לעבור את הצום בשלום

(5)
לדרג

רוב הצמים עוברים את יום הכיפורים בקלות יחסית וללא תופעות מיוחדות, אחרים מתקשים יותר, ועלולים לחוש חולשה, כאבי ראש, סחרחורות, בחילות והקאות, כאבי בטן וגזים. הקפדה על מספר כללים יעזרו להכין את הגוף לצום, יקלו על התהליך וימנעו חלק מתופעות הלוואי. מספר טיפים וכללים לצום איך לענות את נפשותנו ביתר קלות ביום הכיפורים צום קל וגמר חתימה טובה ממערכת אתר דוקטורס

"ועיניתם את נפשותיכם"-- ההכנות לצום

יום כיפור לא נועד לנקות את הגוף, אלא ככתוב " ועיניתם את נפשותיכם", זה צום מלא, ללא שתייה ובכל מקרה משך הזמן של צום יום כיפור אינו מספיק "לניקוי הגוף". הצום גם לא יעזור להרזייה, היות שעתודות הסוכר שבגוף מספיקות ל כ-24 שעות, ורק לאחר שאלו מתכלות עובר הגוף לשריפה של שומנים. מצד שני חשוב להדגיש שצום מסוג יום כיפור אינו אמור לגרום נזק לאנשים בריאים.

שרה קפלן הדיאטנית הראשית של קופת חולים מאוחדת מוסרת כי אלו שאינם בריאים צריכים בהחלט להיזהר כמו: חולי לב, חולים המחלימים מטראומה או ניתוח, לאלו הסובלים מאולקוס, בעלי לחץ דם גבוה, חולי סוכרת וכל מי שסובל ממצב בריאותי חריג, אלו חייבים להיוועץ עם רופא לפני הצום,

בנוסף, מומלץ לילדים קטנים ולקשישים להימנע מלצום. נשים הרות לעומת זאת יכולות לצום ביום כיפור כל עוד ההריון תקין ובהיוועצות עם הרופא המטפל

לא מטוגן * לא מתובל * לא מלוח איך לענות את נפשותנו ביתר קלות ביום הכיפורים

מבחינת ההכנות מבעוד מועד לצום מסרה מריאנה אורבך מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן של " שירותי בריאות כללית" כי יש להקפיד על שתייה מספקת לאורך היום ( כ- 10 כוסות נוזלים, בעיקר מים ומיץ , כדי לשמור על מאזן נוזלים חיובי, ולהקל על ההתמודדות עם הצמא והמסחור בנוזלים)..

יש אנשים הנוהגים לשתות כמויות גדולות של קפה ( 2-3 כוסות ליום ויותר), ונתקפים עכבור מספר שעות ללא קפה בכאבי ראש עזים. התופעה חריפה אף יותר אצל הסובלים ממגרנות, ויא מודגשת על רקע ההימנעות בעת הצום מתרופות משככות כאבים. לאלה, מומלץ להפחית באופן הדרגתי את כמות הקפה במהלך שלושה ארבעה ימים לפני הצום, כך שביום או יומיים לפני הצום יגיעו לכוס קפה אחת או יימנעו לחלוטין משתיית קפה וע"י כך יחסכו לעצמם את תופעת כאב הראש ביום הצום.

בצום קצר מתקיים האדם בעיקר ממאגרי הסוכר ( הגליקוגן) האגורים בכבד ובשרירים, ומטריגליצרידים. משום כך, חשוב למלא יום קודם את מחסני הסוכר הזמין בגוף, על ידי אכילת מזונות עתירי פחמימות וסוכרים, כגון: דגנים, לחמים, פסטות, אורז, תפוחי אדמה, פירות טריים ומיובשים, מיצי פרי, דבש וכד'.... תפריט מומלץ לדוגמה:ארבע פרוסות לחם, תפוח אדמה בינוני, 100 גרם פירות יבשים, 3-4 יחידות פרי טרי, ועוד כוס מיץ פרי.

במהלך היום שלפני הצום מומלץ שהמזון לא יהיה מתובל אלא תפל יחסית ודל בתבלינים, כולל מלח.
המעיטו באכילת מזונות עתירי חלבון, כמו: מוצרי חלב, ביצים, בשרים וכד'. כמות גדולה של חלבון יוצרת חומר פסולת המופרש בשתן, וגורם לבזבוז מיותר של נוזלי הגוף.
מבחינת ההארוחה המפסקת במצוות אל תעשה הימנעו מאכילה מופרזת. הימנעו ממאכלים מטוגנים ומתובלים העלולים לגרום לצרבת ואי נוחות, ויוצרים תחושת צימאון. הימנעו מאכילת כמות גדולה של ירקות, שתגרום לתחושת שובע מוקדם ותמנע אכילת מזונות בעלי ערך קלורי גבוה, החשובים במהלך הצום.

רצוי להימנע ממזונות יוצרי גזים ואי נוחות במערכת העיכול, כמו: קטניות, כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון ועוד.
במצוות עשה העדיפו ארוחה קטנה, יחסית בנפח, המבוססת בעיקרה על פחמימות ושומן, ולא מופרזת בכמות החלבונים.
העדיפו מזונות עתירי שומן בלתי מוקשה, כמו:אבוקדו, טחינה, שמנים ומרגרינות רכות למריחה. לשומן מספר יתרונות העוזרים להתמודד טוב יותר במהלך הצום. ראשית, ערכו האנרגטי גבוה יחסית גם בכמויות קטנות, כך שאכילתו לא תגרום להגדלת הקיבה יתר על המידה ולאי נוחות הנובעת מכך.

שנית, השומן מאט את קצב התרוקנות הקיבה והמעיים, ובכך גורם למזון להישאר יותר זמן במערכת העיכול ועקב כך לתחושת שובע למשך זמן ארוך יותר. שלישית, בתהליך הפירוק, מספק השומן לגוף יותר מי חימצון, בהשוואה לחלבונים ופחמימות, ובכך מוסיף נוזלים, החשובים לגוף במהלך הצום.

פטנט עממי שלא הוכח באופן מדעי אך "עובד" על פי עדויות הסבתא: דקה לפני תחילת הצום מזגו לעצמכם כוס מים והוסיפו כמה טיפות של ערק. הטעם לא מלהיב במיוטחד, אך תגרום להרגשת רעננות נפלאה בפה למשך מספר שעות.
קפלן מוסיפה כי באופן כללי אין דרך מיוחדת להתכונן, יש אנשים החושבים שצריך לאכול הרבה לפני הצום, אולם אין זה כך. הארוחה המפסקת צריכה להיות ארוחה רגילה, כדאי כאמור שהיא תכלול מנה בשרית, מנה פחממות כמו תפוח אדמה, אורז או פסטה, מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בביצה או בתחליף בשר אחר כמו טבעול או טופו.

מומלץ להימנע או לא להרבות בארוחה המפסקת בדברי מתיקה שיגבירו את תחושת הצמא שתהיה לאחר הארוחה.את הצום עצמו מומלץ להעביר במקום מוצל וקיר ככול האפשר, כדי להקטין את סכנת ההתייבשות

כללים לתום הצום

חשוב מאוד לציין כי ההמלצות הבאות מתאימות אר ורק למצבי צום, ואינן מתאימות לתזונה ביום יום.
בתום הצום התחילו בשתיית משקה (ללא חלב), רצוי ממותק ובטמפרטורת החדר. הוסיפו פרוסת לחם מרוחה בדבש או בריבה ( לא מומלץ לאכול עוגה, בעיקר אם היא מכילה כמות שומן גדולה).

כעבור שעה ניתן לאכול ארוחה קלה. הקפידו על אכילה איטית ולעסו את המזון היטב. חשוב ( במיוחד לחולי לב) במהלך הצום חלה ירידה במהירות זרימת הדם. אכילת ארוחה כבדה תפנה כמות ניכרת של דם לכיוון מערכת העיכול, ועלולה להקטין את הספקת הדם לשאר אברי הגוף בצורה חדה.

אין לשתות כמויות גדולות של נוזלים בבת אחת. הקצב הרצוי הוא כוס עד כוס וחצי מידי שעה, כדי למנוע דילול פתאומי של ריכוז הדם.אין צורך בארוחה זו בבשר, עדיף להסתפק בעמילנים דוגמת לחם ומוצרי חלב. למחרת הצום ניתן לשוב לאכילה הרגילה.
בעת ההתאוששות מהצום אין להיחשף לחום, שמש, ומאמץ מיותרים.

צום קל
וגמר חתימה טובה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום