הדור החדש של הגלולות

(5)
לדרג

את מניקה? צריכה להקפיד על צריכת האסטרוגן שלך? למדע יש חידושים עבורך - בואי לגלות

מאת: פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר האגודה הישראלית לאמצעי מניעה, מנהל יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, מרכז הרפואי שיבא, תל-השומר.
מה הבעיה בגלולות ה"רגילות"?

הגלולה המקובלת למניעת הריון מכילה שילוב של נגזרות סינתטיות של ההורמונים הנקביים פרוגסטרון ואסטרוגן. הגלולות "המשולבות" יעילות ביותר והינן בעלות יתרונות נוספים רבים לאישה, למשל הבטחת מחזורי וסת סדירים ומניעת היווצרות ציסטות בשחלות. אך להורמון אסטרוגן, שמצוי בגלולה המשולבת, השפעה על תפקודי גוף נוספים, כמו מנגנון הקרישה, כך שעבור נשים עם גורמי סיכון מסוימים הגלולה המשולבת אינה מומלצת.

לאורך 40 השנים בהם הגלולה המשולבת נמצאת בשימוש נרחב חלה ירידה במינון האסטרוגן שבכל גלולה מ- 100 מק"ג אתניל אסטרדיול ל- 30-35 מק"ג, ואף ל- 15-20 מק"ג בלבד, בגלולות שנפוצות כיום. עם זאת, כל הגלולות "המשולבות", כלומר אלה שמכילות גם אסטרוגן וגם פרוגסטרון, קשורות בסיכונים מסוימים אם כי נדירים, והעיקרי שביניהם הוא חשש להיווצרות קרישי דם בורידים. הסיכון לסיבוכים נוספים כמו אוטם בשריר הלב או שבץ מוחי קטן ביותר עם התכשירים המקובלים כיום עקב המינון הנמוך של האסטרוגן. אך עבור נשים מסוימות הסיכון בכל זאת משמעותי. למשל, נטילת גלולות משולבות קשורה בחשש לאוטם בשריר הלב בקרב נשים בנות מעל 35 שנה שמעשנות ולסיכון לשבץ מוחי אצל מעשנות או נשים עם יתר לחץ דם. ישנן על כן נשים עם גורמי סיכון ליצירת קרישי דם בעורקים או בורידים שאסור להן ליטול גלולות המכילות אסטרוגן.

חלק מתופעות הלוואי של הגלולות המשולבות נובעות בעיקר מהמרכיב האסטרוגני של הגלולה, למשל בחילות, כאבי ראש ורגישות בשדיים. תופעות הלוואי הללו הינן בד"כ קלות וחולפות, אך למרות זאת הן מהוות סיבה חשובה לכך שנשים מסוימות מפסיקות ליטול גלולות משולבות למניעת הריון. הגלולות המשולבות גם מתאימות פחות לנטילה מיד לאחר הלידה מאחר והאסטרוגן שבגלולה עלול להשפיע על כמות והרכב החלב אצל נשים מניקות.

גלולות למניעת הריון שמכילות פרוגסטרון בלבד

הגלולות למניעת הריון שמכילות פרוגסטרון בלבד מהוות תחליף מצוין עבור אותן נשים נבחרות שנטילת גלולות משולבות לא מתאימה עבורן. הגלולות מסוג זה ששווקו עד כה בישראל, פמולן ומיקרולוט, ניתנו בעיקר לנשים מניקות. הסיבה העיקרית לשימוש המוגבל בגלולות אלו נובע ממספר סיבות. ראשית, יעילותן למניעת הריון נמוכה יחסית לגלולה המשולבת, זאת מאחר והן לא מעכבות באופן יעיל מספיק את הביוץ. למעשה מניעת ההריון של הגלולות הללו מתבססת במידה רבה על יכולתן לשבש את ריר צוואר הרחם, כך שהריר כמעט ואינו חדיר לזרע. שנית, מאחר והפרוגסטרון מאט את מעבר הביצית דרך החצוצרה, דווח על עליה קלה בשיעור ההריונות שמתפתחים בחצוצרה, כלומר מחוץ לרחם, בהשוואה לנשים שנוטלות גלולות משולבות. שלישית, לתכשירים המכילים פרוגסטרון בלבד אין השפעה מחזורית על רירית הרחם, דבר שמסביר את הדמם הלדני הבלתי צפוי עם נטילת גלולות אלו, תופעה מטרידה שמובילה לעתים קרובות להפסקת השימוש בגלולות אלו.

גלולת הסראזט

סראזט הינה גלולה חדשה בישראל שרק לאחרונה הוחל בשיווקה. הגלולה מכילה פרוגסטרון סינטתי בשם דזוגסטרל, שמצוי גם בגלולות המשולבות מסוג מיקרודיול, מרסילון ופמינט. היתרון העיקרי של הגלולה החדשה הוא שהיא מכילה פרוגסטרון שיעיל יותר במניעת ביוץ בהשוואה לפרוגסטרון המצוי בגלולות האחרות שמכילות פרוגסטרון בלבד שנמכרו עד כה בישראל. היעילות הגבוהה של הגלולה החדשה הופכת אותה לאמצעי מניעה שמתאים לא רק לנשים מניקות. הסראזט מציעה על כן תחליף חדש ויעיל לנשים שמעוניינות ליטול גלולות למניעת הריון שאינן מכילות אסטרוגן. יתרון נוסף של הסראזט הינו שבעוד שאת הגלולות האחרות שמכילות פרוגסטרון יש להקפיד לקחת מידי יום באותה שעה ואסור לאחר בנטילת הגלולה יותר מ- 3 שעות, הרי שאת הסראזט ניתן ליטול באופן יומי בחלון זמנים נרחב יותר, כאשר איחור חד פעמי של עד 12 שעות לא מוביל לאיבוד יעילותה.

תופעות לוואי
גלולות משולבות נלקחות בד"כ במשך 21 ימים עם מרווח של 7 ימים ללא גלולות לפני תחילת נטילת חפיסה חדשה. הפסקת נטילת הגלולות גורמת לנפילה ברמות ההורמונים, התפרקות רירית הרחם והופעת וסת מלאכותית. עקב כך הדמם הלדני סדיר ביותר בעת נטילת גלולות משולבות. לעומת זאת, הגלולות שמכילות פרוגסטרון בלבד נלקחות ברצף, ללא הפסקה בין חפיסה לחפיסה, כשכל חפיסה מכילה גלולות המספיקות למשך 28 יום. עקב כך לא מופיעה וסת מלאכותית ומועד הופעת הדמם הלדני פחות ניתן לניבוי בהשוואה לגלולות המשולבות. עם סיום חפיסת הגלולות ממשיכים מיד בנטילת חפיסה חדשה ללא המתנה להופעת דמם לדני. אופן הנטילה הרציף עשוי להקל על חלק מהנשים את נטילת הגלולות, בשל העדר הצורך לזכור מתי להתחיל חפיסת גלולות חדשה.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר בעת נטילת הסראזט הינה על כן שינוי בסדירות הדמם הלדני. בחודשים הראשונים לנטילת הסראזט, כנראה עקב העיכוב היעיל של הביוץ, דמם לדני לא סדיר שכיח יותר בהשוואה לגלולות אחרות שמכילות פרוגסטרון בלבד. אי סדירות בדמם הלדני מהווה את הסיבה הנפוצה ביותר להפסקת נטילת גלולות סראזט. עם הזמן אירועי הדמם הלדני שכיחים פחות וכמות הדמם פוחתת, כך שמספר הימים עם דימום או הכתמות קטן. תופעה אחרת, שנשים מסוימות יראו אותה כברכה בעוד שנשים אחרות יהיו מוטרדות בשלה, היא הפסקה ממושכת במחזורי הדמם הלדני בעת נטילת הגלולה. העדר ממושך של דמם דמוי וסת מתרחש בכמחצית מהנשים שנוטלות סראזט למעלה משנה לעומת 10% בלבד מהנשים שנוטלות מיקרולוט.

למרות המינון הגבוה יחסית של המרכיב הפרוגסטוגני בסראזט בהשוואה לגלולות אחרות שמכילות פרוגסטרון בלבד, לא נצפו יותר תופעות לוואי, כמו כאבי ראש, בחילות וכאב בשדים. יש להדגיש כי נטילת סראזט לא מעלה את היארעות של אקנה, וקשורה בשיעור נמוך של כאבי מחזור ושינוי לא משמעותי במשקל הגוף.

גלולות והנקה

נטילת גלולות משולבות אינה אסורה בעת הנקה, אך הדבר בד"כ לא מומלץ משום שיש חשש שלגלולות אלו השפעה לרעה על כמות והרכב חלב האם.

זה לא הרכי שכך יקרה, אך רוב הסיכויים הם שכך זה יהיה.
מקובל על כן להמליץ על נטילת גלולת שמכילות פרוגסטרון בלבד, כמו הסראזט, שאינן משפיעות על כמות או איכות חלב האם, אך יעילות מאד במניעת הריון. יש לציין שעד כה לא נמצאה השפעה שלילית של נטילת גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד בעת הנקה על הגדילה של הילודים.

בטיחות וסיכום

החשש הבריאותי העיקרי כיום בקשר לנטילת גלולות משולבות הוא כאמור הסיכון להיווצרות קרישי דם בורידים וארעות של סיבוכים נלווים כמו תסחיפים של קרישי דם לריאות או למוח. הסיכון קשור למינון של האסטרוגנים בגלולה, והינו על כן קטן ביותר בעת שימוש בגלולות המודרניות שנמכרות בישראל ומכילות מינונים נמוכים מאד של אסטרוגנים. עם זאת, עבור נשים עם גורמי סיכון להיווצרות קרישי דם, לא ממליצים כלל על נטילת גלולות משולבות, אפילו אלו המכילות מינונים נמוכים מאד של אסטרוגן. מאחר וההשפעה של הפרוגסטרון על גורמי הקרישה קטנה מאד, מניחים שנטילת גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד, בטוחה יותר עבור נשים עם גורמי סיכון בהשוואה לגלולות משולבות. גורמי הסיכון הללו כוללים בין היתר עישון בקרב נשים מעל גיל 35 שנה, נשים עם יתר לחץ דם ונשים עם היסטוריה אישית או משפחתית של מחלות לב וכלי דם או נטייה לקרישיות יתר.

סיכום
המרכיב האסטרוגני בגלולות המשולבות למניעת הריון קשור לשיעור נמוך של תופעות לוואי וסיכונים שהופכים את הגלולות הללו לבלתי מתאימות עבור נשים מסוימות. הגלולות שמכילות פרוגסטרון בלבד מהוות פתרון עבור נשים אלו, אך הגלולות ששווקו עד כה בישראל היו יעילות פחות במניעת הריון בהשוואה לגלולות המשולבות. הגלולה החדשה, סראזט, פועלת בעיקר על ידי מניעת ביוץ, בדומה לגלולות המשולבות. בנוסף, היעילות הגבוהה של סראזט במניעת הריון נובעת גם מעליה בצמיגות ריר צוואר הרחם. לא דווח על הריונות מחוץ לרחם בעקבות נטילת סראזט. נטילת סראזט קשורה בשיעור גבוה יחסית של דימומים לדנים לא סדירים, בעיקר בחודשים הראשונים של השימוש. הגלולה גם יקרה באופן משמעותי מגלולת הפמולן, אם כי מחירה דומה לזה של גלולות המשולבות למניעת הריון.
נשים שעד כה נמנע מהן השימוש בגלולות למניעת הריון בשל תופעות לוואי או גורמי סיכון, ונשים מניקות, צריכות להיות מודעות לכך שיש כיום גלולה חדשה שמציעה להן אמצעי בטוח ויעיל למניעת הריון לא מתוכנן.

נשים עבורן מומלץ לשקול שימוש בגלולה למניעת הריון שמכילה פרוגסטרון בלבד.

נשים מניקות.
נשים עם גורמי סיכון להיווצרות קרישים בכלי הדם: מעשנות מעל גיל 35 שנה, נשים עם יתר לחץ דם, היסטוריה אישית או משפחתית של מחלות לב וכלי דם או נטייה לקרישיות יתר.
נשים עם כאבי ראש של מיגרנה.
נשים שהפסיקו ליטול גלולות למניעת הריון משולבות עקב תופעות לוואי.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

ובפורום פיריון האישה והפרייה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום