כתמי עור: שיחת הבהרה עם תכשירים

(8)
לדרג

מה ההבדל בין כתמי שמש לכתמי היריון ומה גורם לכתמים בעור? והכי חשוב: באילו תכשירים ניתן להשתמש כדי להבהיר אותם ולהחזיר לעור מראה אחיד וזוהר

מאת: ~~ ד"ר שמואל יורב~~

מקורם של כתמי עור המטרידים רבים מאיתנו, בהצטברות מקומית של מלנין, פיגמנט המופרש על ידי תאים הנקראים מלנוציטים שתפקידם להגן על עורנו מפני קרינת השמש. הכתמים פוגעים במראה של העור, ולעתים קרובות גורמים למראה מבוגר מכפי הגיל האמתי. החדשות הטובות הן שניתן להיפטר מהכתמים בתהליך קל וקצר יחסית.

כיצד נוצרים כתמי העור?

החומר שגורם יצירת המלנין הוא החומצה האמינית טירוזין, המיוצרת בכמויות גדולות במלנוציטים. האנזים טירוזינז הופך אותה לתרכובת, שלאחר שורה ארוכה של תגובות, נוצר ממנה המלנין. בכל פעם שהעור נחשף לשמש, המלנוציטים מייצרים יותר מלנין שנועד לסנן את קרני השמש, אך לא תמיד הפיזור של המלנין אחיד והצטברות של פיגמנט באזור מסוים יוצרת את הכתם.

מהם הגורמים לכתמי עור?

הגורמים העיקריים לכתמי עור הם חשיפה לקרני השמש, שינויים הורמונליים במהלך ההיריון, גיל, תרופות מסוימות ותורשה.

מהם סוגי כתמי העור הנפוצים ביותר?

קיימים שלושה סוגי כתמי עור עיקריים:

"מלזמה", כתמי היריון: מדובר בפיגמנטציה המופיעה בדרך כלל על עצמות הלחיים, על המצח ומעל השפה. הכתמים מופיעים בדרך כלל בשל שינויים הורמונליים וגורמים גנטיים.

כתמים הנוצרים בעקבות תהליך דלקתי: בדרך כלל מופיעים בבעלי עור שחום, לאחר תהליך דלקתי כלשהו בעור, כמו אקנה.

"כתמי שמש": כתמים הנוצרים מחשיפה לשמש ומופיעים על הפנים ועל גב הידיים, ולעתים גם על הצוואר ועל אזורים אחרים החשופים לשמש.

מהם דרכי הטיפול בכתמי העור השונים?

האפשרויות הקיימות היום לטיפול בכתמים מגוונות למדי, וניתן להתאים לכל מטופל את הטיפול היעיל ביותר. הכתמים הקלים ביותר להסרה הם נמשים וכתמי שמש, שבהם הצטברות הפיגמנט נותרת בשכבה העליונה של העור. בכתמי היריון, שבהם הפיגמנט מצטבר בשכבת העור העמוקה, קשה הרבה יותר לטפל. הכתמים הבעייתיים ביותר הם התורשתיים.

כלי נשק החשוב ביותר בטיפול בכתמי עור הוא מסנן קרינה. מסנן קרינה מונע את חדירת הקרינה המעודדת את ייצור המלנין, וחשוב להשתמש בו בכל חשיפה לשמש, גם כדי לתמוך בתהליך ההבהרה, וגם לצורך מניעה של היווצרות כתמים חדשים והחמרת כתמים קיימים. מומלץ להשתמש בקרם בעל מקדם הגנה spf 15 לפחות.

האם ישנם תכשירים להבהרת כתמי עור הנמכרים ללא מרשם רופא?

אכן. החומר הפעיל הנפוץ ביותר והמקובל ביותר להבהרת כתמי פיגמנטציה הוא הידרוקינון. חומר זה מדכא את ייצור המלנין הגורם לכתמים. הידרוקינון הוא החומר הפעיל באזומד, התכשיר הרפואי היחיד ללא מרשם רופא להבהרת כתמי עור.

אזומד מיועד להבהרת כתמי עור המופיעים עקב שינויים הורמונליים, גיל, היריון, חשיפה לשמש, שימוש בתרופות וכדומה. לאזומד פרופיל בטיחותי מוכח במחקרים קליניים יותר מ-40 שנה. הוא מגיע בשתי גרסאות: קרם לפנים עם הידרוקינון 2%, המכיל מסנני קרינה (ולכן מומלץ לשימוש ביום). וג'ל עם הידרוקינון 4%, המיועד לשימוש בלילה.

תגובה אינדיבידואלית לתכשירים (אילוסטרציה shutterstock)
תגובה אינדיבידואלית לתכשירים (אילוסטרציה shutterstock)

אילו תכשירים נוספים לטיפול בכתמי עור קיימים?

תכשירים נוספים המיועדים לטיפול בפיגמנטציה הם תכשירים המבוססים על נגזרות של ויטמין A, ונקראים רטינואידים טופיקליים. המרכיב הפעיל הוא טרטינואין בריכוזים 0.025%-0.05%. חומרים אלה, שנמכרים תחת שמות מסחריים שונים כמו לוקסיד, רטאויט ועוד, גורמים להתקלפות ולחידוש העור ולהבהרה. מכיוון שהם מקלפים את שכבת האפידרמיס, העור הופך רגיש יותר לשמש, ובמהלך הטיפול חובה להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה גבוה במהלך היום.

מהם היתרונות והחסרונות של הטיפול בתכשירים אלו?

לרטינואידים הטופיקליים יתרונות רבים בטיפול בנזקי השמש והגיל: הם מזרזים תהליכי התחדשות העור, מעודדים יצירת סיבי קולגן, מפחיתים קמטים וקמטוטים ומשפרים את האלסטיות ואת הטקסטורה של העור. יחד עם זאת, התהליך של הבהרת הכתמים בעזרתם הוא אטי יחסית, ולכן הם אינם מומלצים בדרך כלל כפתרון יחיד לפיגמנטציה, אלא בשילוב עם מרכיבים נוספים להבהרה, כגון הידרוקינון, שהופכים את הטיפול למוצלח ואפקטיבי יותר.

מהי תרכובת קליגמן הידועה כטיפול בפיגמנטציה?

תרכובת קליגמן היא משחה ייחודית להבהרת כתמים, שאותה מכינים בבית מרקחת על פי מרשם של רופא עור. במקור תרכובת קליגמן הכילה ארבעה מרכיבים: טרטינואין, הידרוקינון, הידרוקורטיזון וקרם בסיס. כיום רופאים רבים מוסיפים לה מרכיבים נוספים כמו קואנזים Q10, ויטמין C, חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות, חומצה קוג'ית ועוד. משך הזמן הנדרש להגעה לתוצאות הרצויות יכול להיות כמה חודשים. מומלץ להשתמש בתרכובת קליגמן בהמלצת רופא העור לתקופות מוגבלות, ולהשתמש בקרם הגנה לאורך כל הטיפול ולאחריו.

לסיום, חשוב לציין שהתגובה לתכשירים השונים להבהרת כתמים היא אינדיבידואלית ומותנית בגורמים רבים כגון גוון העור הבסיסי, עומק הפיגמנטציה ועוד. עם זאת, ברוב המקרים ניתן לשפר את מראה העור באופן ניכר לעין ולהצעיר את מראה העור.

ד"ר שמואל יורב הוא רופא עור בכיר בבית החולים "שיבא", תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום פיגמנטציה - כתמי עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום