הסרת עודפי עור: הפן הנפשי

(0)
לדרג

האינדיקציה להסרת עודפי עור היא בעיקר נפשית. לפי מחקר חדש ניתוח להסרת עודפי עור מסייע לשמירה על משקל נמוך לאורך זמן

מאת: ~~ד"ר טלי פרידמן~~

בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה בפופולריות של ניתוחים להסרת עודפי עור ועיצוב הגוף בישראל. הדרישה העצומה היא תוצאה משילוב מנצח: שביעות רצון גבוהה של מטופלים מניתוחים אלה, לצד החלמה קלה יותר ממה שהיה בעבר.
מדובר בניתוחים משחזרים לעיצוב הבטן, הזרועות, הישבן, הירכיים והחזה, הנעשים בראיה כוללת שמטרתה לפסל את הגוף, שעבר שינויים כתוצאה מהשמנה ובהמשך התעוות כתוצאה מירידה במשקל.

עודפי העור עשויים להיווצר מירידת משקל משמעותית, אולם שכיחים גם אצל אותם מטופלים שעולים ויורדים במשקלם, אפילו בתנודות קטנות יחסית, מה שנקרא אפקט אקורדיון.

הבעיה נוצרת עקב פגיעה באלסטיות העור, ביכולתו להתכווץ ולהסתגל לנפח הגוף הרזה יותר. פורמלית האינדיקציה לניתוח הסרת עודפי העור הנה הבעיה הפיזית, שכן אלו גורמים להפרעות בהגיינה, דלקות בעור תחת הקפלים, ריחות לא נעימים, קשיים בהתאמת הביגוד ולעיתים אף כאבי גב עקב יציבה לא תקינה. אולם בראיית המטופלים, הצורך המרכזי להסירם הינו נפשי לא פחות מפיזי, שכן המראה המעוות עקב נוכחות עודפי העור מקבע את המטופלים בתחושה שנותרו שמנים, וכל המאמץ הגדול שעשו לרדת במשקלם הותיר בהם עיוות אותו מנסים להסתיר.

מהם סוגי הניתוחים?

הניתוח הנפוץ ביותר הוא ניתוח מתיחת בטן, או מתיחת בטן היקפית (בודי ליפט).

סקר שבוצע לפני מספר שנים בקרב נשים ישראליות הראה כי אזור הבטן הוא האזור הנשאף ביותר לשינוי בקרב נשים. כמובן שעודפי עור שכיחים באזורים נוספים. ניתן לטפל גם בהם בהצלחה - ולשלב מספר אזורים באותו שלב ניתוחי.

ניתוחים פופולריים נוספים: ניתוחי מתיחת זרועות, ירכיים צידיות ופנימיות, ישבן, חזה, גב וצידי חזה ואף פנים וצוואר.

מהי חשיבות הניתוחים האלה?

מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה, משוויץ, ארצות הברית וישראל (!) מדגישים את חשיבות הניתוחים לעיצוב הגוף בסגירת מעגל ההשמנה. הצגתי את תוצאותיו של המחקר הישראלי בנושא, אשר מוכיח שמטופלים שמבצעים ניתוח להסרת עודפי עור לאחר ירידה גדולה במשקלם, יצליחו לשמור על משקלם הנמוך לטווח ארוך. זאת, בהשוואה לאלה שעברו ניתוח הרזייה מוצלח (ניתוח בריאטרי) ולא נפטרו לאחר מכן מעודפי העור.

מה ניתוח לעיצוב הגוף עשוי לכלול? האם רק אזור אחד, או מספר אזורים?

מטופלים רבים אכן שואפים לעצב מספר אזורים בגוף בו זמנית, באותו ניתוח ובאותה החלמה - ולסיים את עיצוב הגוף בבת אחת. אם מצבם הבריאותי מאפשר זאת והיקף הניתוחים אפשרי. מבחינה בטיחותית ניתן יהיה לנתח מספר אזורים בגוף בשלב אחד - ולסגור את מעגל ההשמנה. לעיתים, יש צורך לפצל את הניתוחים לשני שלבים במידה ומדובר במספר אזורים רב ואורך הניתוח צפוי להתארך מדי. השאיפה הינה לסיים בתוך חצי שנה את שחזור הגוף הכולל.

במקרים נבחרים, כאשר מדובר במטופלים בריאים, הפעילים גופנית, אשר כמות עודפי העור מוגבלת אצלם, ניתן אף להסיר בשלב ניתוחי יחיד את כל עודפי העור מגופם, ניתוח הקרוי TOTAL BODY LIFT.

מה בנוגע לבטיחות של הניתוחים?

מדובר בניתוחים בטוחים! באמצעות שיטות ניתוחיות מתקדמות, חומרי הרדמה עם מינימום תופעות לוואי, יכולת למנוע כאב בצורה יעילה, שיטות יעילות לצמצום אבדן דם ניתוחי ומתן מדללי דם לאחר ניתוחים גדולים, ניתן לאפשר למטופלים כיום היקפי ניתוח גדולים והחלמה בטוחה, עם מינימום סיבוכים.

כיצד ניתן להכין את המטופלים לניתוח?

בפגישת ההכנה לניתוח, המנתח מוודא כי ספירת הדם תקינה ומוודא שאין חוסרים תזונתיים משמעותיים, העלולים להופיע לאחר ניתוחי הרזיה ודיאטות שונות. אם נמצאים חוסרים של ויטמינים או חלבון, יש להשלימם לפני הניתוח המשחזר.

כמו כן, על פי ההערכה הקלינית של המטופל בעת הבדיקה במרפאה ותוצאות בדיקות הדם, ייקבע ע"י המנתח מה היקף הניתוח הבטיחותי עבור המטופל הספציפי.

סביב הניתוח, נשתמש בגרבי מסאז' אשר ממריצים את זרימת הדם ברגליים בעת מנוחה. זאת, יחד עם טיפול במדללי דם לפי צורך לאחר הניתוח וניידות מוקדמת. הם השילוב המנצח למניעת קרישי דם לאחר ניתוחים גדולים.

במהלך הניתוח, אנו מזריקים חומר הרדמה לאזורי הניתוח כולם, כדי למנוע כאב בימים הראשונים לאחר הניתוח וכדי לאפשר ירידה מוקדמת מהמיטה לשירותים. בבית, המטופל יכין תרופות למניעת כאבים, אותן ייטול לאחר הניתוח למשך מספר ימים, כדי שלא יחוש כלל כאב.

כמובן שמטופלים הצפויים לעבור ניתוחים בהיקף גדול, מבוגרים בגילם או הסובלים ממחלות כרוניות שונות, ייבדקו לפני הניתוח ע"י המרדים במרכז הרפואי, על מנת לאשר מוכנות הגוף לניתוח.

לסיכום: השילוב המנצח בין תוצאות אסתטיות מצוינות לבין בטיחות גבוהה, המאפשרת היקף רחב של ניתוחים, הוא השילוב המנצח לקבלת מטופל מרוצה ובריא.

ד"ר טלי פרידמן, היא מומחית בכירורגיה פלסטית, בעלת תת מומחיות ייחודית בניתוחים לעיצוב הגוף.

בואו לדבר על זה בפורום מתיחות בטן ושאיבות שומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום