'לאם ולילד שלום'? לא תמיד...

(0)
לדרג

מתי קיימת סתירה בין הצלת חיי האם להצלת העובר? על מצבי חירום במיילדות - סקירה

מאת: ד"ר דוד מנקוטה מומחה במיילדות ובגינקולוגיה.מנהל חדרי לידה, בית חולים האוניברסיטאי הדסה עין כרם ירושלים. רופא בכיר במרכז לבריאות האישה על שם רוטר בירושלים. "מכבי שירותי בריאות"
לדעת יותר, להיות קשובה.

במיילדות ובגינקולוגיה מתעוררות בעיות דחופות שעלולות לסכן את חיי האישה. מצבי החירום בתחום רפואי זה מיוחדים בגלל שתי סיבות:

1. במיילדות מדובר במצבי חירום שנוגעים לשני פציינטים: האם ועוברה. לעתים קיימת סתירה בין הצרכים הרפואיים של השניים. לדוגמה, במחלה שנקראת רעלת היריון (הרחבה בהמשך) בשבועות מוקדמים יחסית, הטיפול הנכון לשיפור מצבה של האם הוא ליילד אותה. ואולם העובר עדיין אינו בשל ואינו מוכן לחיים שמחוץ לרחם. מכאן שהרופאים מהלכים על חבל דק בניסיון להמתין עד לבשלות העובר בלי לסכן את בריאות האישה ואת חייה, וזאת משימה מורכבת.

2. בגינקולוגיה ובמיילדות העיסוק הוא באיברי הרבייה וההולדה של האישה. מטבע הדברים כל בדיקה באזור כרוכה במבוכה. לפיכך לעתים לא רחוקות אנו נתקלים במצבים רפואיים שנעשו למצבי חירום עקב פנייה מאוחרת לשירותי הבריאות בשל מבוכה, אי-נעימות או חשש מהבדיקה. אנו תקווה שהגברת מודעות הנשים לעניין הזה, בין השאר בקריאת מאמר זה, תעודד אותן לפנות בזמן לקבל סיוע רפואי.

עוד על הריון ולידה: ערוץ "הריון ולידה" בדוקטורס

מצבים דחופים בהריון

הפלות - יש הפלות טבעיות ויש הפלות יזומות (מלאכותיות). דמם לדני (וגינלי) הוא לעתים קרובות הסימן הראשון להפלה והוא עלול להיות מסוכן. תחילה אמנם כמות הדמם קטנה, אך היא עלולה לגבור ולהביא את האישה לידי מצב שנקרא הלם תת-נפחי הנובע מאבדן כמות דם ניכרת. בגלל הדמם הרב תחוש האישה. סחרחורת, דפיקות לב מואצות וזיעה קרה. אסור להגיע למצב כזה! בכל מקרה דמם בזמן ההיריון יש לפנות לרופא. אם כמות הדמם גדולה מכמותו במחזור וסת רגיל, יש לפנות מיד (ביום או בלילה) לקבל סיוע רפואי.
קיימים כמה סוגי הפלות ובהם הפלה בלתי שלמה והפלה מזוהמת.

הפלה בלתי שלמה: העובר נמצא בפתח הרחם או בנרתיק בעוד צוואר הרחם פתוח. במקרה זה אי אפשר להציל את ההיריון ונאלצים לסיימו מהר, בעיקר אם הדמם הנרתיקי רב.

הפלה מזוהמת: זו תתרחש במקרים של זיהום בתוצרי ההיריון או בשל עליית מזהמים מהנרתיק לרחם או בגלל ניסיון הפלה שלא במסגרת רפואית ממוסדת. זיהום מסוג זה עלול לסכן את בריאות האישה ובמצבים קיצוניים - אף את חייה. יש המלצה לעשות הפלה רק באישור ועדה להפסקת היריון ורק במוסד שקיבל אישור לכך ממשרד הבריאות. במקרה חשד לזיהום - המסתמן בחום, בכאבי בטן ובהפרשה מהנרתיק שריחה לא נעים - בהיריון או לאחר הפסקת היריון - יש לפנות מיד לסיוע רפואי.

היריון חוץ-רחמי

הוא תוצאת השתרשות העובר מחוץ לרחם (בדרך כלל בחצוצרה). כיוון שההיריון ממשיך להתפתח באזור שאינו יכול לקלוט היריון, עלולים להתהוות סיבוכים שמסכנים את האם. בכל המקרים העובר אינו מתפתח באופן תקין. הסכנה העיקרית בהיריון חוץ-רחמי היא דמם. תוצרי ההיריון חודרים לתוך כלי דם באזור ההשרשה ואף עלולים לגרום לפריצת החצוצרה, לקרע ולדמם. התלונות האופייניות להיריון חוץ-רחמי הן דמם לדני, איחור בווסת, כאבים בכתפיים, סחרחורת ונטייה להתעלף. בדיקת על-שמע (אולטרה-סאונד)

היפרדות השליה

מדובר במצב שבו השליה ניתקת ממקומה בגלל רעלת היריון, חבלה בבטן, רחם מורחבת בשל ריבוי מי שפיר או הריונות מרובי עוברים ועוד. מצב זה מסוכן לאם ולעובר. התלונות השכיחות יהיו כאב בטן - לעתים פתאומי, צירים ממושכים שאינם נפסקים, דמם לדני והתמעטות תנועות העובר. בכל חשד למקרה כזה יש לפנות מיד לרופא או לחדר לידה הקרוב.


רעלת היריון חמורה

רעלת היריון היא מחלה שסיבתה אינה ברורה לחלוטין והיא פוגעת בכחמישה אחוזים מכלל ההריונות, יותר בהיריון הראשון של האישה. המחלה מיוחדת לנשים הרות והיא שונה ביסודה ממחלת יתר לחץ דם הכרונית המוכרת לציבור. תסמיניה הם עליית לחץ הדם וחלבון בשתן. התלונות במקרים חמורים הן כאבי ראש, כאבים ברום הבטן וטשטוש הראייה. הסכנה העיקרית לאם ולעובר היא פרכוסים שעלולים לתקוף את האישה. בכל חשש מרעלת היריון יש לפנות מיד לרופא או לחדר לידה הקרוב, ולהקפיד על בדיקת שתן ומדידת לחץ דם, מקרים טראגיים כגון זה שארע לא מכבר שבו איבדה אם את תאומותיה לאחר שלא נבדקו אצלה סימנים לרעלת הוא נדיר מאוד, אבל אפשרי, ועל כן חשוב מאוד להקפיד.

שליית פתח

מצב שבו השליה משתרשת בפתח הרחם, בכיוון יציאת העובר. השליה, שהיא רקמה רווית דם וכלי דם, עלולה לדמם ולסכן את חיי העובר והאם. במקרים שהשליה חוסמת לחלוטין את "נתיב היילוד" חייבים לסיים את ההיריון בניתוח קיסרי. ככלל: בכל מקרה של דמם בהיריון, בעיקר עם התקדמות ההיריון, יש לפנות מיד לסיוע רפואי.

מצבים דחופים

המחזור החודשי הקלסי מתואר כמחזור בן 28 ימים, ובו ארבעה-חמישה ימים הם ימי הדמם (הווסת), והביוץ מתרחש ביום ה-14 לתחילת הווסת. בפועל, ברוב הנשים מחזור הווסת אינו מתרחש בסבב של 28 ימים אלא בתדירות שונה ולעתים אף משתנה מחודש לחודש. במרבית המחזורים מתרחש ביוץ, אך לא תמיד ביום ה-14. ההורמונים המופרשים לאחר הביוץ חיוניים להשלמת המחזור ולקיום הווסת. בהיעדר ביוץ אפשר שיתהוו דימומים לא סדירים במהלך המחזור. לעתים רחוקות הדמם מביא את האישה לידי מצב חירום.

אם הדמם החודשי אינו סדיר אך כמותו סבירה, יש לפנות לרופא הנשים המטפל. במקרה זה הוא עשוי לרשום לאישה גלולות למניעת היריון או הורמונים אחרים כדי להשפיע על התופעה ולצמצמה. זאת כמובן לאחר שישלול סיבות אחרות לדמם לדני חריג (דלקת, שאתות, היריון). לעתים הדמם הלדני רב ואי אפשר להמתין עד לפגישה עם הרופא. במקרה זה יש לפנות לרופא המשפחה או לשירות רפואי דחוף (טר"ם או חדר מיון). האישה תטופל בהורמונים, ובעת הצורך - בגרידת חלל הרחם.

דלקת באגן:

PID PELVIC INFLAMMATOTY DISEASE - דלקת באגן היא דלקת חיידקית של איברי הרבייה (רחם, חצוצרות ושחלות). תלונות האישה יהיו כאבי בטן, הפרשה מהנרתיק שמרקמה וריחה לא רגילים ועליית חום הגוף. הסכנות בשל דלקת באגן הן זיהום כללי, התהוות מורסה ופגיעה בפוריות האישה בעתיד. במרבית המקרים הטיפול ניתן באנטיביוטיקה. אם הדלקת קשה, יש צורך לאשפז את האישה ולטפל בה באנטיביוטיקה דרך הווריד. לעתים רחוקות יש צורך בניתוח.

תסביב של הטפולה

הטפולה (השחלה והחצוצרה) הם איברים המחוברים לצדי הרחם ו"צפים" בחופשיות בחלל התוך-בטני. לעתים הטפולה "מסתובבת" סביב עצמה, והסכנה במקרה כזה היא הפסקת הספקת הדם לטפולה ונמק של הטפולה. הנמק עלול לגרום למחלה תוך-בטנית קשה ואף לפגוע בפוריות של אותה הטפולה בעתיד. תלונות האישה הן כאבי בטן חזקים - לעתים חד-צדיים ולעתים בכל הבטן.
האבחנה נקבעת בבדיקה קלינית ובבדיקת על-שמע (אולטרה-סאונד). נוכחות כיסתה (ציסטה) מגבירה את הסיכויים לתסביב. לעתים יש צורך בלפרוסקופיה (החדרת צינור אופטי לחלל הבטן) כדי לאבחן את המצב ולטפל בו. כיום נוטים לסובב את הטפולה בחזרה. לעתים מצב הטפולה חמור כל כך עד שנאלצים לכרות אותה. בכל מקרה של כאבי בטן חזקים יש לפנות לסיוע רפואי.

באדיבות: מכבי שירותי בריאות, מכביתון.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה
ובפורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום