לקראת הריון - חשיבותו של משקל תקין

(0)
לדרג

סקירת מחקרים על בריאות נשים שהרו לאחר ניתוח הרזיה מראה תוצאות טובות, אך המחקרים אינם אמינים דיים. מה זה אומר לגבייך?

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

עוד בנושא: סקס בהריון, רעלת הריון

נשים רבות בגיל הפוריות עוברות ניתוחים להרזיה. כיצד הדבר משפיע על בריאותן, על מהלך ההריונות שהן עוברות ועל בריאות התינוקות?

ניתוח להרזיה, הקרוי גם ניתוח בריאטרי, מסייע לסובלים מהשמנת יתר להפחית הרבה ממשקלם בקצב מהיר למדי. קיימים סוגים שונים של ניתוחים להרזיה, רובם פועלים על ידי הקטנת נפח הקיבה, כך שהמטופל יכול לאכול כמות מזון קטנה בכל פעם. בהתחלה היה סוג זה של ניתוח רק בגדר מוצא אחרון, אך כיום הוא מתבצע בשכיחות גבוהה יותר, שכן הצלחתו גבוהה בהרבה משל ניסיונות לרדת במשקל באמצעות תזונה ופעילות גופנית בלבד. כמו כן, ככל שעולה מספרם של הלוקים בהשמנת יתר קיצונית, עולה מספר האנשים העומדים בקריטריונים לניתוח.

סקירת מצבן של נשים שנותחו לפני הריון

צוות רופאים ניסו לבדוק כיצד הניתוח משפיע על ההריונות העתידיים של הנשים שעברו את הניתוח, על בריאותן ועל בריאות ילדיהן. הם סקרו את כל המחקרים שנעשו כדי לקבל תמונה כללית. הסקירה מצביעה על כך שלנשים שעברו את הניתוח יש סיכוי גבוה יותר להריון תקין לאחר הירידה במשקל, לעומת נשים שלא ירדו במשקל. נראה שסיכוייהן ללקות בסוכרת הריונית או בלחץ דם גבוה נמוכים יותר.

התוצאות מראות שגם מצב הילדים משתפר. היו פחות לידות מוקדמות, ויותר ילדים נולדו במשקל תקין, בהשוואה לילדיהן של נשים שלא הפחיתו ממשקלן. אולם, ישנם כמה סיבוכים נדירים. לעתים מתפתח אצל נשים שעברו ניתוח להרזיה בקע בדופן הבטן במהלך ההריון בשל העלייה בלחץ התוך בטני וזה עלול לגרום לכליאה של המעי.

הסקירה נערכה על ידי חברת ראנד, שהיא ארגון מחקר שלא למטרות רווח בארה"ב. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי המכובד JAMA בגיליון נובמבר 2008 ומומן על ידי הסוכנות למחקר ולאיכות של השירות הרפואי בארה"ב.

החוקרים התבוננו בתוצאות של 75 מחקרים, שכולם סיפקו מידע על בריאותן של נשים שעברו ניתוחים להרזיה. סוג זה של מחקר נקרא סקירה שיטתית. ואולם, רק שלושה מהמחקרים שנכללו בסקירה היו באיכות טובה. המחקרים האחרים לקו בבעיות שיכלו לפגוע באמינותם. יש, על כן, צורך במחקר נוסף, באיכות גבוהה יותר, כדי לוודא שממצאי הסקירה הזאת אמינים.

מה זה אומר לגבייך? אם את אישה שעברה ניתוח להרזיה, ואת חושבת ללדת, תוצאות אלה הן חדשות טובות בשבילך. הן מראות שהניתוח שעברת אינו צפוי לגרום לבעיות במהלך הריונך, ושלתינוקך יש סיכוי טוב יותר להיות בריא. הרופאים ייעצו לך, בדרך כלל, לא להרות בשנה הראשונה שלאחר הניתוח, כשמשקלך עדיין בירידה. ייתכן גם שתצטרכי לקחת תוספי מזון וויטמינים כדי לספק תזונה נאותה לך ולתינוק שברחמך.

אם את מודאגת ממשקלך, פני אל הרופא שלך. יש כמה דרכים לרדת במשקל, וביניהן דיאטות, תרופות וניתוח. יש קריטריונים לניתוח להורדת משקל, וישנם גם סיכונים, כבכל ניתוח. הרופא שלך יוכל לתת לך מידע נוסף.

שמירה על משקל תקין מבעוד מועד

בעוד שקמפיינים בריאותיים רבים מתמקדים בנזקי העישון והאלכוהול בעת ההריון, הרי שאין כמעט הסברה בנושא הנזקים שלהם נחשפים האם והעובר במקרה של משקל עודף. ההמלצה היא לשמור על משקל גוף תקין עוד בטרם ההריון. יסייעו בכך רופאי המשפחה אם יכניסו לשגרה מדידת BMI כחלק מהבדיקה הגופנית לנשים בגיל הפריון. בנוסף, יש צורך להעלות למודעות את הנזקים העשויים להיגרם לאם ולעובר בעקבות השמנה, על ידי הרצאות ועלונים המפרטים נזקים אלו.

אך אין די בהסברה בלבד, יש לקיים מערך דיאטני תומך בנשים בגיל הפריון שייתן לנשים אלו כלים לשינוי הרגלי האכילה ואורחות החיים, עוד לפני ההריון. בנוסף יש לעודד הנקה לשם מניעת השמנה בילדות אצל התינוק וגם כדי לסייע לאם לרדת במשקל.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה
פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום