הפסקת עישון: כבר אין תירוצים

(0)
לדרג

המימון לצ'מפיקס וזייבן, תרופות להפסקת עישון, ניתן למי שעובר סדנאות גמילה בקופות החולים. doctors מציג: המסלול לגמילה מסיגריות

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

ועדת סל התרופות החליטה לכלול בסל, לראשונה, גם תרופות לגמילה מעישון - צ'מפיקס וזייבן. החל מינואר 2010 ההנחה על התרופות ניתנת לאנשים שמשתתפים בסדנאות גמילה מעישון בקופות החולים. ההחלטה התקבלה בעקבות מחקרים רבים שבוצעו בעולם, ונמצא בהם כי אחוז ההצלחה הגבוה ביותר בגמילה מעישון הוא כאשר משלבים טיפול תרופתי עם טיפול התנהגותי. כמו-כן, רק 3-5% מהמעשנים שמנסים להפסיק לעשן ללא עזרה יצליחו לאחר שנה להישאר גמולים. מעשן מנסה 5-7 פעמים להפסיק עד שמצליח. השתתפות בסדנאות אינה כרוכה בתשלום ועלות התרופות למשתתפי הסדנאות הינה 65-85 ש"ח.

"כל אחד מהכלים בפני עצמו חשוב וחיוני לשם הגמילה מעישון", אומר ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה וגמילה מעישון. "גם לפי מחקרים וגם מניסיוני האישי, השילוב של התמדה בסדנה בשילוב תרופות או תחליפי ניקוטין, שניתנים עם הדרכה נכונה, מביא לאחוזי הגמילה הגבוהים ביותר".

מה בעצם מציעות קופות החולים?

כללית: הסדנה כוללת שמונה מפגשים, אחת לשבוע, כל מפגש אורך שעה וחצי. הסדנאות מונחות על ידי אנשי מקצוע - רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מקדמי בריאות ועוד, שהתמחו בייעוץ והנחיה לגמילה מעישון. הסדנאות נערכות בסניפים שבהם מתגבשת קבוצה בת כ-15-12 משתתפים, וכן במקומות עבודה המעוניינים לערוך סדנאות אלה לעובדים. מכללית מדווחים כי שיעורי ההצלחה של הסדנאות גבוהים - מבין המסיימים, כ-50% התמידו בגמילה מעישון גם כעבור שנה מסיום הסדנה. זהו שיעור הנחשב גבוה, לאור העובדה שאחוז הנגמלים בסדנאות המדווח בספרות המקצועית עומד על כ-30%.

מכבי: הסדנה כוללת תשעה מפגשים ומועברת על ידי רופאים ומטפלים שעברו הכשרה ייעודית בנושא. עוד לפני כניסת הסדנאות לסל, הקופה סיפקה סדנאות אלה לכל מבוטחיה בסבסוד של 50% מהעלות לסדנה. בנוסף, מכבי יזמה שירות לטיפול פרטני לגמילה מעישון, ומזה מספר חודשים פועלות שתי מרפאות לגמילה מעישון בתל אביב ובאשקלון. פרויקט נוסף וייחודי הוא מרכז טלפוני לטיפול בגמילה מעישון ללא תשלום. המרכז נחנך לפני חצי שנה ומעניק טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בהפניית הרופא המטפל. אחוזי הגמילה לאחר הטיפול הטלפוני עומדים על 70%. עד כה טופלו במרכז הטלפוני כ-600 אנשים.

מאוחדת: הסדנה כוללת שמונה מפגשים. המפגש הראשון בן שעתיים וכל יתר המפגשים בני שעה וחצי. בשלבים הראשונים המשתתפים מקבלים מידע אודות מרכיבי הסיגריה, הסיבות לתחילת העישון, המחלות הנגרמות עקב העישון, ההתמכרות הפיזיולוגית וההתמכרות ההתנהגותית. בהמשך מקבלים המשתתפים מידע על התרופות לגמילה מעישון ועל תחליפי הניקוטין. במפגשים המתקדמים לומדים תרגילי הרפיה ודרכים למניעת מעידות.

לאומית: הסדנא כוללת שישה מפגשים בני שעה וחצי, בהנחיית מנחה מוסמך ומנוסה בכל הקשור לגמילה מעישון ותמיכה קבוצתית.

רישום לסדנאות של קופות החולים:

כללית: 2700*
מכבי: 3555*
מאוחדת: 3833*
לאומית: 1-700-507-507

כאמור, התרופות להפסקת העישון הן צ'מפיקס וזייבן. לאלו שמתלבטים מהי התרופה שמתאימה להם, ד"ר ויינפאס מסביר על ההבדלים: "התרופה צ'מפיקס היא התרופה הראשונה שפותחה ספציפית למכניזם הנוירו-ביולוגי של התלות בניקוטין. לתרופה מנגנון פעולה כפול שמטרתו לעזור למעשנים לשבור את מעגל ההתמכרות. כמו כן, התרופה מורידה את התשוקה והדחף לעישון ומפחיתה תסמיני גמילה. לעומת זאת, התרופה זייבן קיימת משנות ה-80. במקור היא תרופה נוגדת דיכאון, אך היא גם מפחיתה תסמיני גמילה מניקוטין".

ד"ר ויינפאס מציין: "ממחקרים שנעשו נמצא, שלאחר שלושה חודשי מעקב, נגמלים שלקחו צ'מפיקס התמידו בגמילתם בשיעורים של כ-45% ואלו שלקחו זייבן התמידו בשיעורים של כ-30%. שיעור הגמילה של אנשים שלקחו פלצבו היה 17%". עוד הוא מוסיף, כי "על הרופא מוטל לקחת בחשבון את פרופיל תופעות הלוואי של התרופות ומחלות הרקע של החולה, על מנת להתאים לנגמל את התרופה, בנוסף לתחליפי ניקוטין לפי הצורך".

תהליך של פרידה

נשאלת השאלה האם הגמילה מעישון על ידי סדנה מתאימה לכולם. "בני האדם שונים מאוד בהתנהגותם, וכן בדרך המתאימה להם להיגמל", מסביר ד"ר ויינפאס. "יש פציינטים בעלי אופי יותר אינדיבידואלי שעוברים תהליך גמילה פרטני מוצלח, ויש כאלו שזקוקים לדינמיקה ולתמיכה הקבוצתית על מנת לעשות את אותו שינוי. אני מתרשם שהסדנה מועילה לרוב האנשים, גם לסקפטים יותר, ומוצא היגיון מוצדק בחוק החדש".

הנגמלים מתמודדים עם התמכרות פיזית והתמכרות התנהגותית. "בשבועיים הראשונים עיקר ההתמודדות הוא מול ההתמכרות הפיזיולוגית, שמתבטאת בעצבנות יתר, תחושת מתח, רעד קל, קושי להירדם, קושי להתרכז, עצירות והשמנה", אומר ד"ר ויינפאס. "בהמשך, ההתמודדות העיקרית נובעת מהזיקה ההתנהגותית שנוצרה בין פעולות יומיומיות לבין העישון. אפשר לומר, שהנגמל חווה תהליך הדומה לתהליך של פרידה ושל אבל". ההתמודדות היא בשילוב של קבוצות תמיכה, שיחות, הסברים, תחליפי ניקוטין, תרופות מרשם לגמילה מעישון, שינוי הרגלי אכילה ושתייה, חזרה לפעילות גופנית, תרגילי הרגעה והכוונה ממומחים בתחום. בסדנאות מעניקים כלים לשבירת ההתניות ההתנהגותיות המובילות לעישון.

בסופו של דבר המאמץ משתלם, ואם מחקרים הראו שהשילוב המנצח להפסקת עישון הוא נטילת תרופה וסדנה בנושא, כדאי לנסות להיגמל מההרגל הרע. הצעד הראשון לשינוי אורח החיים הוא להירשם לסדנת הגמילה.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום