סרטן שד בנשים צעירות נוטה יותר להישנות

(0)
לדרג

סרטן שד בנשים צעירות נוטה יותר להישנות

נשים מתחת גיל 45 עם סרטן שד בדרגת ממאירות נמוכה, ועברו כריתה של גוש עם שימור של השד, סובלות מסיכוי גובה יותר להישנות מקומית של הסרטן לעומת נשים מבוגרות עם אותה מחלה ואותו טיפול. עובדה זו היתה ידועה בעבר , אך כיום חוקרים סבורים כי הם יודעים את הסיבה לה. סיבה אחת אפשרית היא שהכירורג הסיר רקמה קטנה יותר של שד בניתוחים של הנשים הצעירות. כמו כן ידוע שגידולי שד בנשים צעירות הינם בעלי קצב גדילה מהיר יותר ויתכן שזוהי הסיבה להישנות של הגידולים. המחקר התבצע על ידי חוקרים מ- William Beaumont Hospital במישיגן, והתפרסם בגיליון יוני של כתב העת Cancer.
החוקרים מקפידים לציין כי אחוז ההישנות הגבוה אינו בהכרח מצביע על פרוגנוזה גרועה יותר עבור אותן נשים. כאשר הסרטן חוזר במיקום הראשוני הוא מתגלה ומטופל במהרה.
המחקרים קודמים גילו שגיל צעיר של הופעת הסרטן הינו גורם סיכון בלתי תלוי להישנות של הגידול במיקום הראשוני. במחקר זה החוקרים ניסו למצא את הסיבה לכך. החוקרים בדקו דגימות מ- 172 נשים שעברו כריתה של גידול סרטני מסוג: Ductal Cancer In Situ בדרגת ממאירות נמוכה (סוג זה אחראי ל- 20 אחוזים ממקרי הסרטן המאובחנים). החולות חולקו ל-3 קבוצות: מתחת גיל 45, בין הגילאים 46-59, ומעל גיל 60. 18 אחוזים מהחולות היו מחתח גיל 45.
תוצאות המחקר הראו כי בדגימות שנלקחו מחולות שאובחנו כאשר היו מתחת גיל 45 היו יותר אזורים נמקיים בתוך הגידול שקשורים בגדילה מהירה של הגידול. כמו כן במקרים אלו מצאו שהרקמה שהוצאה במהלך הניתוח היתה קטנה יותר מזו שהוצאה בקבוצות האחרות, בנוסף ברוב הדגימות נמצאו תאים סרטניים קרוב מאוד לקצה הדגימה . במהלך ניתוח מסוג זה הכירורג מנסה להוציא את כל הגידול ומעט רקמה בריאה מסביב לגידול על מנת לוודא שהגידול הוצא בשלמותו.
לא ברורה הסיבה מדוע הדגימה היתה קטנה יותר בנשים צעירות, אך יתכן שישנו קשר לרצון הכירורג לשמור על השד בצורה אסטטית. מסקנת החוקרים היא שנשים מתחת גיל 45 עם גידולים מדרגת ממאירות נמוכה צריכות עדיין לעבור את אותו הטיפול, כיוון שלא נמצא הבדל בפרוגנוזה בין קבוצה זו לקבוצת הגיל המבוגר, במידה והגידול יחזור תוכל האישה לעבור כריתה חוזרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום