פורום חדש בנושא מגיפת הסארס באתר דוקטורס

(0)
לדרג

התסמונת הקרויה SARS-Severe Acute Respiratory Syndrome או בתרגום לעברית "תסמונת נשימתית חריפה וקשה" היא מחלה נגיפית ומדבקת, המתבטאת בחום מעל 38 מעלות ובממצאים קליניים של מחלה נשימתית, כגון שיעול או קוצר נשימה. הכל אודות מחלת הסארס בכתבה הבאה ובפורום מיוחד על הסארס המפעיל באתר דוקטורס ד"ר אפי הלפרין ובעידכונים יומיים ושוטפים באתר דוקטורס.

קו פתוח ופורום חדש בנושא מגיפת הסארס מעתה DOCTORS.CO.IL באתר האינטרנט

מאת: חנן זיסו - עורך האתר

ד"ר אפרים הלפרין מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים ביקור חולים בירושלים מנהל משבוע שעבר קו פתוח בפורום מיוחד שנפתח לשאלות ותשובות בנושא מגיפת הסארס באתר האינטרנט www.doctors.co.il אתר הבריאות והמידע הרפואי לקהל הרחב הגדול, הוותיק והמוביל בישראל. ד"ר הלפרין נותן מענה לכל שאלת גולש במגוון רחב של שאלות בנושא, איתו ניתן להתייעץ ולקבל מענה תוך 24 שעות. כל מה שרצית לדעת על הסארס מורה נבוכים.

חנן זיסו, עורך האתר ומנהל הפורומים מוסר כי ד"ר אפרים הלפרין מפעיל מזה שנתיים פורום מחלות זיהומיות באתר ובשבועיים האחרונים התרבו מאוד השאלות מגולשי האתר לגבי נושא מגפת הסארס אשר דורשים מענה בנושא. לכן החלטנו בעצה אחת עם הרופא לפתוח פורום מיוחד לנושא לאור מאות הפניות המגיעות לאתר בנושא.

להתייעצות בפורום סארס - אתר doctors.co.il

הכל על מחלת הסארס

א. רקע- התסמונת הקרויה SARS-Severe Acute Respiratory Syndrome , (או בתרגום לעברית- "תסמונת נשימתית חריפה וקשה") היא מחלה נגיפית ומדבקת, המתבטאת בחום מעל 38 מעלות, ובממצאים קליניים של מחלה נשימתית, כגון שיעול או קוצר נשימה, והמתפתחת (נכון להיום) בעיקר אצל אנשים ששהו בסין, בהונג-קונג, בטיוואן, בסינגפור, בוויטנאם (אזור האנוי) ובקנדה (אזור טורונטו) במהלך 10 ימים לפני הופעת הסימפטומים (או אצל אדם, כגון בן בית או מטפל, שהיה במגע קרוב במהלך תקופה זו עם חולה הנחשד כסובל מ- SARS).

ב.היסטוריה:

בין ה 16 - בנובמבר 2002 ל- 11 בפברואר 2003 (מועד הדיווח), נצפתה תחלואה ותמותה חריגה ממחלה נשימתית לא מזוהה במחוז Guangdong שבדרום סין. בסוף חודש פברואר 2003 הגיע לקומה התשיעית / חדר מס' 911 בבית המלון Metropol שבהונג-קונג רופא אורח מהעיר Guangzhou שבמחוז זה, שבדיעבד הסתבר שהיה חולה במחלה החדשה, וממנו היא עברה לאורחים נוספים שהתארחו באותו מלון. ב"עזרתם" התפשטה המחלה במהלך חודש מרץ 2003 לרחבי העיר הונג-קונג, למחוזות אחרים בסין, ולארצות אחרות- בעיקר לטיוואן הסמוכה, לסינגפור, להאנוי (ויאטנאם), ולטורונטו (קנדה). ב- 12 למרץ הכריז ארגון הבריאות הבינלאומי על אזהרה בנוגע למגפה החדשה. למרות שמועות שקיימות בנושא (גם על רקע מלחמת המפרץ), נראה שמדובר במחלה "טבעית", ולא סביר כי מקור המחלה הוא באירוע של טרור ביולוגי.

ג.השפעות כלכליות:

מאז זכתה ה"מגפה" החדשה לכיסוי עיתונאי נרחב, נגרם נזק כלכלי רב ביותר לאותן ארצות וערים בהן נתגלו חולים רבים במחלה "מסתורית" זו- ובעיקר להונג-קונג, לסינגפור, ולטורונטו שחלק נכבד מכלכלתן מבוסס על תיירות או מסחר בינלאומי.

ד.אפידמיולוגיה:

מאז 1.11.02 ועד 26.4.03 חלו ב- SARS כ- 4836 אנשים, ב- 5 יבשות / ב- 28 ארצות (רובם בסין / הונג-קונג), ומהם נפטרו 293 (כ- 6%). רבים מהחולים הם עובדי מערכת הבריאות (בהונג-קונג: כרבע מהנדבקים). בינהם היה גם ד"ר Carlo Urbani- מומחה עולמי למחלות זיהומיות שעסק בוויאטנם, בין השאר, גם באיבחון המחלה המסתורית ואף נפטר ממנה. עד היום, למרות מספר מקרים בהם הועלה חשד להמצאות מחלה זו אצלנו, לא התגלה מקרה של SARS בישראל.

ה.מחולל(י) המחלה:

כרגע ה"מועמד" הראשי הוא נגיף חדש מקבוצת ה- CORONAVIRIDAE, שמקורו הוא כנראה בבעלי חיים (עופות? בקר?) ושעבר מוטציה (שינוי) שגרמה לו להיות פתוגני (גורם לתחלואה) ואלים לבני אדם. גם נגיף ה- METAPNEUMOVIRUS עדיין מצוי ברשימת ה"חשודים" כגורם (משני?) למחלה.

ו.אודות "משפחת" הנגיף החשוד:

נגיפי הקורונה זכו לשמם בשל מראם האלקטרומיקרוסקופי בו נראה כל נגיף ככתר (קורונה). הנגיף נפוץ בבע"ח שונים כגון: חולדות, עופות, עגלים, כלבים, חתולים, וחזירים (כשהמחלה בבע"ח היא בד"כ מחלת כלי הנשימה, מערכת העיכול, מערכת העצבים המרכזית, ומערכת הכליות). באדם בודדו בעבר נגיפי קורונה (שונים מזה הגורם ל- SARS) ממערכת הנשימה מחולים עם הצטננויות או זיהומים קלים של דרכי הנשימה העליונות (Common cold).

ז.דרכי הדבקה:

ההעברה היא בעיקרה טיפתית (רוק, שיעול), אולם הועלה חשד גם להעברה דרך האוויר (למשל ע"י ארוסול), וכן באמצעות חפצים עליהם נמצאות טיפות המכילות את הנגיף. יחד עם זאת, נראה שדרוש מגע קרוב עם חולה כדי להידבק במחלה (בני משפחה, צוות רפואי המטפל בו, אנשים הנמצאים בקרבתו בכלי נסיעה סגור, וכד'). למרות שמועות בנידון, תיקנים (ג'וקים) לא הוכחו כמעבירי הנגיף בין בני אדם, וכמו כן אין עדות, בשלב זה, להדבקה במחלה דרך דם ומוצריו.

ח.הסתמנות המחלה:

לאחר תקופת דגירה ממוצעת של 2-7 ימים (ועד 10 ימים), מופיעה תחלואה דמוית שפעת המאופיינת בחום גבוה, הרגשה רעה וכאבי שרירים. לאחר כ- 3-7 ימים יכולה להופיע בחלק מן החולים "סיבוך" נשימתי המתבטא בשיעול יבש, קוצר נשימה ובהמשך בהיפוקסמיה (ירידה בריווי החמצן בדם) המהווים ביטוי לדלקת ראות. בכ 10%-20% מהחולים מחמירה דלקת הראות עד לצורך באינטובציה (החדרת צינור לקנה הנשימה) ובהנשמה מסייעת. התמותה מופיעה בדרך כלל בחולים עם מחלות יסוד נוספות ובגיל מעל 40 שנה.

ט.בדיקות מעבדה ראשוניות:

ספירת הדם הינה בגבולות התקין בתחילה, אולם בהמשך ייתכנו ליאוקופניה וטרומבוציטופניה (ירידה במספר הכדוריות הלבנות והטסיות בדם, בהתאמה). בדיקת אנזימי הכבד מראה עליה קלה עד בינונית, ולעיתים גם ה- CPK (אנזים המופרש ע"י השרירים) הינו מוגבר. צילום החזה מראה לרוב תסנין (המצביע על דלקת) היכול להיות חמור, ולהתפשט לשתי הראות.

י.בדיקות מעבדה אבחנתיות:

זיהוי נוגדנים לנגיף בדם החולה אפשרי החל מכשבועיים לאחר תחילת המחלה (ובמקרים מסוימים מהיום העשירי). שיטות חדישות יותר לזיהוי הנגיף בדם, בכיח ובנוזלי גוף אחרים, למשל ע"י שימוש ב- PCR, מאפשרות זיהוי מיידי של הנגיף, אך יש להתייחס לתוצאות של בדיקה זו בחשדנות היות ומדובר במחלה חדשה ובאמצעי אבחנה חדשים, כך שגם תוצאות חיוביות וגם תוצאות שליליות עלולות להיות מוטעות.

יא.הטיפול:

הינו כיום תומך בלבד, ובשלב זה אין טיפול אנטי נגיפי יעיל במחלה. במקרים קשים המסתבכים בזיהומים חיידקיים משניים- יש לטפל באנטיביוטיקה המתאימה.

יב.אמצעי מניעה בינלאומיים:

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הימנעות מנסיעות ליעדים "מסוכנים", ופיקוח על נוסעים בטיסות בינלאומיות המגיעים מערים מסוימות מחמש הארצות בהן הדבקות בין אדם לאדם הוכחה (סין (כולל הונג קונג), טיוואן, סינגפור, וויטנאם (האנוי) וקנדה (טורונטו)). הפיקוח כולל תישאול הנוסעים לחיפוש לאחר סימפטומים מחשידים ל- SARS. במספר ארצות אף הוכנסו אנשים שנחשדו כי באו במגע עם חולים במחלה זו להסגר ('קרנטינה'(.

יג.אמצעי הזהירות בישראל:

בישראל כאמור עדיין לא התגלה מקרה של SARS, אך ההמלצות של משרד הבריאות הן שיש לשלוח כל חולה החשוד כלוקה במחלה לחדר המיון של בית חולים קרוב לאחר מתן התראה טלפונית מתאימה (ואם אפשר- לאחר כיסוי פניו במסכה כירורגית).

יד. הנחיות לטיפול ראשוני באדם העונה על הקריטריונים הנ"ל עם הגעתו לחדר המיון:

1.יש לתחקר כל אדם הסובל מסימנים נשימתיים האם הוא שהה באחד האזורים שהוזכרו לעיל (או שהיה במגע קרוב עם אדם חולה או החשוד כחולה ב- SARS).

2.אם וכאשר החולה עונה על הקריטריונים הנ"ל, ולמחלתו הנשימתית אין אתיולוגיה (סיבה) ברורה,
יש להתייחס אליו כחולה החשוד כסובל מ- SARS, לשים מיידית על פניו מסכה כירורגית שתכסה את פיו ואת אפו, ולהקפיד שיחבוש אותה במהלך כל הזמן שיש איש צוות או מבקר בקרבתו(ובעיקר בזמן העברתו ממקום למקום).

3.יש להכניס חולה זה מיידית לחדר מבודד בתחום חדר המיון - בתנאים של הגנה מפני מחלות מדבקות במגע ודרך האוויר.

4.על כל איש בצוות המטפל בחולה לחבוש חלוק חד פעמי עם שרוולים ארוכים וגומיות בקצוותיהם, כפפות המכסות את קצוות השרוולים, משקפי הגנה, ומסכה. לפני כל כניסה לחדרו של החולה, ולאחר היציאה ממנו, יש להקפיד על רחיצת ידיים.

5.יש להעביר את החולה בהקדם האפשרי לחדר בידוד במחלקת אשפוז, ולהקצות לו צוות ייעודי (רפואי, סיעודי, כוחות עזר) מצומצם ככל האפשר, שימשיך לנקוט באמצעי הזהירות המצוינים

6.יש להקפיד כי גם המבקרים של החולה ימוגנו וינהגו ע"פ אותן הנחיות.

7.יש לשלוח דגימות מהחולה למעבדה רק לאחר מסירת הודעה טלפונית לתורן המעבדה, ורק בעזרת שליח (ולא באמצעי פנאומטי), כשהן מצויות באריזה כפולה כמקובל בבדיקות "מסוכנות".

8.על עובדי המעבדה לטפל בנוזלי הגוף של החולה רק בתוך מינדף, כשהם ממוגנים באותם האמצעים המוזכרים בסעיף 4 לעיל. בנוסף לביצוע הבדיקות השגרתיות כמקובל עבור חולה בתסמונת נשימתית "רגילה", יש לשלוח דגימות (כגון כיח וסרום) גם למעבדה המרכזית לנגיפים ב"תל השומר".

9.יש לדווח על החולה בהקדם האפשרי למומחה המקומי למחלות זיהומיות, למנהל הרפואי של בית החולים, ללשכת הבריאות המחוזית, ולמינהל הרפואה במשרד הבריאות.

לסיכום:

"מגפת ה- SARS" מהווה תזכורת לכולנו כי בעידן בו האדם יכול להקיף את כדור הארץ תוך מספר שעות או ימים, יש לצפות כי מחלות זיהומיות מדבקות לרבות כאלו הנגרמות עקב מעשי טרור- תתפשטנה במהירות ברחבי העולם.
רק המשך שיתוף פעולה הדוק בין כל הגורמים המקצועיים הבינלאומיים בתחומי הניטור של תחלואה חריגה, אבחונה המהיר, ומציאת פתרונות מניעתיים וטיפוליים יעילים, יאפשר לנו להתגבר במהירות על מחלה זו, ועל תרחישים דומים בעתיד.

הכותב: ד"ר אפי הלפרין - מנהל היחידה למחלות זיהומיות
בית החולים ביקור חולים ירושלים מנהל פורום סארס באתר דוקטורס www.doctors.co.il.

הנחיות משרד הבריאות בנושא הסארס: כל נוסע שמגיע לנמל התעופה בן גוריון בטיסה ישירה מאחת ממדינות "הסיכון" (סין, הונג קונג וטורונטו) יבדק על ידי צוות רפואי בשדה התעופה. תתקיים גם בדיקת חום מכל המגיעים בטיסות ישירות מאזורי הסיכון

יאיר עמיקם סמנכ"ל ההסברה במשרד הבריאות מסר כי שר הבריאות, דני נוה, הנחה את אנשי רשות שדות התעופה וחברות התעופה שהחל מהיום כל נוסע שיגיע לנמל התעופה בן גוריון בטיסה ישירה מאחת ממדינות "הסיכון" (סין, הונג קונג וטורונטו) יבדק על ידי צוות רפואי בשדה התעופה.

במקביל ימלא כל נוסע שאלון ובו פרטים שיאפשרו את איתורו במידת הצורך, למקרה שיתגלה חשוד במחלה מאותה טיסה. יצויין, שבהתאם להנחיות משרד הבריאות, כבר היום כל מי שמגיע לארץ או מאוחר יותר מאותר כחשוד במחלה, מאושפז מיידית בבידוד מלא בבית החולים.

כאמור החל משבוע שעבר מתקיימות בנמל התעופה "בן גוריון" בדיקות חום למגיעים בטיסות ישירות מאזורי הסיכון זאת בעקבות הנחיית שר הבריאות, דני נוה, כל נוסע שיגיע לנמל התעופה בן גוריון בטיסה ישירה מאחת ממדינות "הסיכון" (סין, הונג קונג וטורונטו) יבדק. הנוסעים יבדקו על ידי צוות רפואי בנמל התעופה.

שבוע שעבר נחתה בנמל התעופה בן גוריון טיסה ישירה מטורנטו שבקנדה. אוטובוסים הסיעו את הנוסעים לטרמינל 4 בשטח המבצעי של הנמל, שם חיכה להם צוות של אגף בריאות הציבור של משרד הבריאות וביצע בדיקות חום לנכנסים לארץ. בתום בדיקה קצרה, הועברו הנוסעים מטרמינל 4 לטרמינל הבינלאומי לבדיקת הדרכונים.

מיום חמישי נאסר על צוותי אוניות סוחר ישראליות לרדת לחופים של מדינות הנגועות בסארס - סין סינגפור והונג- קונג

בתוך כך משרדי התחבורה והבריאות הוציאו הנחיות חדשות, כדי למנוע את התפשטות הסארס בישראל דרך הים: מיום חמישי שעבר נאסר על צוותי אוניות סוחר ישראליות לרדת לחופים של מדינות הנגועות בסארס - סין סינגפור והונג- קונג. בסוף השבוע בלבד התגלו בסין 323 מקרים חדשים, 118 מתוכם בבייג'ין. בהנחיות נקבע שצוותים שיעגנו במדינות אלה ידרשו מנציגים מקומיים שעולים לאוניות ללבוש אמצעי הגנה מתאימים, כגון מסיכות. כמו כן, על חברות הספנות נאסר לשכור ימאים זרים בארצות הנגועות בסארס. אוניות שיגיעו לארץ מנמלים במזרח הרחוק יידרשו לדווח על מצבם הבריאותי של כל אנשי הצוות בטרם יתאפשר להם להגיע לארץ. ממשרד התחבורה נמסר בתוך כך כי על פי דעתם הסבירות להידבקות בסארס מאונייה שתגיע מהמזרח הרחוק נמוך למדי, כיוון שהאונייה שוהה זמן רב בים, מעבר לתקופה של הדגירה של הנגיף.

ארבעת בתי חולים בארץ הכשירו צוותים רפואיים מיוחדים לטיפול במחלה

יאיר עמיקם סמנכ"ל ההסברה במשרד הבריאות מסר כי מקורה של מחלת הסארס - התסמונת הנשימתית החמורה החדה במזרח אסיה ומשם התפשטה למדינות נוספות. למרות שישראל איננה מדינה בסיכון, נערך משרד הבריאות למניעת המחלה. משרד הבריאות פועל על פי הנחיות ארגון הבריאות העולמי, בשיתוף בתי החולים, נתב"ג וחברות התעופה. בשדה התעופה כאמור נערכות בדיקות לחוזרים מאזורי הסיכון לזיהוי הסימפטומים. כל החוזרים מחו"ל ימלאו שאלון שיאפשר במידת הצורך, לאתר אותם.

ארבעת בתי חולים בארץ הכשירו צוותים רפואיים מיוחדים לטיפול במחלה: אזור גוש דן - אסף הרופא , חיפה והקריות - בית החולים בני ציון (רוטשילד), ירושלים - שערי צדק ובדרום סורוקה בבאר שבע. עוד נמסר כי נוסעים לאזורי הסיכון מקבלים מידע והנחיות כיצד להימנע מהידבקות.

מניין חולי הסארס בסין חצה את ה-5,000 יותר מ - 556 חולים מתו מסארס עד כה

מחלת הסארס ממשיכה מתברר להתפשט בטייוואן דיווחו על 8 קורבנות חדשים, בסין חוששים מהתפרצות המחלה גם במחוזות כפריים ועכשיו מתבררכי גם בפינלנד מדווחים על חולה ראשון, שחלה במחלה בעת ביקור בטורונטו.

מספר בני האדם שחלו בסארס בסין, עבר עד כה את ה-5,000. עם הדיווח על 75 החולים החדשים, מגיע מספר החולים בסין ל-5,013. בינתיים דיווחה טייוואן על שמונה מקרי מוות נוספים מהמחלה ועל שיא חדש במספר המקרים החדשים. יחד עם 12 הקורבנות החדשים של המחלה בבייג'ינג, עלה מספר סך כל הקורבנות בעולם שמתו ממחלת הסארס ל-556, מהם 252 בסין. אלפי בני אדם בסין נמצאים בהסגר מלא, על רקע החשש הכבד שהמחלה מתפשטת מהערים לאזורים הכפריים.

נציגי ארגון הבריאות העולמי ביקרו במחוז הדרומי גואנגסי, לגביו קיים חשש הדבקה מתושבים שהיגרו בעבר לערים, שצפויים לשוב מחשש מהסארס. נציג הארגון מסר כי זה מחוז עני במיוחד, ויכולתו להתמודד עם התפרצות המחלה קטנה הרבה יותר.

בטייוואן שהצטרפה לרשימת מדינות הסיכון גם ע"י משרד הבריאות הישראלי דיווחו עד כה על שמונה מקרי מוות נוספים מהמחלה, ובכך עלה מספר הקורבנות ל-27, מתוך 207 חולים. עם זאת, המדינה דיווחה על 23 חולים נוספים. את הקפיצה הגדולה במספר החולים הסביר ד"ר לי מינג ליאנג, סגן ראש הוועדה למניעת סארס בטייוואן, בכך שיש מקרים שלוקח שבוע ויותר לאבחן אותם. בטייפה מחויבים החל מהבוקר כל תושבי העיר לנוע ברכבת התחתית רק עם מסיכות וכ-8,000 תושבים נמצאים בבידוד מוחלט בבתיהם, כשמצלמות וידיאו עוקבות אחריהם.

בתוך כך דיווח בית החולים האוניברסיטאי בטורקו שבפינלנד, כי גבר פיני שבילה חופשה בטורונטו בקנדה בסוף אפריל, נדבק בסארס. על פי הדיווח, האיש נמצא בשלבי החלמה ואיש מבין קרוביו או חבריו לא דיווח על סימפטומים מיוחדים של המחלה. גורמים ממשלת קנדה הכחישו בכעס רב את הדיווחים כי האיש לקה במחלה בעת ביקור בעיר, שבה דווח כי המחלה נמצאת כעת תחת שליטה.

הממונה על הבריאות במחוז אונטריו בקנדה, ד"ר קולין דה קונה, אמר כי על פי דבריו זה ממש מגוחך וציין עוד שהדרך היחידה בה עלול היה האיש להידבק בטורונטו, היא רק בבית חולים עצמו, מחולי סארס מאושפזים. ד"ר דה- קונה מסר כי הוא בטוח שהיו לאיש קצת בעיות נשימה והוא אובחן כחולה סארס רק בגלל שהוא ביקר קודם בקנדה.

התינוק עם חשש לסארס שאושפז בבית החולים בני ציון בחיפה שוחרר לביתו לאחר שהתברר כי אינו חולה במחלה.

התינוק בן שנה וחצי, ששב לפני עשרה ימים בטיסה מטורונטו עם הוריו, ושהובא ביום חמישי לבית החולים "בני ציון" בחיפה כשהוא סובל מחום וקשיי נשימה שוחרר לביתו. ד"ר אמנון רופא מנהל בית החולים מסר לאתר דוקטורס כי התינוק עצמו שהגיע ביום חמישי האחרון לבית החולים מתברר הייה מצוי בבידוד, ורק הוריו היו מורשים להיות לצדו. הם כמעט שלא יוצאו מהחדר, וכשיצאו יידרשו לעבור תהליך סבוך של חיטוי וטיהור.

ד"ר רופא ציין עוד כי תוצאות בדיקות התינוק יתקבלו בתוך 24 שעות. בית החולים בני ציון בחיפה הוא אחד מארבעה בתי חולים בארץ שהוטל עליהם לבדוק חשודים בסארס. הרופאים והאחיות המטפלים בתינוק לבושים באמצעי מיגון מיוחדים.

ד"ר רופא, ציין כי זהו מקרה מיוחד מאוד שתינוק חשוד שנדבק בסארס, "אולם צריך לזכור שמדובר בדלקת ריאות. מדובר בילד בן שנה ועשרה חודשים. יש בו אכן סימנים שיכולים להתאים גם לסארס, והעובדה שהוא בא ממקום נגוע (טורונטו) מעלה את החשד שנדבק בסארס".

טיוואן הוכנסה לרשימת מדינות הסיכון

בהמשך להחלטת ארגון הבריאות העולמי ממליץ משרד הבריאות למי שמתכנן נסיעות לא הכרחיות לטיוואן לשקול שנית את נחיצות נסיעתו. טיוואן מצטרפת למדינות סין, הונג קונג, ויאטנם וסינגפור עליהן הכריז ארגון הבריאות העולמי כמדינות סיכון.

מוטצית הסארס מפתחת מוטציות במהירות: "אחת המוטציות של נגיף הקורונה בעופות או בחזירים גרמה להדבקת חקלאים במשקי-חי בסין"

13 קבוצות מחקר בעולם עובדות על פענוח המחלה ופתרונה. זיהוי הגנים של הנגיף נמשך רק שבועות אחדים, והיה מהיר פי כמה מזיהוי נגיף האיידס, שנמשך יותר משנתיים.
מהפורום הבין-אוניברסיטאי למדעי הרפואה בישראל נמסר כי מחקרים הנערכים כעת בקופים, מאפשרים סימולציה של התפתחות המחלה, והם הוכחה לחשיבות הניסויים בבע"ח.

מתברר כי לא פחות מ-13 קבוצות מחקר פועלות ברחבי העולם במקביל ובאינטנסיביות, כדי למצוא בהקדם פתרון להתפשטות המהירה של המחלה שיוצר נגיף הסארס. ההישג הראשון נרשם כזכור לפני כשבוע, כשהתברר ממחקר בקופים כי הגורם למחלה הינו נגיף ממשפחת וירוסים הנקראת "קורונה". הפעילות המחקרית הבינלאומית מתואמת ע"י ארגון הבריאות העולמי.
החוקרים שיושבים בין היתר באטלנטה, בוונקובר, בפריז, ברוטרדם ובסינגפור, עובדים על מציאת פתרון בכמה רמות: האחת היא הבנת דרך התפשטות הנגיף ברמות שונות של המחלה. השניה, היא מציאת דרך יעילה לזיהוי וודאי של המחלה, והשלישית עוסקת במציאת דרכים לטיפול במחלה וכמובן במציאת חיסון.

במקרים קודמים של התפרצות מחלות בבני אדם, עברו חודשים ואף שנים עד שהצליחו לזהות את הגורם האחראי לכל מחלה. כך למשל, בתחילת שנות השמונים, עברו יותר משנתיים מראשית המחקר ועד שזוהה נגיף ה- AIDS. ב- 1976 נמשכו הבדיקות חמישה חודשים, עד לזיהוי החיידק האחראי למחלת הליגיונרים. הפעם, עם התפרצות מחלת הסארס והופעת החולים הראשונים בעולם, עזבו חוקרים שונים את עיסוקיהם המחקריים הרגילים, והתמקדו במחקר הסארס. מאמץ מרוכז זה בשילוב טכנולוגיות מתקדמות מבעבר, הביאו לזיהוי מהיר ביותר של הנגיף האחראי למחלה.

הדרך בה גילו את הנגיף היא ע"י מחקר בקופים. ד"ר אלברט אוסטרהוז, ראש המחלקה לוירולוגיה באוניברסיטת רוטרדם בהולנד, ערך את הניסוי. קבוצת המחקר כללה ארבעה קופים הנושאים את נגיף הקורונה, שבודדו מבני אדם. לאחר זמן קצר הופיעו בקופים אותם סימפוטמים של המחלה שהתגלו באחרונה גם בבני אדם: תשישות, פריחה על העור וקשיי נשימה קשים. חמישה עד שמונה ימים לאחר הופעת הסימפטומים, הגיע הנזק בריאות הקופים, לאותה רמת נזק שנראתה אצל בני אדם שחלו במחלה, ומתו ממנה. לעומת זאת, קופים אחרים במחקר, שחוסנו בעזרת הנגיף metepneumovirus, לא פיתחו את המחלה.

"המחקר בקופים הכרחי כשלב בדרך למציאת מבנה הנגיף ולפיתוח חיסון בעתיד שיתאים גם לבני אדם. בזמנים אלו מוכח שוב שאין תחליף למחקר באמצעות ניסויים בבע"ח", אומר פרופ' אלכס צפרירי, יו"ר הפורום הבין-אוניברסיטאי לקידום מדעי הרפואה. "דרך בדיקה בגוף החי ניתן לדעת בצורה טובה יותר כיצד עובדים המנגנונים של הנגיף, באיזו דרך ניתן יהיה לשנות אותו בצורה שתפחית את הנזק ותקל בעתיד על החולים. בנוסף, החוקרים יוכלו לבדוק חומרים אנטי ויראליים להגנה בפני הנגיף, ולהכין תרכיב מוחלש של הנגיף שישמש כחיסון. בגלל התמותה וההדבקה אין אפשרות לערוך את המחקר בבני אדם, וחייבים לבדוק את הנגיף בחיות קרובות ככל האפשר לבני האדם, ולכן מחקרים בקופים יסייעו בצורה הטובה ביותר לפענוח פעילות הנגיף ולפיתוח שיטות טיפול ומניעה בעתיד".

הנגיף שהתגלה עכשיו הינו מוטציה של נגיף ממשפחת הקורונה, המוכר בחיות, בעיקר בעופות ובחזירים. לראשונה הופיע עתה אצל בני אדם. קבוצת הנגיפים של הקורונה, ידועה ככזו שעוברת מוטציות בתדירות גבוהה, כך שיתכן שנגיף הסארס ישנה בסופו של דבר את הרכבו הגנטי בדרך העברתו לבני אדם. עם זאת עדיין לא ידוע כיצד תשפיע מוטציה שכזו על יכולתו של הנגיף לגרום מחלה.
מומחים בישראל סבורים כי התפרצות המחלה דווקא בסין ובאיזור דרום-מזרח אסיה, אינה מקרית. ד"ר צבי בן-ישי, וירולוג וסגן מנהל ביה"ח רמב"ם: "המוטציה של הנגיף הגיעה מבעלי חיים, כמו חזירים ועופות. ההעברה לבני אדם מרגע שהתפתחה המוטציה המסוימת הייתה מהירה, בגלל הקירבה של הכפריים בסין למשק החי שלהם".

משרד הבריאות מפעיל בנתב"ג תכנית נסיונית של מכשירי שיקוף למדידת חום, זאת במסגרת מוכנות המשרד למחלת הסארס

במהלך התקופה הקרובה תיבחן יעילות המערכת, ייבדק הציוד של מספר חברות ותבחן גם שאלת המשך ביצועה של התכנית. במהלך תקופה זו יעבדו מערכות הציוד במשמרות.

המכשירים מיועדים לבדיקת חום גופם של המגיעים ארצה. נוסעים שחום גופם יעלה על 38 מעלות ואשר הגיעו מאחת ממדינות הסיכון, יופנו לבדיקת חום נוספת במקום. במידת הצורך יופנו הנוסעים לטיפול בבית החולים היעודי לסארס "אסף הרופא".

שר הבריאות, דני נוה קיבל תדרוך על פעילות המכשירים בשדה התעופה, שם יישהה בדרכו לג'נבה לועידה השנתית של ארגון הבריאות העולמי. השר נוה יוצא לנסיעה בת יממה במסגרתה ייפגש עם שרי בריאות ממדינות העולם וידון עימם על שיתוף פעולה במאבק במחלת הסארס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום