עוף עושה סחרחורת, לבן עושה לי רע

(0)
לדרג

לאחרונה הולך וגדל מספר האנשים המוכנים לוותר על מעדנים ושומנים כאלה ואחרים, ומאמצים אסכולות תזונה קשוחות, בתקווה לשפר את בריאותם ואת איכות חייהם. חלקם בוחרים במקרוביוטיקה. זה לא קל, הם מודים, אבל שווה. שניים מחסידי השיטה אף נשבעים באוזנינו שאחרי שהשיטה הצילה את גופם, ואולי אפילו את חייהם.יהיה גם לכם כדאי לנסות

להתנזר מהנהות החיים

מאת: איה אורן
המקרוביוטיקה היא הקיצונית ביותר מכל אסכולות התזונה הצמחוניות והטבעוניות, והיא מתבססת על פילוסופיית חיים מוצקה. חסידיה האדוקים צורכים בהתלהבות אצות, טופו וקיטניות, מתנזרים לחלוטין ממתוקים ; וגם מטלוויזיה ועתונים.

איזה אדם שפוי מוכן להתחייב, להתנזר לנצח משוקולד, קפה, תה, יין, חלב ומוצריו, גלידה, סטייקים, המבורגר או סתם רבע עוף, ביצים, חמאה, פירות טרופיים ועוד מעדנים, שעצם אזכורם מעורר תיאבון?!

אז זהו, שלאחרונה הולך וגדל מספר האנשים המוכנים לוותר על מעדנים כאלה ואחרים, ומאמצים אסכולות תזונה קשוחות, בתקווה לשפר את בריאותם ואת איכות חייהם. חלקם בוחרים במקרוביוטיקה. זה לא קל, הם מודים, אבל שווה. שניים מחסידי השיטה אף נשבעים באוזנינו שאחרי שהשיטה הצילה את גופם, ואולי אפילו את חייהם.

אחד מהם הוא ניסים דוד, דייל באל על, שסבל מדלקת פרקים קשה ומשחיקת סחוסים. "בגיל 35 הרגשתי זקן. הרופאים הרימו ידיים ולא יכלו לעזור לי", הוא אומר. "יום אחד, בלונדון, חיפשתי בחנות ספרים גדולה תשובה לבעיה שלי. דפדפתי בכל ספרי הרפואה שמצאתי על המדפים, אבל לא מצאתי דבר והתחלתי לבכות. מישהו הציע לי לעיין בספרים במדפי הרפואה ההוליסטית, וכך נתקלתי בספרו של מיצ'יו קושי היפני על מקרוביוטיקה, וחשבתי שכדאי לנסות את השיטה. ההתלבטות היתה קשה, אמרתי לעצמי: 'עם אוכל כזה, עדיף למות', אבל בסופו של דבר קניתי את הספר והתחלתי לאכול לפי עקרונות השיטה. השינוי החל כבר אחרי שלושה ימים. לקחתי חופשה מאל על, התחלתי להתעמל ולרוץ והתמלאתי אנרגיות חדשות. כעבור שלושה חודשים רזיתי ב-27 קילו וכאבי הפרקים חלפו. הרגשתי שאני חוזר לגיל 16".

גם מקרוביוטים אחרים מדווחים על בריאות משופרת ואנרגיות בלתי נדלות, הפחתה במשקל ותחושה של רוגע ושלווה. וזה כבר מעורר סקרנות, לבדוק במה, למשל, שונה התזונה המקרוביוטית מצמחונות או מטבעונות.

המונח "מקרוביוטיקה" מורכב מהמילים "מקרו" (גדול) ו"ביוס" (חיים), והוא מגלם כמה משמעויות: חיים שיש בהם גדלות מבחינה נפשית, תוך התעלות על הקטנוניות היומיומית; וגם ; חיים ארוכים, טובים ואיכותיים יותר מבחינה בריאותית. מדובר, אם כן, על פילוסופיית חיים כוללת, הדוגלת בשמירה על הבריאות, בחתירה לאושר ובחיים תוך הרמוניה עם העולם הסובב אותנו. נשמע מוכר? שלא במפתיע, מתבססת המקרוביוטיקה על תורות שמקורן במזרח.

הכהן הגדול של השיטה הוא היפני מיצ'יו קושי, שספרו "מקרוביוטיקה" תורגם גם לעברית. קושי מרביץ את תורתו בקורסים ברמות שונות, במכון שהוא מנהל במסצ'וסטס, ארה"ב. לא זול ללמוד ממנו: כדי להשתתף בקורס של חודש נאלצים התלמידים להיפרד מ-5000 דולר, אבל הבוגרים טוענים כי קיבלו תמורה מלאה ויותר - לכספם.

דוד נסים, שלמד במכון בקורסים בשלוש רמות, מגדיר את הלימודים "חוויית חיי". "ספגתי ידע רב והמון חוכמה, נהניתי מגיבוש חברתי יוצא מן הכלל בין התלמידים במכון והגעתי לשלמות. כשחזרתי ארצה, אמרתי לילדי שזה מה שאני מוריש להם. ואכן, גם אשתי וגם ילדי הפכו למקרוביוטים", הוא אומר.

בגדר המלצה

התורה המקרוביוטית מתייחסת לפרדוקס שבתוכו חיים בני האדם במאה ה-21, שנובע מההתפתחות העצומה של הטכנולוגיה בכלל והרפואה בפרט. מחד, התפתחויות אלה מאפשרות להציל חיים ולשפר את איכותם, אך מאידך הן מנוונות את האדם, בין היתר עקב תזונה לקויה והפגיעה באיכות הסביבה. האוויר והמזון המזוהמים, הג'אנק פוד והמזון המעובד והרווי חומרי שימור וצבע ; גורמים מחלות וגוזלים אנרגיה.

כדי להיות בריאים יותר, ממליצים המקרוביוטים ללמוד את חוקי היקום, להתחשב בטבע, בסביבה ובאקלים, ולאמץ הרגלים ההולמים את הסביבה.

באופן מעשי, העיקרון הזה מתבטא בשמירה על הגבולות: צריך לעשות הכל במידה, לא ללכת לקיצוניות זו או אחרת ולא להגזים באכילה, וכך סוללים את הדרך לחיים ארוכים ואיכותיים יותר.

בהתאם לרוח הסובלנות ואהבת האדם הנושבת מן השיטה, במקרוביוטיקה אין איסורים. יש רק המלצות: לא כדאי לצרוך מאכלים עתירי סוכר ושומן (כמו בשר וחלב ומוצריו), וכדאי להימנע גם ממזון מעובד ומשומר.

ומה כדאי לאכול? מומלץ לצרוך דגנים מלאים, ירקות אורגניים וקטניות. דגנים מלאים יהוו את עיקר המזון - 50% (חיטה מלאה, אורז מלא, גריסים, שיבולת שועל, תירס ושיפון) והשאר, כאמור, ירקות וקטניות. לעתים אפשר לאכול גם דגים, רצוי דגי ים ולא דגי בריכה (הראשונים חיים חיים טבעיים ואילו דגי הבריכה חיים בתנאים מלאכותיים ותזונתם לקויה).

המקרוביוטים צורכים הרבה סויה וטופו, כמקובל במזרח הרחוק. על סגולות הסויה אפשר לכתוב ספרים, אך נסכם ונאמר, כי היא עשירה בחלבון ובסידן זמין לגוף, וכן ברזל, חומצה פולית, אשלגן ומגנזיום, ויטמינים מקבוצה B כולין וויטמין E. נמצא שהטופו משפיע לטובה על חולי לב ותורם להפחתה של לחץ דם גבוה. לגברים הוא אף עשוי לסייע בבעיות הקשורות במחזור הדם, ולנשים יועילו האסטרוגנים הצמחיים שהוא מכיל. בנוסף, הטופו דל בקלוריות (רק 60-90 קלוריות ל-100 גר') נטול כולסטרול ודל בשומן.

באשר לירקות, המקרוביוטים מעדיפים ברוקולי ובצל ירוק, למשל, ומשתדלים להימנע מירקות חומציים כמו עגבניות, גמבה, או חצילים. במקום, הם מרבים לאכול אצות ים, שעשירות בברזל.

בלי מתוקים

הסוכר הלבן הוא כמובן "אאוט" מוחלט לגבי המקרוביוטים. לטענתם, בתום תהליך העיכול שלו, הוא גוזל מהגוף ויטמינים ומינרלים חשובים.

על פי המקרוביוטיקה, הכמיהה למתוק אינה גנטית או מחויבת המציאות, אלא התמכרות לכל דבר ; ולכן ניתן ורצוי למגר אותה לחלוטין. לטענת המקרוביוטים, אדם שאוכל דגנים, שהן פחמימות מורכבות - אינו זקוק כלל לסוכר. וכיוון שבפירות יש הרבה סוכר, הם משתדלים לאכול מהם רק לעתים רחוקות. מלח מותר לצרוך ; אך במידה. צריכת יתר של נתרן, שמכיל מלח השולחן, קשורה ללחץ דם גבוה, בעיות בכליות ועוד מיני תחלואים.

המקרוביוטים משתדלים להימנע משימוש במכשירים חשמליים שונים ההורסים לטענתם את ערכו התזונתי של המזון. הם אינם מקפיאים אוכל (כי זה הורס את האנרגיה שבמזון), ואינם מחממים או מבשלים במיקרוגל (כי הקרניים שלו טוענות את המזון באנרגיות שליליות). הם ממליצים גם להימנע מטיגון במחבת טפלון (כי הטפלון נספג במזון) ולהעדיף אידוי בריא בווק.

עיקרון מרכזי נוסף של השיטה, הוא התאמת המזון לאקלים שבו חיים. התזונה בסיביר, למשל, תהיה שונה לחלוטין מזו שבמדינות אפריקה, הסמוכות לקו המשווה. בישראל, שבה אקלים סוב-טרופי, לא מומלץ לכלול בתפריט פירות טרופיים כמו אננס או בננה. בחורף, מומלץ לאכול מרק חם, אך להימנע מכך בקיץ הישראלי הלוהט.

ומה באשר לתוספי המזון היקרים, שהפכו כה פופולריים? על פי השיטה ; חבל על הכסף, כי מי שאוכל על פי שיטתם אינו זקוק לתוספים מבחוץ.

וכדי להזים את התחושה כאילו תזונתם סגפנית ומייסרת, טוענים המקרוביוטים שהם דווקא נהנים מאוד משפע של מאכלים מגוונים, מזינים וטעימים. עלי לזניה ממולאים בריבועי טופו, למשל, שכותבת שורות אלה אכלה אצל זוג מקרוביוטים אדוקים.

ומה יוצא לחסידי השיטה מההקפדה על כלליה? איזון עם הטבע, שמניב אנרגיות חיוביות, פחות תוקפנות, "ידידותיות לסביבה" ודרך חשיבה חיובית ואופטימית. התזונה הבריאה מביאה לשליטה של האדם בחייו, הם אומרים, ושליטה זו תורמת בין היתר לחיי משפחה מאושרים, לחברה בריאה ולעולם שלו ומאושר.

שבתון ממקרוביוטיקה

ובכל זאת, ולמרות האופטימיות הקוסמית, נשמע לא קל לעמוד במגבלות המקרוביוטיקה, ולבשל ולאכול רק על פי המלצותיה. אפילו דוד נסים מודה, שאחרי תשע שנות מקרוביוטיקה מסורה, הוא נכנע ללחץ החברתי ויצא ל"שנת שבתון שהתארכה לשנתיים" מהמקרוביוטיקה. "סחבתי את האוכל המקרוביוטי לכל טיסה, וזה התחיל להכביד עלי. המקרוביוטיקה גם הרחיקה אותי מחברים, שרצו ללכת לבלות במסעדות ובבתי קפה. הסירוב שלי גרם להתרופפות הקשרים".

היום הוא מצר על כך שלא עמד בפיתוי ובלחצים. "העליתי את כל הקילוגרמים שהורדתי, הפסקתי להתעמל ובעיות הפרקים חזרו", הוא אומר בצער, ונשבע לשנס מותניים ולחזור לתלם המקרוביוטי. ויש לו גם חלום: לפתוח מכון מקרוביוטי בגליל הקסום והשלו.

הפסלת נילי קוק הפכה מקרוביוטית לפני כשבע שנים, אחרי שבעלה הלל, שנפטר בינתיים, חלה בפרקינסון. היא המירה את הבישול הצרפתי העשיר שלה באצות ובטופו, ומדווחת על שיפור גדול באיכות החיים. "הלל ז"ל סבל מעצירות איומה, והתזונה המקרוביוטית שיפרה את מצבו ללא הכר ותרמה רבות לאיכות חייו בשנותיו האחרונות. עור פניו שהיה אפור הפך חלק וורדרד כמו של תינוק", היא מספרת.

המעבר לתזונה המוקפדת לא היה לה קל, היא מודה. "זה נראה לי קורבן גדול מדי, ולקח לי שנה 'להתבשל'", היא מספרת. "אבל זה השתלם: בזכות התזונה המקרוביוטית נפטרתי מבעיית הקיבה העצבנית שממנה סבלתי שנים ארוכות, ירדתי 12 ק"ג ובאופן כללי נרגעתי, כנראה בזכות העובדה שאני כבר לא צורכת סוכר".

התפריט שלה כולל בעיקר מזון בסיסי: הרבה אורז מלא וירקות, "מקומיים, ובעונה", דגים ופירות ים, ולעתים רחוקות מאוד - לחם מקמח מלא. היא נמנעת מירקות ופירות טרופיים, וכן מפירות הדר, שהם חומציים, ואוכלת בעיקר תפוחים, אגסים, משמשים ואפרסקים.

ובכל זאת, גם קוק חורגת לפעמים מההמלצות המפורסמות של הוגי השיטה. "המקרוביוטים אמורים להתרחק מהבלי העולם הזה, ולהימנע מצפייה בטלוויזיה וקריאת עיתונים, אבל אני נשארתי ישראלית טיפוסית. צופה בחדשות ומתרגזת מכל מה שקורה", היא מציינת.

ארתור כהן, 55, איש עסקים יליד סין שחי שנים רבות בארה"ב, נכה על כיסא גלגלים, סבל ממחלה ניוונית בשלב מתקדם, ובנוסף, פיתח אבנים בכליות, איבד את השמיעה באוזן אחת וסבל מ"טנטון" ; צפצופים טורדניים בשתי האוזניים, וכל רחש קל גרם לו סבל נוראי. "לא יכולתי לישון וחיי הפכו לגיהנום", הוא מספר. "נאלצתי לעזוב את כל עיסוקי ותחביבי, ואחרי 14 ניתוחים - בגב, בכליות ובאוזניים, כמעט הרמתי ידיים. חשבתי להתאבד. וכל אותו זמן המשכתי לצרוך ג'אנק פוד".

נקודת המפנה בחייו התרחשה אחרי שפגש את דוד נסים, והלה המליץ לו לנסוע למכון המקרוביוטי במסצ'וסטס. "האוכל היה לי טעים מהיום הראשון", הוא מספר."אחרי חמישה ימים התחלתי להרגיש קצת יותר טוב וביקשתי להישאר לקורס נוסף. השף הספרדי של המכון השתכנע לבוא אתי ארצה לאחר הקורס למשך חודש, כדי ללמד אותי איך לבשל ולחיות לפי עקרונות השיטה. מאז הפחתתי 20 קילו ממשקלי, והיום יש לי הרבה יותר ימים טובים מאשר רעים. כבר עשר שנים שאינני סובל מכאבי גב". כהן נותר אמנם נכה, אבל כבר אינו נזקק לכיסא הגלגלים, הולך בכוחות עצמו ואפילו רץ.

פגיעה בגדילה, אנמיה ונשירת שיער

התזונאית הקלינית אולגה רז לא מאמינה במקרוביוטיקה-

"אין כל רע באורח חיים צמחוני, אם הוא לא מוקצן מדי ובתנאי שנוטלים גם תוספי מזון. יש דרגות שונות של דיאטות צמחוניות וטבעוניות. יש כאלה שאינם אוכלים בשר; יש מי שנמנעים גם ממאכלי חלב; ויש כאלה שלא אוכלים גם ביצים. מקרוביוטיקה היא הדרגה הגבוהה ביותר של הימנעות, ואינני ממליצה עליה. אין לי ספק שאילו הייתי מאמצת את התזונה הזאת, הייתי מתמוטטת מבחינה פיזית. לגבי ילדים, תזונה כזו עלולה להיות ממש מסוכנת, ולגרום פגיעה בגדילה ובהתפתחות.

"המקרוביוטיקה מציעה תזונה מוגבלת מאוד - דגנים וירקות מסוימים בלבד והימנעות כמעט מוחלטת ממזון מהחי. אבל הבשר והחלב מכילים מרכיבי תזונה חיוניים, ולכן המקרוביוטים עלולים ללקות באנמיה קשה, עם מחסור בוויטמין 12B ובאבץ, בהידלדלות העצמות כתוצאה ממחסור בסידן, בפגיעות עצביות, כאבי רגליים וראש ונשירת שיער. אינני יכולה לשלול את מה שמספרים המאמינים בשיטה, על הטבה שחלה במצבם של חולים כתוצאה מהתזונה הזאת, אני מסתמכת אך ורק על מאמרים מדעיים".



לא רק עשבים המתכונים המקרוביוטיים של נילי קוק

סלט טופו ושעועית ירוקה

החומרים:
חבילה אחת של טופו
מים להשריית הטופו
1 ק"ג שעועית ירוקה
חצי חבילה נבטי שעועית
4 כפות רוטב סויה
מיץ מחצי לימון
חצי כפית מלח ים
כפית חרדל (לא חובה)
4 כפות שקדים טחונים
3 כפות שמן שומשום או שמן זית

אופן ההכנה
הטופו:
מחממים את התנור ל-180 מעלות.
חתוכים את הטופו לקוביות של ס"מ ומשרים אותן בשתי כפות רוטב הסויה ובמים למשך שעה. מסננים, מסדרים בתבנית ואופים עד שהקוביות מזהיבות.
השעועית:

שוטפים את השעועית ומרתיחים דקות ספורות, עד שהיא מתבשלת אך לא מתרככת. שוטפים במים קרים, מסננים ומערבבים עם קוביות הטופו.
הרוטב:
מערבבים רוטב סויה, מיץ לימון, מלח, חרדל, שקדים טחונים ושמן, ויוצקים על השעועית.

טופו אפוי עם רוטב מיסו
החומרים
2 חבילות טופו, חתוך לרצועות מלבניות רחבות (7 ס"מ X ס"מ)
כפית מיסו

3 כפיות מיץ לימון
רבע עד שליש כוס מים
כפית גרעיני שומשום טחונים וקלויים (לקליה: ללא שמן, במחבת חמה מאוד)
רבע כוס בצל ירוק חתוך, או כרישה (לוף)

אופן הכנה:

מחממים את התנור לחום של 180 מעלות.
מכניסים את המיסו ואת מיץ הלימון לסוריבאצ'י (קערה יפנית לטחינה ידנית דקה, עם מקל עץ ששמו סוריקוגי). מוסיפים מים ומערבבים עד שהתערובת חלקה. מכניסים את הטופו לתבנית אפייה נמוכה, כך שהרצועות נשענות
זו על זו באלכסון.

בעזרת כף, יוצקים את הרוטב על הטופו, כך שיכסה את
החלק האמצעי של כל אחת מהרצועות. יש להשאיר כס"מ אחד מכל צד, נקי מרוטב. מכניסים לתנור ואופים כ-15 - 20 דקות. מוציאים מהתנור ומפזרים על הרוטב מעט גרגירי שומשום ובצל ירוק. מחזירים לתנור ואופם שתי דקות נוספות.

המונח "מקרוביוטיקה" מורכב מהמילים "מקרו" (גדול) ו"ביוס" (חיים), והוא מגלם כמה משמעויות: חיים שיש בהם גדלות מבחינה נפשית, תוך התעלות על הקטנוניות היומיומית; וגם ; חיים ארוכים, טובים ואיכותיים יותר מבחינה בריאותית. כל זה אמור להפוך את האדם לרגוע ונמרץ, בריא ותורם לחברה

"המקרוביוטים עלולים ללקות באנמיה קשה, עם מחסור בוויטמין 12B ובאבץ, בהידלדלות העצמות כתוצאה ממחסור בסידן, בפגיעות עצביות, כאבי רגליים וראש ונשירת שיער. לילדים, התזונה המקרוביוטית מסוכנת, והיא עלולה לפגוע בגדילה ובהתפתחות", מזהירה התזונאית אולגה רז

דוד נסים התוודע למקרוביוטיקה אחרי שהרופאים לא מצאו מזור לדלקת הפרקים הקשה ממנה סבל. "השינוי החל כבר אחרי שלושה ימים. בהמשך התחלתי להתעמל ולרוץ, והתמלאתי באנרגיות חדשות. כעבור שלושה חודשים רזיתי ב-27 קילו וכאבי הפרקים חלפו. הרגשתי שאני חוזר לגיל 16", הוא אומר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום