חידושים ברפואת שיניים

(0)
לדרג

אם בעבר היינו מגיעים אל רופא השיניים, בשל בעיות וכאבים, כיום חשוב לנו גם המראה הסופי. בכתבה שלפנינו פתרונות לבעיות כגון: עששת, ריח רע מהפה ועוד. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

רפואה משמרת

הרפואה המשמרת מציעה מגוון פתרונות אסתטיים, כמו למשל, ניקוי האבן המסורתי וסתימות שונות כפתרון לבעיות עששת. לחיוך צחור מומלץ לבקר אצל השיננית לפחות פעם בחצי שנה ובבואכם לבחור סתימה, במקום סתימת אמלגם, שהוא חומר אפור, יציב וחזק (ובניגוד לשמועות, אינו רעיל) בחרו בסתימה "לבנה" העשויה מחומר מורכב ומותאמת לגוון השן. תמו הימים בהם צחקתם בפה פתוח וכולם יכלו לדעת כמה סתימות יש לכם.

בנוסף, לחיוך בוהק במיוחד ניתן גם לבצע ציפוי שיניים למינייט. בציפוי זה, חזיתות מחרסינה מכסות את צדה החיצוני של השן בחומר דמוי שן. תוצאות הטיפול מקנה מראה שיניים אסטטי. אם אינכם מעוניינים בציפוי השיניים ומעדיפים דווקא את המראה הטבעי תוכלו לבצע הלבנה באמצעות סד. בשיטה זו הלבנת השיניים מתבצעת בבית המטופל על ידי סד המותאם לו אישית על ידי רופא השיניים. לתבנית הסד מוזרק חומר הלבנה פעיל בריכוז נמוך במרקם ג'ל והוא מונח על ידי המטופל בעצמו. משך הטיפול נע בין שבועיים לשישה שבועות. מומלץ לשהות עם הסד בין שעתיים לארבע שעות בכל פעם, בהתאם להוראות הרופא.

שיניים חסרות

הרפואה המשמרת עובדת מצוין במתן פתרונות אסתטיים לשינים קיימות, אבל מה קורה כאשר חסרות שיניים? ובכן, אל חשש, כיום, מה שהטבע לקח רפואת השיניים האסתטית יודעת להחזיר.

קיימות מספר טכניקות להשלמתן של שיניים חסרות. למשל, שיקום על גבי שתלים ופרותטיקה (שיקום שיניים באמצעות תותבות והתקנים נשלפים אחרים). מבין שתיהן מומלץ לבצע שיקום על גבי שתלים. השתל הוא מעין "דיבל"/ "בורג" עשוי מטיטניום, המוחדר לתוך עצם הלסת. לתוכו ניתן להבריג "מבנה" ועליו לבנות כתר, גשר או מאחז לתותבות.

כתר: מבוצע לצורך הגנה על השן מפני שבר או להשלמת חוסר שיניים לאחר טיפול שורש ומבנה. הוא יכול להיות עשוי מאמלגם, ויניר (כתר העשוי מתכת מכל עבריו, פרט לחזית לבנה) או חרסינה (כתר העשוי משלד מתכת אצילה או חצי אצילה, זהב או סגסוגת ועליו ציפוי חרסינה). ברוב המקומות מבוצעים הכתרים בצורה ידנית לפי המידות האישיות של שיני המטופל. עם זאת, ישנם מקומות בהם תוכלו למצוא כתרים "ממוחשבים" בטכנולוגיית תלת מימד (SLM). באמצעות טכנולגיה ממוחשבת תלת מימדית חדשה מתאפשרת הפקת כתרים וגשרים ללא מגע יד אדם ובצורה מושלמת. רמת הדיוק ואיכות החומר של כתרים אלו גבוהה וטובה יותר מהשיטות האחרות.

גשר: מספר כתרים המחוברים ביניהם, אשר חלקם בנויים על שורשים קיימים וחלקם מהווים יחידות תלויות שמשלימות שיניים חסרות.

שיקום על גבי שתלים מאפשר השגת מראה טבעי ונוחות מירבית. זה קצת יותר יקר, ארוך וגם כואב לפעמים, אבל כיום ניתן לבצע את רוב הטיפולים בפעם אחת תחת הרדמה כללית.

לא כולם יכולים לבצע שיקום על גבי שתלים. תותבות נשלפות, למשל, מבוצעות כאשר אין מספיק שיניים המאפשרות התאמת גשר. תותבת נשלפת היא מבנה של שיניים מלאכותיות, המחוברות לבסיס פלסטיק. מסגרת מתכתית מעטרת את התותבת ומקבעת אותה למקומה באמצעות סוגרים. תחליף זה פחות נוח לשיניים חסרות, והשימוש בו הינו בדרך כלל, כתוצאה מאילוץ טכני או כספי. סוג נוסף של תותבת הינו תותבת על גבי שתלים. תותבת זו, הנבנית על גבי מספר שתלים, יציבה יותר מהתותבת הנשלפת ומציעה למטופל מספר פתרונות מהותיים: היא אינה מתנדנדת, מעניקה תחושת תמידית של ביטחון, מאפשרת ניקוי קל ונוח, מעניקה מראה שיניים מושלם ומקנה תוצאה תפקודית אסתטית ומרשימה.

חיוך עקום

תחום האורתודונטיה, יישור שיניים, התקדם בשנים האחרונות ומאפשר היום פתרון אסתטי ורפואי לילדים ומבוגרים כאחד. פתרונות של סדים שקופים כדוגמת אינוויזיליין וסמכים שקופים מחליפים את ה"ברזלים" המתכתיים של פעם.
יותר ויותר אנשים מבינים היום ששיניים עקומות או בולטות אינן גזירת שמיים, אפשר לשפר את מראה הפה בכל גיל, וזה אפילו לא כואב. במיוחד עבור אלה שנרתעים משימוש בגשר המוכר, עם ה"קוביות" האופייניות, פותח הגשר השקוף המהפכני. אמריקן לייזר היו בין הראשונים ליישם בארץ את השיטה החדשנית, המאפשרת להגיע לאותן תוצאות, בלי שכולם ידעו שאתם מיישרים את השיניים. הגשר השקוף נוח, מעניק תחושה טבעית וניתן להורדה לפני האוכל או צחצוח השיניים.

ריח רע מהפה

ריח מהפה עלול להצביע על מחלת חניכיים. הסימפטומים למחלות חניכיים כוללים בדרך כלל כאבים בחניכיים, נפיחויות, ריח רע מהפה וניידות של שיניים. מחלת חניכיים היא מחלה זיהומית שהורסת את הרקמה שמסביב לשיניים, גורמת לאובדן עצם, שגורם לכיסים עמוקים בחניכיים ולחשיפת חללים שונים, לניידות שיניים ובעקבות כך לאובדן השיניים. זוהי מחלה כרונית וניתן למנוע את התקדמותה בעזרת טיפול תרופתי ותחזוקה שוטפת.

טיפולי וניתוחי החניכיים מבוצעים על ידי רופא שיניים המתמחה במחלות חניכיים (פריודנט). רופא החניכיים מאבחן בעיות חניכיים שונות כגון דלקות חניכיים, נסיגת חניכיים, כיסי חניכיים, תומך ברופא השיניים המשקם ומבצע טיפולים כגוון הארכת כותרות והקצעת שורשים.

גם לפריודנט מגוון פתרונות אסתטיים. במידה שקיימת, למשל, חוסר סימטריה בין השיניים, כמו בשיניים קדמיות א-סימטריות, כאשר כותרת של שן אחת ארוכה מהשנייה, למרות ששתיהן למעשה זהות, ניתן לבצע שיפור קו חניכיים על ידי הסרת החניכיים או על-ידי הגלשתם.


המאמר באדיבות רופאי אמריקן לייזר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים וכירורגיית הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום