שינויים הורמונליים וגברים

(0)
לדרג

התסמונת שזוהתה לאחרונה לגבי זכרים מורגזים מתעתע בגברים, והופך זמנית טרזנים מתוחי חזה ובטוחים לרכיכות מסוגרות. יש הוכחות מסוימות לכך שתסמונת הזכר הרגיז, הנגרמת כתוצאה מירידה פתאומית ברמת הטסטוסטרון, משפיעה על גברים כמו על בעלי חיים, אומר ג'רלד לינקולן מהיחידה לחקר התנהגות האדם באדינבורו בסקוטלנד.
התסמונת דומה למה שמכונה "הבלות הגברית", אבל לינקולן מאמין שהתסמונת משפיעה על גברים בכל גיל שבו מתח גורם לרמת הטסטוסטרון לצנוח. אם הוא צודק, זו ההוכחה שלא רק נשים סובלות ממצבי רוח בגלל הורמונים.
לינקולן ראה את הסימפטומים בכבשים. בסתיו רמת הטסטוסטרון של הזכרים נוסקת. בחורף הטסטוסטרון יורד והזכרים מאבדים עניין במין. טסטוסטרון גבוה אמור להביא לאגרסיביות יתירה, אבל האיילים היו בסכנה של פגיעה עצמית דווקא כשרמת הטסטוסטרון ירדה.
לינקולן בחן את פעילותם של שמונה איילים, למשל כמה פעמים תקפו באמצעות הקרניים. כשרמות הטסטוסטרון ירדו, האיילים השתנו מזכרים בעלי יכולת שפנו אחד לשני בדרכים המקובלות, לחיות מסוגרות התוקפות ללא סיבה, הוא אומר.

צבאים ופילים
הצבי האדום, הצבאים והפילים ההודיים מראים גם הם סימנים ברורים של תסמונת הזכר העצבני כאשר רמות הטסטוסטרון יורדות בסוף עונת הרביה. ואולם כאשר משליכים מכך על בני אדם, ההוכחות פחות ברורות. יחד עם זאת ברור שלטסטוסטרון יש השפעה התנהגותית.
המוח עמוס בקולטני טסטוסטרון ותוצרי הלוואי שלו. יתר על כן, ריצ'רד אנדרסון מצא שכאשר גברים שלא מייצרים טסטוסטרון מסיימים את הטיפול ההורמונלי, הם הופכים לעצבניים ומדוכאים יותר. מצב הרוח שלהם משפתר עם חידוש הטיפול.
לינקולן חושב שמתחים כמו אובדן, גירושים או מחלה בסכנת חיים יכולים להביא לצניחה ברמת הטסטוסטרון. קיימים מספר מחקרים על בני אדם לגבי מתח וטסטוסטרון, אבל מחקרים על בעלי חיים ובעיקר יונקים ראשוניים מראים כי הטסטוסטרון יורד כאשר הורמון המתח קורטיקוסטרואיד מרקיע שחקים.

גברים המתנהגים בעצבות
"זה אבחון מדוייק" אומר האנדוקרינולוג דייויד אבוט מהמרכז לחקר הסרטן במאדיסון. "טסטוסטרון והשפעותיו זכו להתעלמות. כאשר מישהו הופך לעצבני ומרוגז החוקרים מנסים להסביר זאת ברמות הקורטיזול והדיכאון. הם מתעלמים מהעובדה שסביר להניח שרמות הטסטוסטרון יורדות בהתאמה".
ואולם דייויד הנדלסמן, מומחה להורמונים זכריים באוניברסיטת סידני, זהיר יותר. הוא אומר שהשינויים ברמות הטסטוסטרון בגברים רגילים נמוכות בהרבה מהשינויים הדרמטיים שנראו אצל האיילים. היוצא מן הכלל הוא גברים שעברו סירוס כחלק מטיפול בסרטן הערמונית, אצלם הירידה היא ב 90%.
"הרעיות מבחינות ראשונות" אומר קין הון טאי מהמרכז לסרטן במלבורן. "הגברים מופנמים יותר, אבל רגשניים יותר. הם בוכים וצוחקים יותר בקלות."
בכל מקרה, אין ספק שיש מקום למחקר נוסף. "במקום לתת לגברים בדיכאון פרוזאק, אולי קצת טסטוסטרון יהווה פתרון טוב" אומר אבוט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום