רפואה משלימה בהריון

(0)
לדרג

על חלק נכבד מתופעות הלוואי של ההריון, מבחילות ועד כאבי גב, ניתן להקל ואף לפתור באמצעות טיפולים מתחום הרפואה המשלימה. סקירה

מאת: ד"ר זיו בר

הריון הוא מצב טבעי שלעתים מלווה במחושים ובתופעות מציקות שונות. הרפואה המשלימה, המבוססת על שיטות בנות היסטוריה של מאות ואף אלפי שנים, צברה ניסיון רב בטיפול ובהקלה על הבעיות המאפיינות תקופה זו. בנוסף, הרפואה המשלימה יכולה לסייע בפתרון בעיות בריאות שאינן נובעות מההריון עצמו ובהקלה עליהן, אך הטיפול משתנה עקב הצורך להימנע מתרופות.

הומאופתיה נגד תופעת הבחילות

הבחילות נפוצות מאוד בשליש הראשון להריון. נשים רבות סובלות מהתופעה, שנגרמת כתוצאה מהפרשת ההורמונים HCG ואסטרוגן. ברוב המכריע של המקרים, אם ההקאות לא גורמות להתייבשות או לעלייה ברמת החומציות בדם, ניתן להתגבר על הבחילות בעזרת טיפול הומאופאתי. ההומאופתיה, השיטה הבטוחה ביותר לשימוש בהריון, מתבססת על תרופות שעשויות מתמציות צמחים וחומרים שונים במינונים מינימליים שנמהלו באופן סדרתי פעמים רבות, זאת כדי להשיג השפעה מרבית ללא כל תופעות לוואי. התרופה ההומאופטית מותאמת באופן אישי לכל מטופלת לאחר תשאול מקיף ובחינת ההיסטוריה הרפואית, בנוסף לקווי האופי הייחודיים לכל אחת. מניסיון שהצטבר עד היום, שיטה זו יעילה במיוחד לטיפול בבחילות הנפוצות מאוד בשליש הראשון להריון. חלק מהנשים סובלות גם מהפרעות בעיכול, הקאות, גזים מרובים, צרבות וכאבי בטן. ברוב המכריע של המקרים ניתן להתגבר על התופעה בטיפול הומאופאתי הפותר את הצורך הכפייתי לאכול חמוצים.

תרופות הומאופטיות עשויות להקל גם על סוג נוסף של בחילות האופייני לתקופת ההריון. מדובר בבחילות המלוות בתחושה רעה, בעיקר במהלך תנועה, הגורמות לירידה בלחץ דם, חיוורון וסחרחורות, לעתים גם בזיעה קרה המכסה את הגוף. התרופות עשויות להיות יעילה גם בטיפול בהקאות מימיות והתכווצויות באזור הבטן העליונה.

אלו הן רק דוגמאות, ובכל מקרה, לפני כל טיפול הומאופתי חשוב ביותר לפנות לייעוץ רפואי מקצועי על מנת להתאים את הטיפול הבטוח והיעיל ביותר. בנוסף לתכשירים ההומאופתיים, חשוב גם להקפיד על כללי תזונה מתאימים, ורצוי שהתפריט יכלול פופקורן, אורז מלא ועוד. גזר, ארטישוק, לימון ודלעת משפרים את פעולת מערכת העיכול והכבד. תה ג'ינג'ר או תה אניס עשויים גם הם להקל על הבחילות.

גם לרפואה הסינית יש מה להציע בהתמודדות עם הבחילות: עיסוי נקודה הנמצאת קרוב לשורש כף היד על מרידיאן הפריקרד יכול להקל באופן מיידי על הבחילות. קיימות גם מספר נקודות לדיקור, העשויות להקל על הבחילות ולשפר באופן משמעותי את ההרגשה הרעה. כמו כן, ניתן להשתמש בתכשירים מיוחדים לנשים בהריון, וזאת על פי המלצת מומחה ברפואה סינית. כך למשל, כדאי ליטול לפני השינה תכשיר המבוסס על נוסחה סינית המכילה Pinellia ו-Hoelen C כדי למנוע את הבחילות בבוקר.

רפלקסולוגיה לעייפות וחולשה במהלך ההריון

שיטה נוספת שהוכיחה את עצמה בטיפול בנשים בהריון היא הרפלקסולוגיה. שיטה זו מתבססת על העיקרון כי מערכות הגוף משתקפות בכפות הרגליים. הטיפול הרפלקסולוגי מיטיב עם חולשות ועייפות, אשר אופייניות לתקופת ההריון, ויכול לשפר את החיוניות וההרגשה הכללית בצורה ניכרת. עיסוי נכון ומדויק של כף הרגל עשוי להקל משמעותית על בעיות במערכת העיכול, כגון עצירות השכיחה במיוחד במהלך ההריון. שילוב של טיפול רפלקסולוגי עם הומאופתיה ותזונה נכונה הוא בדרך כלל הרכב מנצח בטיפול בבעיות אלו.

שיטת אלכסנדר ושיאצו לטיפול בבעיות גב ויציבה

במהלך ההריון עובר גוף האישה שינוי מתמיד, כגון עלייה במשקל ושינוי מרכז הכובד. בשילוב עם הרגלי תנועה לקויים ויציבה לא נכונה, המאפיינים נשים רבות בעולם המודרני, מתקבלת קרקע פורייה להיווצרותם של בעיות וכאבי גב. ברפואה משלימה קיים מגוון רחב של טיפולים שעשויים לסייע בפתרון בעיות אלו, למשל, שיטת אלכסנדר, המלמדת הרגלי תנועה נכונים, ושיאצו, טכניקת עיסוי וטיפול באמצעות מגע ולחיצות.

טיפולי מגע ודמיון מודרך להפגת מתחים בתקופת ההריון
שיאצו וטיפולי מגע נוספים, כגון רפלקסולוגיה, מסייעים רבות להפגת מתחים ולחצים, הידועים כמזיקים במהלך ההריון. במידה ואת עוסקת במקצוע רווי מתחים או סובלת מלחצים בלימודים, חשוב להקפיד על טיפולים קבועים על מנת להקל על מתחים אלו. טיפולים אלה מומלץ לשלב עם סדנת מדיטציה ודמיון מודרך, שבמהלכה נלמדים כלים יעילים להתמודדות עם לחצים, להרפיה והרגעה עצמית.
קיים מגוון נוסף של טיפולים המתאימים לתקופת ההריון, בין היתר: כירופרקטיקה, דיקור סיני (מומלץ בעיקר בשליש האחרון של ההריון) ועוד.

ד"ר זיו בר הוא המנהל הרפואי של מרפאות "כללית רפואה משלימה" בדרום.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה בהריון ובלידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום