דרגות, שברים, עוברים ורדיקלים חופשיים

(1)
לדרג

מה הקשר בין רדיקלים חופשיים ובין בחירת העוברים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להריון לפני ביצוע ההחזרה

מאת: דר' מרתה דירנפלד, מנהלת היחידה לפוריות והפריה חוץ-גופית (IVF) מרכז רפואי כרמל
מחמצנים ומתחמצנים

כאשר נוצרים מספר עוברים במבחנה אחת ההחלטות הקשות העומדות בפני הצוות היא ,איזה עובר לבחור להחזרה לרחם ואיזה עובר להקפיא. דירוג של העובר תחת המיקרוסקופ לפי הצורה שלו היא השיטה המקובלת בכל העולם , אך דירוג זה הוכח כלא מדויק. כאשר בדקו עוברים לבעיות כרומוזומליות ע"י ביופסיה של תא אחד ראו שעוברים שלכאורה "נראו יפים" אינם תקינים גנטית ולהפך לפעמים עובר שנראה קצת פחות מושלם יהיה תקין מבחינה גנטית.
לכן נבדקות שיטות יותר מדויקות שהן גם לא פולשניות ע"מ שנוכל לבחור את העובר הנכון להשתלה.
רדיקלים חופשיים הינם תרכובות המכילות אלקטרון עודף, שחלקן נוצרות מהחמצן שאנו נושמים. כתוצאה מכך, הן בלתי יציבות ונוטות להעביר את אותו אלקטרון לתרכובות אחרות, תהליך הנקרא חמצון. שינוי זה גורם לתגובת שרשרת של העברת אלקטרונים מתרכובת אחת לשניה, ובסופו של דבר עלול לגרום לשינוי כימי קבוע במרכיבי גופנו, העלול להיות כרוך במצבי מחלה שונים.
במחקרים רבים נמצא כי קיימת מעורבות של רדיקלים חופשיים ותהליכי חמצון במצבים רבים כמו הזדקנות, טרשת עורקים, מחלות עצבים ניווניות כמו אלצהיימר, פרקינסון, טרשת נפוצה, קטרקט ועוד. מאידך, נמצא כי במצבים מסוימים, יש לרדיקלים חופשיים ותהליכי חמצון תפקיד חיוני בהפעלת מערכות בגוף כתגובה לגרוי מסוים, למשל הפעלת המערכת החיסונית והתגוננות מפני חדירת חיידקים וכמו כן בבקרת הבטוי הגנטי של תאים שונים. במערכת הרביה קיים ידע בעיקר לגבי הקשר של רדיקלים חופשיים ואיכות הזרע. מערכת הרביה בנקבה והקשר שלה עם תהליכי חמצון נחקרה פחות.

ביחידת ההפרייה החוץ גופית במרכז הרפואי כרמל, בניהול ד"ר מרתה דירנפלד, מתבצעים מחקרים בנושא זה מזה 3 שנים.

במחקרים אלו נבדקת רמת החמצון בנוזלים ביולוגיים כמו נוזל זרע, נוזל זקיקי וכן נוזל גדילה של עוברים בהפרייה חוץ גופית. בדיקת רמת החמצון מתבצעת במכשיר ה- Thermochemiluminescence TCL שפותח בחברת ההזנק הישראלית Lumitest. בדיקה זו הינה אמינה, רגישה פשוטה ומהירה ביותר, כאשר התשובה מתקבלת ותוך מספר דקות.
במחקר אחד, שבו נטלו חלק קרוב ל-200 גברים שבצעו בדיקת זרע במסגרת מרפאות פוריות או הפרייה חוץ גופית, נבדק המתאם בין רמת החמצון בנוזל הזרע לאיכות תאי הזרע עצמם, ונמצא כי בקבוצת המטופלים שבהם היתה רמת חמצון גבוהה בנוזל הזרע, שנבדקו. במילים אחרות, זרע באיכות נמוכה, היה בעל רמת חמצון גבוהה יותר מזרע באיכות גבוהה. תוצאות אלו תוכלנה אולי בעתיד לאפשר טיפול מוקדם בחומרים נוגדי חמצון באוכלוסיה של גברים עם איכות זרע נמוכה.עבודה נוספת שבה השתתפו קרוב ל-200 נשים שעברו טיפול בהפרייה חוץ גופית ביחידה,בדקה את הקשר בין רמת החמצון בנוזל הזקיקי המקיף את הביצית לבין מדדי תפקוד שחלתי. נמצא כי היה קשר מובהק בין גיל המטופלת, התפקוד השחלתי,(שהתבטא ברמות נמוכות יותר של יצור הורמון האסטרוגן על ידי תאי השחלה כתגובה לגרוי שחלתי על ידי טיפול הורמונלי,צורך במינון גבוה יותר של תרופות על מנת לגרות את השחלה לתגובה ומספר נמוך יותר של ביציות בשלות שנשאבו) ובין רמת החמצון, כלומר, בנשים מבוגרות יותר או בנשים עם תפקוד שחלתי ירוד, רמת החמצון בנוזל הזקיקי היתה גבוהה יותר. בנוסף, נמצא קשר מובהק בין רמות החמצון בנוזל הזקיקי לאיכות העוברים שנוצרו באותו מחזור טיפול. כמו כן, נמצא שאצל הנשים המטופלות- התרחשו הריונות באותו מחזור טיפול רק בטווח מסוים של רמות חמצון בנוזל הזקיקי.
לאור זאת, יתכן וקיים צורך ברמת חמצון מינימלית על מנת לאפשר תפקוד תקין של השחלה, ובסופו של דבר השגת הריון מהביציות המתפתחות בה. כמו כן, עדיין לא ברור האם תהליך החמצון בשחלה הינו תוצאה של ירידה באיכות התאים או הוא עצמו מהווה סיבה לירידה באיכותם. תוצאות המחקרים, שפורסמו בעיתונות המדעית המובילה בתחום, עשויות להוות בסיס להבנה, אבחון וטיפול אפשרי עתידי, לפני ובמשך טיפול הפרייה חוץ גופית על מנת לשפר את שיעורי ההריונות. על רקע הממצאים, מבצעת ד"ר צפנת וינר - מגנזי, רופאה בצוות היחידה, במסגרת עבודת הדוקטורט שלה בפקולטה לרפואה בטכניון, בשיתוף עם צוות המעבדה של היחידה, ד"ר שירלי להב - ברץ, חנה שילה ומרה קויפמן, מחקר על תפקידם של הרדיקלים החופשיים ותהליכי חמצון כמגרים הפעלה של גורם שעתוק בתאי השחלה האחראי למגוון פעילויות של התאים כמו התמיינות, ביוץ ועוד. במקביל מתבצע ביחידה מחקר נוסף הבודק את הקשר בין רמת החמצון במדיום גדילה של עוברים במעבדת ההפרייה החוץ גופית, לפני העברתם לרחם לבין מדדי איכות של העוברים והצלחת הטיפול. תוצאות עבודה זו עשויות לעזור לצוות הרפואי בבחירת העוברים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להריון לפני ביצוע ההחזרה ועל ידי כך לשפר את סיכויי הצלחת הטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום