הפוגע ברקמת המטרה וגורם להרס התאים החולים.

לדברי ד"ר ורנר, בעת ההקרנה חשים המטופלים תחושת כאב קלה עד בינונית, ולאחר הטיפול צפויים אודם, נפיחות ולעיתים גלדים באזור המטופל במשך מספר ימים. לאחר הטיפול מומלץ לא לחשוף את האזור המטופל לשמש לפחות 24 שעות. רוב המטופלים יזדקקו לפגישת טיפול נוספת כעבור שבוע. את התוצאה הסופית ניתן לראות בחלוף חודש מתום הטיפול, שבמהלכם מומלץ לא להשתזף.

תוצאות קוסמטיות טובות

כיום ישנם טפולים שונים לנגעי העור במחלות האמורות, כגון הקפאה, כריתה ניתוחית של הגידול, הקרנות או משחות פעילות שונות", אומר ד"ר ורנר. "לטיפולים אלה חסרונות שונים: לעתים התוצאות הקוסמטיות אינן מספיק טובות, מאחר שעלולים להיגרם צלקות או עיוותים בעור; הטיפולים עלולים לגרום לכאב או לפגיעה ברקמה בריאה; וברוב המקרים מדובר במשך טיפול ארוך.

"הטיפול הפוטודינמי עדיף משום שהוא מאפשר התמקדות ברקמת המטרה ללא פגיעה משמעותית ברקמה שסביבה. כמו כן, תוצאות הטיפול טובות מאוד, והתוצאה הקוסמטית טובה. בחולי קרצינומה שטחית של תאי בסיס ובמחלת בואן טיפול זה לעתים קרובות מהוה תחליף לניתוח, ונותן תוצאות אסתטיות טובות יותר. יתרה מזאת, כאשר הנגעים מצויים באזורים קשים לניתוח או באזורים עם חשיבות גדולה לתוצאות האסתטיות, דוגמת הפנים, הוא הפך להיות טיפול הבחירה.

כיום משתמשים בטיפול הפוטודינמי באחד משני חומרים מרגשים "מטויקס" או "אלה" - כאשר לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות משלו. "שני החומרים יוצרים 'פרוטופורפירין 9' בתאי המטרה כתוצאה מההקרנה וכך גורמים לפגיעה בנגע המטופל", מסביר ד"ר ורנר. "אך עם זאת, יש ביניהם הבדלים ברורים. ה'מטויקס' נקלט ומתפזר בתוך תאים גידוליים באופן טוב ויעיל יותר, ריכוז החומר גבוה ואחיד יותר, משך השארתו על העור במהלך הטיפול קצר יותר ויש עדויות לפחות כאבים בעת שימוש בו. יתרונו הבולט של החומר 'אלה' הוא עלותו הנמוכה".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום