כתמי פיגמנטציה: מה עושים להסרת כתמים מהפנים?

(11)
לדרג
תוכן מקודם

שינויים בגווני העור והופעת כתמים חומים כהים או בהירים, נגרמים ממגוון גורמים. מדוע הכתמים נוצרים? כיצד לטפל בהם? ומאיזה טיפולים ממש מומלץ להיזהר?

רופא עור ומין ,מומחה לרפואת ילדים
077-2310800 (מספר מקשר)

הופעת כתמים על עור הפנים מושפעת ממספר גורמים, לרבות סוג העור (בהיר או כהה), מידת החשיפה לשמש, הגיל, שינויים הורמונליים, נזקי עור על רקע חבלות, כוויות או מחלות אוטואימוניות וזיהומי עור למיניהם. הנפגעים העיקריים הם ילדים ונשים, והתכונה המשותפת לכל הכתמים היא הפגיעה האסתטית, הכרוכה לפעמים גם בפגיעה בביטחון העצמי, כאשר הכתם מופיע באזור הפנים.

מדוע נוצרים כתמים?

צבע העור החום נוצר על ידי תאים מלנוציטים, אשר מובילים לייצור פיגמנט המלנין, האחראי על הצבע הכהה, השזוף של העור. הכתמים הלבנים נוצרים מהיעדר מלא או חלקי של תאים המייצרים מלנין. הפגיעה בייצור המלנין היא תוצר של זיהומי עור, מחלות אוטואימוניות ועוד. לעומתם, הכתמים החומים נוצרים מהצטברות של פיגמנט המלנין בעור. זאת, כתגובה לשינויים הורמונליים, מחלת עור או דלקת והזדקנות העור.

מהם הגורמים להופעת הכתמים החומים?

הגורמים השכיחים להופעת כתמים חומים על פני העור הינם: סיבות הורמונליות (עם או בלי שימוש בגלולות); אקנה שגורמת להיפר פיגמנטציה, בעיקר לבעלי גוון עור שחום; שמש - הגורמת לכתמי זקנה חומים בהירים, באנשים מבוגרים; תרופות; כוויות (כולל טיפול לייזר, IPL); טראומה לעור (כולל הסרת שיער בשעווה או בחוט).

הפיגמנטים - מקורם בתאים שמייצרים את המלנין, שאחראי על הפיגמנט בעור. ריבוי של הפיגמנט גורם לכתמים חומים. בשפה הרפואית, המצב נקרא היפר-פיגמנטציה. תפקידו העיקרי של המלנין: להגן על העור מפני קרינת השמש. המקומות הרגישים להופעת או החמרת ההיפר-פיגמנטציה, הם המקומות שחשופים ביותר לשמש, בעיקר בקיץ: פנים, גפיים עליונות ותחתונות, ואזור החזה קדמי עליון.

כתמי פיגמנטציה. צילום: שאטרסטוק
כתמי פיגמנטציה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע האבחון?

את ההערכה הקלינית לסוג הכתמים מספק רופא המתרשם מהמאפיינים של הכתם וההיסטוריה הרפואית של הנבדק.

מהם דרכי הטיפול בסוגי כתמי הפיגמנטציה השונים?

במקרים בהם הפיגמנטציה היא על רקע הורמונלי, בדרך כלל אצל נשים בגיל הפוריות ובעלות גוון עור כהה, אין טיפול יעיל. אבל, כאשר רמת הורמוני המין הנשיים יורדת עם הגיל, חלה נסיגה טבעית גם ברמת הפיגמנטים בגיל המעבר. ניסיונות טיפול בתכשירי הבהרה אינם יעילים; והטיפול העיקרי הוא בהסתרתם, על ידי איפור.

במקרה של כתמים על רקע מחלת האקנה, קיימים תכשירי הבהרה יעילים, המכילים הידרוקינון (מונע יצירת כתמים), רטאויט - פילינג עדין לעור, חומצות למיניהן, ויטמין C, פילינג בינוני ועמוק, גלי רדיו וטיפולי לייזר למיניהם.

כאשר הסיבה לכתמים היא חשיפה ממושכת לשמש, הטיפול הכי יעיל הוא: תכשירי הבהרה ובנוסף טיפול בחנקן נוזלי, פילינג בינוני, טיפול בלייזר או אינפרה אדום ומניעה ע"י נוגדי קרינה.

כיצד להתגבר על כתמים הורמונליים?

מלזמה היא מצב כרוני, עקב נוכחות של האסטרוגן. היא מופיעה בעיקר בזמן הריון, אצל נשים כהות עור, בזמן טיפולי פוריות; ואצל נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון. פיגמנטציה זו עלולה להחריף, כאשר מופיעה גם אלרגיה לתרופות או לבשמים; ובעקבות חשיפה מרובה לשמש. עם הגיל, ובעקבות ירידה ברמת ההורמון, יחול שיפור בנגעים אלה, לקראת גיל המעבר.

כיצד מטפלים בכתמים הלבנים?

בכתמי עור בהירים, שאינם על רקע מולד, כמו ויטיליגו (רקע אוטואימוני), פטרת העור, פגיעה מן השמש או טראומה - הטיפול פשוט: חשוב לטפל בקרם טיפולי, להקפיד על הזנת לחות, הגנה מן השמש ולהימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש.

בשנים האחרונות, התבשרנו על טיפולים יעילים לוויטיליגו, של משחות חדשניות וכן טיפולי פוטותרפיה. לעתים, הכתמים נעלמים גם ללא טיפול.

כתמי פיגמנטציה. צילום: שאטרסטוק
כתמי פיגמנטציה. צילום: שאטרסטוק

מהן סוגי המשחות הרפואיות השונות בהן מקובל לטפל בכתמי פיגמנטציה?

ישנם כמה סוגים עיקריים הניתנים בהתאם למקרה אך חשוב שהתכשירים הרפואיים יכללו:

1. הידרוקינון - ניתן בריכוזים שונים, 2%-10%, בהתאם להחלטת רופא. מעל 4%, החומר ניתן במרשם בלבד. תפקיד החומר הוא למנוע את יצירת פיגמנט המלנין. להגברת היעילות וחדירת החומר, מומלץ לשלב גם חומצה רטינואית (מרשם רופא).

2. חומצה רטינואית - ניתנת במרשם בלבד, בריכוזים שונים, המתחילים ב-0.025% עד 1%. תפקיד החומצה לגרום לפילינג עדין, הבהרה ובמקרה של אקנה, גם לסייע לטיפול בפצע.

3. תרכובת קליגמן - מספר חומרי הבהרה משולבים, שניתנים אף הם רק במרשם רופא ומכילים: הידרוקינון בריכוז עד 10% ורטאויט, בריכוז 0.025% ומעלה, וכן רמה נמוכה של סטרואיד למניעת דלקת. בנוסף, על פי שיקול רפואי, תוספת של מספר חומרי הבהרה, כמו ויטמין C, חומצה קוג'ית, חומצה גליקולית וכדומה. היתרון בטיפול נובע מהתאמתו לעור ולצבע הפיגמנטציה.

ומהם כלי הטיפול הקיימים לטיפול בכתמי העור?

1. טיפול בחנקן נוזלי - יצירת כוויית קור, הגורמת להיווצרות דלקת קלה באזור הפיגמנטציה, ולאורך זמן - להבהרה. הטיפול יעיל ובטוח. לעתים יש החמרה בפיגמנטציה, בשבוע הראשון לטיפול, אך לאחר התקלפות הנגע הפיגמנטרי, האזור מתבהר.

2. פילינג בינוני - באמצעות חומצות שונות.

3. פילינג עמוק - מומלץ בעיקר אצל נשים בסביבות גיל 50, עם בעיות פיגמנטציה קשות, לעתים בשילוב קמטים.

4. טיפולים במכשירי לייזר - באמצעות טכניקת "שיוף" שטחית. אפקט הטיפול דומה לפילינג בינוני. בידיים מיומנות ובחירה נכונה של המטופלת (בהתאם לסוג העור ולסוג הפיגמנטציה) צפויות תופעות לוואי מועטות.

8. טיפול בגלי רדיו שגורמים לחימום העור והרס פיגמנט המלנין.

תיאום ציפיות ריאלי מהתוצאות. צילום: שאטרסטוק
תיאום ציפיות ריאלי מהתוצאות. צילום: שאטרסטוק

מהן תופעות הלוואי האפשריות לסוגי הטיפול השונים?

תכשירי הבהרה למיניהם עלולים לגרום לאודם ולקילוף ברמות שונות. אין צורך להיבהל ואין צורך להפסיק את הטיפול, אך חשוב להתייעץ עם הרופא. בדרך כלל, מפסיקים את הטיפול לשבוע - וחוזרים לטיפול בהבהרה, באופן איטי ומדורג.

במרבית המקרים, העור מתרגל כעבור זמן מה לתכשיר הטיפולי. רצוי להמשיך עם הטיפול (בהמלצת רופא) לאורך כל השנה בריכוזים משתנים. שימו לב: הפסקת הטיפול עלולה להחזיר את הפיגמנטציה; ובכל מקרה, כדי למנוע חזרתה, יש לטפל גם במניעה והערכה תקופתית אצל הרופא המטפל.

ממה חשוב להימנע במקרה של כתמי פיגמנטציה?

א. להימנע מלשפשף את העור - עם או בלי חומצות המכילות ויטמינים או חומרי הבהרה. הסיבה לכך היא שהחיכוך עלול לגרום לפיגמנטציה, בעיקר אצל נשים בעלות עור כהה (לדוגמה לכך היא שימוש במיץ לימון להבהרת העור).

ב. להימנע מלטפל ללא אבחון רפואי, שמגדיר בוודאות את הסיבה לפיגמנטציה - ומאפשר תיאום ציפיות ריאלי לגבי התוצאות.

ג. להימנע מטיפול אגרסיבי בפיגמנטציה בתקופת הקיץ (למעט טיפול מונע, עם נוגדי קרינה ואנטי אוקסידנטים).

ד. להימנע מטיפולי קוסמטיקה למיניהם, ללא אבחון רופא.

ה. להימנע מטיפולי מזוטרפיה.

פרופ' חיים ראובני, רפואת עור וטיפולים אסתטיים

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ואסתטיקה.

פרופ' ראובני חיים-רופא עור ואסתטיקה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום